۱۲ بهمن ۱۳۹۰، ۱۰:۵۴

برای تامین نظرشورای نگهبان/

مجازات‌های نمایندگان در طرح نظارت بر نمایندگان کاهش یافت

مجازات‌های نمایندگان در طرح نظارت بر نمایندگان کاهش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز ایرادات شورای نگهبان به طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان را برطرف کردند و در این راستا با حذف 4 بند از ماده 6 مجازات نمایندگان در صورت تخلف از قوانین هیئت نظارت را کاهش دادند و همچنین با اصلاح ماده 9 بر آزادی نمایندگان بر اظهار نظر و رای خود تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، امروز چهارشنبه گزارش کمیسیون مشترک طرح نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان که پس از تصویب در مجلس مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود برای رفع ایرادات در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

دو سوم آراء موافق نمایندگان برای تصویب اصلاحات این طرح در صحن علنی مجلس نیاز بود.

نمایندگان با اصلاح ماده یک این طرح مقرر کردند به منظور حفظ شان و منزلت نمایندگان و نظارت درباره امور مربوط به دوران نمایندگان در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی و حداکثر 3 ماه پس از انتخابات هیئت رئیسه دائمی، هیئت نظارت که از این پس هیئت نامیده می شود مرکب از افراد زیر است.

پیش از این اصلاح ماده عبارت بود از: به منظور حفظ شان و منزلت نمایندگان و نظارت بر آنها در ابتدای هر دوره مجلس بود. مجلس شورای اسلامی حداکثر 3 ماه پس از انتخابات هیئت رئیسه دائمی، هیئت نظارت که پس از این هیئت نامیده می شود مرکب از افراد زیر است.

در ادامه نمایندگان با اصلاح ماده 2 طرح نظارت مجلس بر نمایندگان تبصره 2 این ماده را حذف کردند. بر اساس این تبصره مراجع رسمی کشور اعم از انتظامی، قضایی و امنیتی موظفند کلیه گزارش های واصله علیه نمایندگان را به هیئت منعکس نمایند.

علاوه بر این وکلای ملت جهت تامین نظر شورای نگهبان تبصره ماده 3 طرح نظارت مجلس بر نمایندگان را نیز حذف کردند.

بر اساس این تبصره دریافت یا اهداء هدایای متعارف در چارچوب ضوابطی است که از سوی هیئت رئیسه ظرف سه ماه تهیه و ابلاغ می شود.

ماده 3 دریافت هرگونه هدیه نقدی و غیر نقدی غیر متعارف از اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط نمایندگان را ممنوع و مرتکب را مستوجب اعلام مجازات اعلام می کند.

همچنین مجلس شورای اسلامی جهت رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح نظارت بندهای "چ، ح، ذ، ر" و تبصره های 1 و 2 ماده 6 را حذف کرد.

ماده 6 مجازات هایی را برای تخلفات نمایندگان از قوانین هیئت نظارت مشخص کرده است.

بندهای حذف شده عبارتند از: بند چ: لغو عضویت در مجامع و شوراها و یا کمیته های تحقیق و تفحص، ح: لغو عضویت در هیئت رئیسه مجلس و هیئت رئیسه کمیسیون ها، ذ: محرومیت از شرکت در جلسات مجلس و کمیسیون های تخصصی تا 3 ماه به پیشنهاد هیئت و تصویب مجلس، ر: لغو اعتبارنامه نماینده به پیشنهاد هیئت و تصویب مجلس.

تبصره های حذفی این ماده نیز عبارتند از: تبصره یک: در جلسه رسمی قبل از رای گیری در خصوص اعمال بندهای ذ، ر این ماده ابتدا گزارش هیئت قرائت می شود سپس نماینده مزبور به مدت نیم ساعت دفاعیاتش را مطرح می کند. وی می تواند وقت خود را به یکی دیگر از نمایندگان واگذار کند.

تبصره 2: اجرای مصوبات مجلس درباره بند ر این ماده مستلزم تایید شورای نگهبان است.

با حذف این بندها مجازات نمایندگان در صورت تخلف از قوانین طرح نظارت کاهش یافت.

در ادامه نمایندگان در راستای تامین نظر شورای نگهبان تبصره ماده 8 را حذف کردند.

بر اساس این تبصره تصمیمات هیئت تجدید نظر و مجلس درباره نمایندگان در اجرای این قانون قابل طرح در مراجع قضایی نیست. نمایندگان همچنین در پایان متن ماده 9 این طرح را نیز اصلاح کردند.

بر اساس این اصلاحیه نمایندگان مجلس در مقام ایفاء وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رای خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده اند یا آرایی که در مقام ایفاء وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد.

کد خبر 1522567

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha