پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۷ بهمن ۱۳۹۰، ۰:۳۸

بایرامی در گفتگو با مهر:

فیلمنامه، مشکل بیشتر فیلم های جشنواره است

فیلمنامه، مشکل بیشتر فیلم های جشنواره  است

یک داستان نویس حرفه ای معتقد است، مشکل بیشتر فیلم های جشنواره امسال فیلم فجر نداشتن فیلمنامه خوب است.

محمدرضا بایرامی نویسنده کتاب هایی چون "پل معلق" و "مردگان باغ سبز" در ارتباط با جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت:من تا کنون فیلم هایی چون "گشت ارشاد"، "خرس"، "سلام بر فرشتگان"، "تلفن همراه رئیس جمهر"، "یک سطر واقعیت" و "میگرن" را دیده ام. متاسفانه هیچ کدام از آثار راضی کننده نبودند.

وی افزود: مشکلات اساسی فیلم ها در بخش فیلمنامه است. فیلمنامه بسیار ابتدایی و بدون هر گونه چفت و بستی است. هیچ رابطه علت و معلولی در آنها دیده نمی شود. به همین دلیل آثاری که تا کنون در جشنواره به روی پرده رفته اند در این بخش بسیار مشکل دارند.

بایرامی ادامه داد:رابطه نزدیکی بین سینما و ادبیات سالها است که وجود ندارد. شاید چند مورد به صورت استثنا هستند. در صورتی که فضای گرفتن مجوز در سینما برای ساخت خیلی بازتر از کتاب است. اگر قرار باشد نویسنده ای به این اندازه صریح و سریع مطالب خود را بیان کند مجوز نمی گیرد. در سینما سخت گیریها کمتر است. این شوخی هایی که من در فیلم ها می بینم اگر در کتابی عنوان شود قطعا با موارد ممیزی زیادی روبرو می شود و باید مدتها نویسنده در راهروهای ارشاد بدود.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: در فیلم هایی که تا کنون در جشنواره دیدم اثری بیاد ماندنی دیده نمی شود. فکر می کنم به نوعی ما با نزول یک رویه روبرو هستیم. جالب است اینگونه آثار حتی مورد تشویق قرار می گیرند و جایزه دریافت می کنند. اگر این رویه ادامه پیدا کند، نوعی سطحی نگری و پیش پا افتادگی تبلیغ می شود.

وی درباره همکاری فیلمنامه نویس و کارگردان افزود:اگر هر کارگردانی برای فیلم خود سراغ یک فیلمنامه نویس خوب برود قطعا نصف راه را رفته است. بیشتر در این آثار ناخنک زدن به فیلم های دیگر و راه های رفته سینما تکرار می شود. جالب است حتی سر و کله پیامکهای تلفنی نیز در فیلم ها پیدا شده است. 

کد خبر 1526328

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha