پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۶ آذر ۱۳۹۰، ۱۱:۳۶

شکل و شمایل جدید "هفت"/

نادری: انتظار تشویق ندارم، اجازه بدهید فیلم بسازم

نادری: انتظار تشویق ندارم، اجازه بدهید فیلم بسازم

کارگردان "بدرود بغداد" با حضور در برنامه "هفت" گفت: من از مسئولان تقاضای تشویق و حمایت مالی ندارم، تنها درخواستی که دارم این است که به فیلمسازانی امثال من اجازه ساخت فیلم بعدی‌شان داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه سینمایی هفت شب گذشته 25 آذرماه با دکور و تغییراتی جدید پخش شد. برنامه این هفته اختصاص به نقد و بررسی فیلم سینمایی "بدرود بغداد" با حضور مهدی نادری کارگردان و تورج اصلانی فیلمبردار این فیلم سینمایی داشت.

نظرسنجی برنامه نیز به طرح این سوال که از میان فیلم های اصلی اکران پائیز کدامیک را بیشتر می‌پسندید؟، اختصاص داشت. درانتها از میان فیلم‌های سینمایی" آلزایمر"،" زندگی با چشمان بسته"،" سعادت آباد"،" یه حبه قند" و" راه آبی ابریشم" فیلم "یه حبه قند" پرمخاطب ترین فیلم سینمایی پائیز لقب گرفت.

گفتگوی تلفنی با محمد خزاعی دبیر جشنواره سی‌ام فیم فجر پخش بعدی برنامه بود. خزاعی درباره دیدارش با آیت‌الله مقتدایی توضیحاتی داد و درباره رویکردهای تازه جشنواره سی‌ام و مضامین تازه‌ای که در بخش بین‌الملل در این دوره از جشنواره مورد توجه قرار گرفته است صحبت کرد.

خزاعی درباره مهلت ارسال آثار به جشنواره گفت: 30 آذر آخرین مهلت ارائه فیلم‌ها به جشنواره است و فرصت تمدید به هیچ عنوان وجود ندارد. تلاش می‌کنیم با همکاری سینماگران، امسال جشنواره با نظم و برنامه‌ریزی برگزار شود و در آخرین لحظه جای فیلم‌ها با یکدیگر عوض نشود تا مخاطبان با خیال راحت بتوانند بلیط فیلم‌های مورد علاقه خود را پیش فروش کنند.

درقسمت دیگری از برنامه گفتگوی محمود کلاری به خاطر دریافت جایزه‌ "قورباغه نقره‌‌ای" به‌عنوان معتبرترین جایزه فیلمبرداری جهان به خاطر فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" پخش شد.

نقد و بررسی فیلم سینمایی"بدرود بغداد" با حضور مهدی نادری کارگردان و تورج اصلانی فیلمبردار فیلم بخش دیگر برنامه شب گذشته بود.

نادری ابتدا توضیحاتی درباره چگونگی شکل‌گیری ایده اولیه فیلمنامه که در سال 82 و پس از سقوط صدام در کردستان عراق به ذهنش رسیده بود، داد و گفت: در سال 82 روی پروژه سینمایی"پرده جنی" کار می کردم که متاسفانه با مشکبلاتی روبرو شد و در نهایت به تولید نرسید.اواخر سال 88 بعد از تغییراتی که مجبور شدم در فیلمنامه بدهم بالاخره نسخه 21ام فیلمنامه مورد قبول واقع شد و فیلم به تولید رسید.

اصلانی درباره نوع فیلمبرداری فیلم توضیح داد که ابتدا قرار بر این بوده فیلم را اسکوپ فیلمبرداری کنند که به دلیل مشکلاتی این اتفاق نیفتاده است. وی گفت: به دلیل تنهایی آدم‌ها در قصه و لازمه تطبیق لوکیشن‌هایی که در اختیار داشتیم با لوکیشن اصلی فیلم که عربستان و نیویورک بود نیاز استفاده از کادر اسکوپ احساس می‌شد. اما در نهایت ساختارهای اسکوپ را از لحاظ ترکیبی حفظ کردیم و همان قاب‌بندی و عمق میدان را با لنز انفورماتیک اوپتیکال و دوربین دیجیتال به نمایش گذاشتیم.

اصلانی درباره مزیت‌های دوربین دیجیتال که به وی فرصت تجربیات جدید و منطقی جلوه دادن واقعیت در فیلم‌های رئال را می دهد نیز صحبت کرد.

فراستی درباره فرم‌گرایی فیلم و کلوزآپ‌های بسیاری که در فیلم وجود دارد گفت: در نمای کلوزآپ امکان شخصیت پردازی مناسب از کاراکتر گرفته می شود. و نمی‌شود شخصیت درستی را در نمای کلوز آپ به مخاطب معرفی کرد.

نادری در این زمینه توضیح داد: کلوزآپ در اینجا کارکرد یادآوری دارد و از این طریق به درستی می توان شخصیت‌پردازی کرد. از آنجایی هم که محدودیت در ساخت فیلم بسیار بود و تجربه گراییی در این فیلم از اهمیت زیادی برخوردر بود، تصمیم گرفتیم با کلوزآپ هویت این شخصیتها را در ذهن تماشاگر حک کنیم.

فراستی درادامه گفت: میزان کلوزآپ‌ها به فیلم آسیب رسانده است. ما در زندگی عادی هم وقتی می‌خواهیم با شخصی آشنا شویم از لانگ شات شروع می کنیم و کمتر او را از نمای نزدیک مورد کنکاش قرار می دهیم. اما در این فیلم مضمونی که مد نظر بوده و رسیدن تجاوزگر به یاس و پشیمانی و فراموشی منتقل نمی‌شود.

نادری در پایان گفت: من تنها صحبتی که در پایان دارم این است که چرا فیلمسازی مثل من باید 8 سال درگیر ساخته و اکران یک فیلم باشد. من از مسئولان تقاضای تشویق و حمایت مالی ندارم و تنها درخواستی که دارم این است که به فیلمسازانی امثال من اجازه ساخت فیلم بعدی‌شان داده شود.

فراستی اصلانی را فیلمبرداری آگاه و درجه یک توصیف کرد که قابلیت فیلمبرداری در عرصه‌های مختلف را دارد.

مروری بر دوره اول و دوم جشنواره فیلم فجر بخش پایانی برنامه بود که در این قسمت محمدعلی سجادی و حبیب اسماعیلی به بیان نظرات و خاطرات خود از دوره اول و دوم جشنواره پرداختند.

هفت روز هفته، حاشیه‌ اسکار، جدول فروش فیلم‌ها و تازه‌های اکران قسمت‌های دیگر برنامه شب گذشته بود.

کد خبر 1485337

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha