پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۰ آذر ۱۳۹۰، ۱۱:۴۷

حجت الاسلام مهریزی:

تعریف و شناساندن ادبیات فقهی آخوند خراسانی امری مهم و ضروری است

تعریف و شناساندن ادبیات فقهی آخوند خراسانی امری مهم و ضروری است

قم - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی کنگره آخوند خراسانی گفت: تعریف و شناساندن ادبیات فقهی آخوند خراسانی امری مهم و ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مهدی مهریزی با بیان اینکه تعریف و شناساندن ادبیات فقهی آخوند خراسانی امری مهم و ضروری است تصریح کرد: این اقدام می تواند دستمایه ایجاد و خلق یک کتاب علمی و یا یک مقاله تحلیلی و تحقیق جدی شود.

وی افزود: بر اساس این مجموعه می توانیم ادبیات فقهی آخوند خراسانی را کشف کنیم و ببینیم نوع نگارش ایشان در این رساله‌ها چگونه بوده و آرای ایشان در این حواشی چه مقدار جدید و چه مقدار مبتکرانه هستند.

این نویسنده موسوعه آخوندخراسانی بیان داشت: مسئله دیگر در این تحقیق بررسی تبدل رأی‌های آخوند خراسانی و تغییر دیدگاه‌های فقهی است و وقتی یک مرجعی بر 14 رساله عملیه حاشیه نوشته است باید بررسی های لازم صورت گیرد که حرکت ایشان در مسیر فتوا دادن رو به جلو و یا رو به عقب است.

وی گفت: وقتی آخوند وارد عرصه اجتماعی شده و در زمان مشروطه با آن حجم عظیم اتفاقات و حوادث رو به رو می شود و موقعیت و دانش ایشان نیز نسبت به سابق افزایش می باید مهم است که مقدار تغییر فتوای شان چقدر است و دیگر اینکه آیا این تغییرات در همان مسائل عبادی خلاصه می شود یا در مسائل فقهی مرتبط با اجتماع و سیاست و فقه الحکومه نیز دچار نوسان رای و تغییر و تبدل دیدگاه است.

حجت الاسلام مهریزی بیان داشت: این یک کار لازم وضروری است تا روش و منهج فقهی آخوند خراسانی، برای نسل های آینده شناسایی و معرفی شود.

وی بیان داشت: باید منهج شناسی و کشف ادبیات فقهی برای همه فقها به خصوص آخوند خراسانی به علت تکثر حواشی ایشان انجام شود و تحلیل فتوای سیاسی و اجتماعی آخوند نیز در همان سال های مشروطه که منجر به فوت ایشان شد امری شایسته است.

عضو هیئت علمی کنگره آخوند خراسانی افزود: البته این کار بسیار سخت است زیرا ما روی صحنه کار فقیه یعنی همان فتوا را می بینیم و با هم می سنجیم و پشت صحنه را نمی بینیم ولی اگر به تقررات فقه ایشان دسترسی داشته باشیم و نیز به کتب فقهی ایشان رجوع کنیم راحت تر می توانیم مشرب فقهی ایشان را بیابیم که به عنوان مثال آیا مشرب ایشان عرفی و یا عقلی و عقلایی بوده است.

وی اضافه کرد: این یعنی همان چیزهایی که در این زمان به عنوان تفاوت‌های مکاتب نجف و قم می‌گویند و به عنوان مثال مثال آخوند به اصول عملیه چقدر اعتنا دارد و چه مقدار مسائل را دلیل اجتهادی و یا با دلیل فقاهتی حل می کند و اصول ایشان چه مقدار در فقه ایشان منعکس است و تطابقی بین فقه و اصول ایشان وجود دارد یا مبانی اصولی با برداشت ها و استدلال های فقهی ناسازگار است.

حجت الاسلام مهریزی بیان داشت این کار را با توجه به فقه فتوایی ایشان می توان انجام داد ولی تحلیل کامل منهج و مشرب فقهی ایشان منوط و وابسته به رجوع به آثار فقهی و نیز تقریرات فقهی ایشان است.

وی در پایان اظهار داشت: چاپ تقریرات آخوند خراسانی بسیار مفید، موثرو اثرگذار خواهد بود.

کد خبر 1478875

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha