به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی با ابراز تاسف از ناآگاهی جهان اسلام از ژرفای صحیفه سجادیه، بیان داشت: این کتاب ارزشمند و زندگانی امام سجاد(ع) دستورالعملی مهم در شکلگیری عرفان اسلامی محسوب می شود.
وی در خصوص دستورالعملهای عرفانی امام سجاد(ع) در خطبههای مکتوب ایشان گفت: باید توجه داشت صحیفه سجادیه امام چهارم(ع) یکی از زیباتر و عمیقترین متون جهان است، اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی، جهان اسلام از این واقعیت تصویر روشنی ندارد و شاید هم در برخی موارد تصویر آنها نادرست باشد.
وی با اشاره به خاطرهای از علامه امینی(ره) مبنی بر تاثیر گذاری عمیق صحیفه سجادیه در ذهن یکی از علمای مصر، ادامه داد: اگر منبعی بتواند دست ما را گرفته و به جایی برساند همین صحیفه سجادیه امام چهارم شیعیان است. این کتاب ابعاد جهاد در والاترین موضع را تبیین کرده و دست پرورده امام سجاد(ع) و بهترین سند است؛ چراکه ایشان در تمام مدت بر نیروپروری تمرکز داشتهاند.
آیتالله نعیمآبادی افزود: امید است با برگزاری همایش ملی انوار عرفانیاخلاقی امام سجاد(ع)، چهره تابناک این امام همام نه تنها در داخل کشور بلکه فراتر از مرزها و در کشورهای منطقه، مطابق با آرای ایشان به مردم شناسانده شود.
امام جمعه بندرعباس با اشاره به جایگاه صحیفه سجادیه امام چهارم شیعیان(ع) در عرفان اسلامی تصریح کرد: صحیفه سجادیه که دربردارنده ادعیه امام سجاد(ع) است، حداقل در میان عرفای شیعی و صاحبدلان این مذهب برحق، از جایگاهی والا برخوردار است، البته تمامی عرفای اسلامی از این معارف ناب عرفانی بهره بردهاند اما باید توجه داشت صحیفه سجادیه از کانونهای اصلی و موثر در شکلگیری عرفان شیعی بوده و این تنها به کتاب صحیفه باز نمیگردد، بلکه زندگانی آن حضرت خود دستورالعملی عرفانی محسوب میشود.
وی با تبیین جایگاه صحیفه سجادیه در رد و نفی عرفانهای کاذب و تصوفهای ساختگی، تاکید کرد: بهتر است در این میان به عرفان مثبت و منفی و ویژگیها و ابعاد هریک توجه داشت، انسانها به طور طبیعی درپی برخورداری از صفای باطن هستند، اما گاه در راه رسیدن به این مقصود به دلیل نداشتن هادی و عدم تشخیص صحیح، به انحراف کشیده شدهاند.
آیتالله نعیمآبادی با بیان این مطلب که در مکتب اسلام، دنیا نردبان و پل رسیدن به آخرت است، عنوان کرد: همانطور که بدون نردبان و پل نمیتوان به مقصد رسید، بدون دنیا هم نمیتوان به آخرت رسید، یعنی تضاد میان دنیا و آخرت از نتایج عرفانهای کاذب است. البته پدیدههایی مانند فاصله گرفتن از کار و عرفان را تبدیل به دکان کردن، ناشی از عرفانهای کاذب است که متاسفانه در دوران زندگانی ما اوج بیشتری دارد و انسانها را به مسیر تمایلات شهوانی تحت لوای آزادی سوق میدهد.
وی تاکید کرد: اینها با همین جاذبههای دروغین و با شعار آزادی، آدمی را به انحراف میکشانند، در حالیکه عرفان صحیح اسلامی که در آثار ائمه اطهار (ع) و به ویژه در صحیفه سجادیه موج میزند، به مبارزه با چنین دیدگاههایی می پردازد و ما را به مسیر حرکت به سوی الله رهنمون میکند.
آیتالله نعیمآبادی با اشاره به تاکید امام راحل(ره) مبنی بر بودن در متن جامعه، اظهار داشت: عرفان اسلامی یعنی چنین رویکردی نسبت به جامعه زیرا دوری و فرار از جامعه، هنر نیست. عرفان اسلامی میگوید در جامعه باش و سالم زندگی کن. در حقیقت انزوا و به تعبیری رهبانیت در عرفان اسلامی جای ندارد. آنگونه که شهید بهشتی میگفت "حزب، معبد من است" با این دید دیگر انحرافات موجود در عرفانهای کاذب به خوبی شناخته میشود.
وی درباره رویکرد عرفای اهل سنت نسبت به عرفان امام سجاد(ع) گفت: بزرگان اهل سنت، امام سجاد(ع) را شخصیتی وارسته بدون توجه به ابعاد علمی و فقهی شخصیت ایشان میشناسند. ارتباط عمیق ایشان با عالم معنا در عین تعامل با دنیا در آثار عرفای اهل سنت نیز به چشم میخورد زیرا دنیاگریزی در دیدگاه امام چهارم(ع) و عرفان اسلامی جایی ندارد.
نظر شما