به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی" چلیپای نستعلیق، آیینه هویت ایرانی عصر یکشنبه از سوی انجمن خوشنویسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن آمفی تئاتر شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری باران شهرستان آّبیک برگزار شد.
استاد غلام حسین امیرخانی در این نشست تخصصی اظهارداشت: بیشترین انتخاب مشق خوشنویسی از اشعار حافظ است که این یک رونویسی و عادت نیست بلکه افتخار خوشنویسان است وذهن انسان را به فضایی می رساند که بالاتر ازآن برای انسان میسر نیست.
وی با بیان این مطلب که ادبیات ایران محور، مادر وجوهره فکر و شخصیت مردم بوده است افزود: ادبیات کشور ما در ردیف پنج کشور طراز اول دنیاست که هیچ کشوری در این مقام نتوانسته با کشور ما برابری کند.
امیرخانی تمام دستاوردهای فرهنگ و هنر کشور را در سایه ادبیات ذکر کرد و گفت: ادبیات، سازنده شخصیت، منش، افکار وعاطفه است که در هرعرصه وسلیقه ای به قلب ها واندیشه ها نفوذ کرده است.
این استاد خوشنویسی تصریح کرد: از قطعات خوشنویسی می توان به جایگاه، شخصیت و فرهنگ هر ملت پی برد که هنر خوشنویسی در کشور ما از صفات و امتیازات فراوانی برخوردار است.
امیرخانی با اشاره به رشد دائمی هنر خوشنویسی طی صدها سال اخیر افزود: تفاوتی که آثار خوشنویسی امروز با آثارگذشته دارد ایجاد تعادل بر خط، ترکیب جزئی و کلی و نیز بیان فنی است.
وی یادآورشد: از اساتید بزرگ دوران تاریخی پر افتخار خوشنویسی که در چلیپا نویسی به موفقیت و قله کمال و زیبایی رسیده می توانیم میر علی هروی را نام ببریم که ملاحت، رهایی و روانی خاصی درآثار ایشان مشهود است.
این استاد خوشنویسی ادامه داد: میرعماد حسنی که در ترکیه و حجاز بوده ازروی نوشته های میرعلی هروی مشق کرده که یکی دیگر از استادان بزرگ چلیپا نویسی محسوب می شود.
امیرخانی یادآورشد: در موزه های فرانسه، لندن، هند و سن پطرزبورگ آثار بسیار زیادی از هنر خوشنویسی وجود دارد که متاسفانه فهرست و شناسنامه ندارد ولی بسیار ارزشمند است.
وی افزود: با مطالعه سیر تاریخی هنر خوشنویسی بیشتر به این سرمایه، فرهنگ وهنر اصیل ایرانی پی می بریم.
جواد بختیاری استاد دیگر خوشنویسی کشور در ادامه این نشست، اصلی ترین وسخت ترین کار چلیپا نویسی را تنظیم کلمات کنار یکدیگر عنوان کرد و گفت: برای تحقق این امر، باید خوشنویس خلاقیت، توانایی و ابتکار خود را به منصه ظهور برساند.
بختیاری افزود: با توجه به بیکران کلمات و ابتکارات هنرمندان با رعایت اصول و قواعد زیبایی شناسی و تضاد می توان چلیپای نستعلیق را به نحو احسن مشق کرد.
وی ادامه داد: دلیل سختی کار چلیپای خوشنویسی به دلیل آمیختگی حس، منطق، عقل و زیبایی شناسی است که میرعماد حسنی، زیبایی شناسی آن را به سرحد کمال رسانده است.
این استاد خوشنویسی اذعان کرد: با فضاسازی مناسب، تنظیم کلمات و تذهیب خوب می توان چلیپا نویسی زیبایی را مشق کرد.
بختیاری، برگزاری نشست های تخصصی و فرهنگی را موجب پالایش افکار، ایجاد همدلی، دوستی و صفای دل دانست وافزود: این نشست علاوه بر آثار مثبت آکادمیک، از نظر عاطفی در هنرمندان و جامعه تاثیرگذار خواهد بود.
عباس پارس مهر استاد خوشنوسی استان قزوین نیز در این نشست گفت: هنرمندان برای ارتقاء سطح کیفی خوشنویسی باید به ریشه های معنوی این هنر بیندیشند.
پارس مهر تصریح کرد: خوشنویسان باید با تمرین و ممارست در به دست آوردن کمالات انسانی و پالایش روح و روان همواره تلاش کنند.
وی افزود: هنر خوشنویسی به دلیل همسو بودن با معیارهای اسلامی مورد توجه زمامداران و امت اسلامی بوده است.
این استاد خوشنویسی، امام علی(ع) را اولین کاتب به گواهی تاریخ ذکر کرد و گفت: خوشنویسان باید پاسدار و حافظ هنر گذشتگان و پاسخگوی خاص اقبال جهانیان باشند که مسئولیتی بزرگ و بسیار خطیر است.
این استاد خوشنویسی، هنر خوشنویسی را احساس هنرمند بر روی کاغذ به وسیله قلم عنوان کرد و یادآورشد: صفای خط از صفای دل است و راه رسیدن به تعالی و فضیلت مجالست با هنر خوشنویسی است.
پارس مهر تصریح کرد: با مطالعه در روند آموزش هنر خوشنویسی در می یابیم که در بعد کیفی و خلق آثار نوین به موفقیتهای چشمگیری دست یافته ایم.
در حاشیه این نشست، نمایشگاهی با عنوان سیر چلیپا درآثار قدما و استادان معاصر برپاشد که 63 تابلوی خوشنویسی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
نظر شما