۱ فروردین ۱۳۹۱، ۱۳:۳۳

برای کاهش نگرانی های ؛

دعوت کره شمالی از ناظران خارجی برای حضور در عملیات پرتاب ماهواره به فضا

دعوت کره شمالی از ناظران خارجی برای حضور در عملیات پرتاب ماهواره به فضا

کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: در پی انتقادات کشورهای طرف مذاکره هسته ای واعلام نگرانی دبیرکل سازمان ملل، کره شمالی اعلام کرد که از کارشناسان و روزنامه نگاران بین المللی برای حضور درمراسم پرتاب ماهواره دعوت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رسمی کره شمالی (کی سی ان ای) با اعلام این مطلب افزود :  "کمیته فناوری هوافضا" این کشور تصمیم گرفته است که از کارشناسان خارجی هوافضا و روزنامه نگاران برای بازدید از ایستگاه پرتاب ماهواره "سوهائه" و مرکز کنترل و فرماندهی ماهواره ها دعوت کند.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در همین حال اعلام کرد که این کشور پیش از پرتاب ماهواره "ستاره درخشان 3" ، اطلاعات ضروری را در اختیار سازمان های بین المللی مربوطه همچون سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی و اتحادیه بین المللی مخابرات قرار داده است.

تصمیم کره شمالی به ارسال ماهواره به فضا در صدمین سالروز تولد "کیم ایل سونگ" رهبر اسبق این کشور، با انتقاد شدید ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، روسیه و هم چنین دبیر کل سازمان ملل روبرو شده است.

این در حالی است که کمتر از یک ماه پیش پیونگ یانگ در مذاکرات خود با واشینگتن در کشور چین موافقت کرد که در ازای دریافت کمک های غذایی، برنامه های هسته ای و موشکی خود را به حال تعلیق درآورد.

در نیویورک، "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل که خود شهروند کره جنوبی است به پیونگ یانگ هشدار داد که پرتاب موشک به فضا برخلاف قطعنامه های تحریمی سازمان ملل بر علیه این کشور است.

سلسله برنامه های کره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا از دهه 80 میلادی آغاز شده اند. چهارمین عملیات پرتاب ماهواره کره شمالی به فضا قرار است در نیمه آوریل مطابق با 27 فروردین ماه و همزمان با صدمین زادروز تولد "کیم ایل سونگ " رهبر اسبق این کشور انجام شود.


 

کد خبر 1562873

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha