۹ آذر ۱۳۹۰، ۱۲:۲۳

مهر خبر می دهد:

شرط وزیر نفت برای راه‌اندازی بدون تاخیر 3 فاز پارس جنوبی

شرط وزیر نفت برای راه‌اندازی بدون تاخیر 3 فاز پارس جنوبی

وزیر نفت در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شرط راه اندازی بدون تاخیر 3 فاز میدان مشترک پارس جنوبی در مدت 35 ماه را تامین به موقع منابع مالی و اعتباری اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشترک رستم قاسمی وزیر نفت و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز گذشته هشتم آذر ماه به میزبانی وزارت نفت برگزار شد.

محور اصلی برگزاری این نشست مشترک بررسی آخرین وضعیت طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران بوده است.
 
رستم قاسمی وزیر نفت در جمع اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه شرط اصلی راه اندازی بدون و تاخیر و 35 ماهه سه فاز میدان مشترک پارس جنوبی تامین به موقع منابع مالی و اعتباری است، تاکید کرد: در صورت تأمین اعتبارات، سه فاز پارس جنوبی در موعد مقرر تا سال 1391 در مدار بهره برداری قرار می گیرد.
 
حسن شبانپور عضو کمیسیون انرژی مجلس هم با تایید شروط وزیر نفت در برای راه اندازی بدن تاخیر 3 فاز پارس جنوبی به سایت مجلس گفته است: برداشت از صندوق توسعه ملی دیگر پیشنهاد وزیر نفت برای اتمام طرح‌های نفتی داخل کشور بوده است.
 
به گفته نماینده مردم ارسنجان، مرودشت و پاسارگاد در خانه ملت سالانه پنج درصد درآمدهای نفتی به وزارت نفت تخصیص می‌یابد ولی رقم پیشنهادی وزارت نفت مجموعاً کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
 
به گزارش مهر، خرداد ماه سال گذشته قرارداد هشت فاز پارس جنوبی برای توسعه 35 ماهه این میدان مشترک گازی با قطر به کنسریومی متشکل از پیمانکاران داخلی واگذار شد.
 
بر اساس شروط قراردادی مصوب هیئت دولت در صورتیکه پیمانکاران در مدت 35 ماه تولید زودهنگام گاز طبیعی در این فازها را اغاز نکنند به ازای هر ماه حدود 50 میلیون دلار جریمه خواهند شد.
 
در حال حاضر نیمی از زمان توسعه 35 ماهه فازهای جدید پارس جنوبی می گذرد که بیشترین پیشرفت در بین هشت فاز مربوط به طرح توسعه فاز 22 تا 24 این میدان مشترک است.
 
با گذشت بیش از 17 ماه (نیمی از زمان توسعه 35 ماهه فازهای پارس جنوبی) پیشرفت عملیات اجرایی طرح توسعه فاز 22 تا 24 پارس جنوبی در 2 بخش ساحلی و دریایی به 35 درصد رسیده است.
 
از سوی دیگر، رستم قاسمی وزیر نفت اخیرا در جمع خبرنگاران از به تعویق افتادن آغاز تولید زودهنگام گاز در فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی خبر داده و اعلام کرده بود: تولید گاز در این چهار فاز پارس جنوبی به سال 1391 موکول شده است.
 
با گذشت 51 ماه از آغاز عملیات اجرایی فازهای 15، 16، 17 و 18 میدان پارس جنوبی، پیشرفت عملیات اجرایی فازهای 15 و 16 این میدان مشترک گازی در دو بخش پالایشگاه ساحلی و تاسیسات دریایی به کمتر از 80 درصد و پیشرفت اجرایی فاز 17 و 18 پارس جنوبی به حدود 70 درصد رسیده است.
 
این در حالی است که موسی سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس مهر ماه از آغاز تولید زودهنگام گاز در 4 فاز پارس جنوبی تا آذر ماه امسال خبر داده و تاکید کرده بود: با دستور وزیر نفت در صورت عدم تولید زودهنگام گاز در فازهای 15 تا 18 پارس جنوبی پیمانکاران جریمه خواهند شد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای آغاز تولید زودهنگام گاز در این چهار فاز پارس جنوبی تمامی محدودیتها و شرایط بین المللی درنظر گرفته شده است، گفته بود: قطعا عدم آغاز تولید زودهنگام گاز در پالایشگاههای این چهار فاز با جرایمی روبرو خواهد شد.
 
به گزارش مهر، در حال حاضر هدف از طرح توسعه فااز 15، 16، 17 و 18 میدان مشترک پارس جنوبی تولید روزانه‌ 50 میلیون‌ متر مکعب‌ گاز طبیعی‌، 80 هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، 400 تن گوگرد و سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع‌ (پروپان و بوتان) و یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ است.
 
با یک محاسبه ساده تاخیر در راه اندازی هر فاز پارس جنوبی روزانه 9 میلیون دلار، ماهانه 270 میلیون دلار و سالانه حدود 3.3 میلیارد دلار در پایین ترین وضع زیان را نصیب اقتصاد ملی می کند.
کد خبر 1473629

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha