۶ بهمن ۱۳۹۰، ۱۲:۱۷

جهانگیر پرهمت:

حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان ضروری است

حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان ضروری است

اصفهان - خبرگزاری مهر: معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که کشور ناگزیر از حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان است گفت: تحقق این هدف تنها در گروی افزایش بهره وری و استفاده صحیح از منابع خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جهانگیر پرهمت شامگاه چهارشنبه در آئین گشایش دهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، اگروت 2012 افزود: تأمین امنیت غذایی منطقه علاوه بر کشور، مأموریت اصلی بخش کشاورزی در افق 1404 است و این بدان معناست که علاوه بر جمعیت یکصد میلیونی کشور طی سال های آینده، حدود 400 میلیون جمعیت منطقه نیز باید تحت پوشش قرار گیرد.

وی با اشاره به این که این موضوع، هدف گذاری و مسئولیت بسبار سنگینی است، بیان داشت: این در حالی است که بخش کشاورزی منابع آب و ارضی خود را مورد استفاده قرار داده است.

پرهمت به مشکلاتی چون خشکسالی های پیاپی نیز اشاره و ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور سیاست گذاری و برنامه ریزی در خصوص جبران تنش های زیست محیطی را نیز باید مد نظر قرار داد.

معاون وزیر کشاورزی در خصوص ضرورت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان تصریح کرد: کشاورزی سنتی باید کنار گذاشته شود و افزایش درآمدها، افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع به عنوان مهم ترین شاخص های فعلی در دستور کار قرار گیرد.

وی تأکید کرد: بخش کشاورزی در زمینه ماشین آلات و افزایش سطح تکنولوژی، پیشرفت های لازم را نداشته این در حالی است که در دیگر حوزه ها به نقاط مناسبی دست یافته است؛ به همین دلیل توسعه مکانیزاسیون از اهداف و اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون وزیر کشاورزی در ادامه با یادآوری این که این ضعف باید از طریق اتکا به تولیدات داخل، خودکفایی و بومی سازی جبران شود، گفت: صاحبان صنایع و سرمایه گذاران را نیز باید به این سمت سوق داد.

وی با اشاره به برپایی شکوهمند دهمین نمایشگاه بین المللی کشاورزی اصفهان، این فضا را بستر مناسبی برای توسعه فناوری ها دانست و یادآور شد: صنایع کشاورزی سنگین و خرده پا هر دو در این نمایشگاه حضور دارند و این امر کمک می کند که کشاورزان و مخترعان، دستگاه های بومی مورد نیاز خود را که مقرون به صرفه و سازگار با شرایط کشور است را شناسایی و در صورت نبود، نیاز به تولید آن را اعلام کنند.

وی ادامه داد: کشور در حال حاضر در این زمینه توان رقابتی بالایی ندارد و از طریق برگزاری نمایشگاه های تخصصی باید این ضعف را جبران کند.

کشاورزی استان و کشور پیوند خوبی با فناوری های روز جهان برقرار نکرده

معاون سیاسی - امنیتی استانداری اصفهان گفت: کشاورزی استان و کشور پیوند مناسبی با فناوری های روز جهان برقرار نکرده و این امر نقطه ضعف بزرگ ما در زمینه اقتصاد کشاورزی است.

محمد مهدی اسماعیلی در آیین گشایش دهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی با برند اگروت 2012 اظهار داشت: این عدم پیوند، کشاورزی کشور را با مشکلاتی مواجه ساخته است و به همین دلیل ارتباط بیشتر کشور با دانش های جدید و فناوری های روز می تواند ایران را از یک مزیت قوی نسبی در این خصوص برخوردار سازد.

نمایشگاه ها نقطه قوت استان اصفهان است

وی با اشاره به نقش اثرگذار نمایشگاه در تحقق این امر، کسب بازارهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس را بسیار حائز اهمیت دانست و بیان داشت: کشور ایران به لحاظ منابع انسانی رشد مناسبی را طی کرده و از این لحاظ بسیار غنی است. از این رو می توان زمینه رشد و تعالی حوزه صنعت کشاورزی را بیش از این مهیا ساخت.

معاون سیاسی استانداری اصفهان به خشکسالی استان‌های مختلف کشور نیز اشاره کرد و با یادآوری این که اقتصاد کشاورزی زمینه ساز خودکفایی و تولید پایدار است، تأکید کرد: علی رغم ظرفیت ها و استعدادهای مناسب این حوزه در کشور، همچنان ضعف های زیادی در این بخش وجود دارد و همه این ظرفیت ها به کار گرفته نشده است.

وی برگزاری ماهانه چندین عنوان نمایشگاه تخصصی و ده ها عنوان نمایشگاه تخصصی سالانه در استان اصفهان را از نقاط قوت استان دانست و گفت: محدودیت های فیزیکی نمایشگاه های استان باید هر چه سریع تر حل شود.

کد خبر 1517498

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha