۱۷ اسفند ۱۳۹۰، ۹:۱۹

نکوداشت شاهنامه‌پژوهان ـ1/

جایزه آقابزرگ برگزیدگانش را شناخت

جایزه آقابزرگ برگزیدگانش را شناخت

برگزیدگان اولین دوره جایزه پژوهش پروفسور آقابزرگ شب گذشته در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی مشخص شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نکوداشت شاهنامه‌پژوهان برجسته کشور و جایزه پژوهش پروفسور آقابزرگ سه‌شنبه شب 16 اسفند با حضور شاهنامه‌پژوهان و محققان کشور در پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد.

تجلیل از 5 چهره در به دلیل یک عمر فعالیت در زمینه نسخه‌شناسی، فردوسی‌شناسی، ویرایش و آموزش شاهنامه، یکی از بخش‌های این برنامه بود. این 5 نفر برندگان اولین دوره جایزه پژوهش پروفسور آقابزرگ هستند و اسامی‌شان به ترتیب زیر است:

1- عزیزالله جوینی، نگارنده اثر برگزیده دوره 7 جلدی «تصحیح و گزارش واژگان دشوار و برگردان به فارسی روان شاهنامه از نسخه دستنویس موزه فلورانس»، چاپ شده توسط نشر دانشگاه تهران.

2- فریدون جنیدی، نگارنده اثر برگزیده دوره 6 جلدی «گزارش پیشگفتاری بر ویرایش شاهنامه» و «ویرایش شاهنامه فردوسی» چاپ شده توسط نشر بلخ.

3- قدمعلی سرامی، نگارنده اثر برگزیده کتاب مرجع «از رنگ گل تا رنج خار؛ شکل‌شناسی داستانهای شاهنامه» چاپ شده توسط نشر علمی فرهنگی.

4- شاهین فرهت، پژوهشگر برتر موسیقایی و سازنده «سمفونی‌های فاخر برپایه آثار مفاخر ادبی ایران» از جمله فردوسی، خیام، سعدی، حافظ و مولوی، چاپ شده توسط مرکز موسیقی حوزه هنری.

5- میرجلال‌الدین کزازی، نگارنده اثر برگزیده دوره 10 جلدی «نامه باستان؛ گزارش و ویرایش شاهنامه فردوسی»، چاپ شده توسط نشر سمت.

تندیس و جایزه ویژه نخستین دوره شاهنامه‌پژوهی و فردوسی‌‌شناسی به زنده‌یاد ایرج افشار، نگارنده اثر برگزیده «کتاب‌شناسی فردوسی و شاهنامه از آغاز نوشته‌های پژوهشی» چاپ شده نشر میراث مکتوب که پیشتر
در سال‌های 1382 و 1347 توسط نشر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی چاپ شده و نیز اهتمام در چاپ و بررسی نسخه‌های مشهور شاهنامه هم‌چون «نسخه‌های لندن و بیروت»، اختصاص یافت.

کد خبر 1553881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha