۴ فروردین ۱۳۹۱، ۱۴:۰۰

گزارش تشریحی - تصویری/

کرمانشاه؛ پرجمعیت ترین شهر کردنشین ایران

کرمانشاه؛ پرجمعیت ترین شهر کردنشین ایران

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: کرمانشاه که پرجمعیت ترین شهر کردنشین ایران محسوب می شود، سالانه میزبان صدها هزار مسافر و جهانگرد از اقصی نقاط جهان است.

به گزارش خبرنگار مهر، کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلانشهرهای ایران و مرکز استان کرمانشاه است که جمعیتی بالغ بر ۷۸۴  هزار و ۶۰۲ نفر و مساحتی بیش از 93 میلیون متر مربع دارد.

کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می‌رود و پیدایش آن به سده چهارم میلادی باز می‌گردد و از آن دوران تا حمله اعراب به ایران به عنوان دومین پایتخت ساسانیان مورد توجه حکومت بود.

اوج شکوفایی کرمانشاه پس از اسلام، در سده یازدهم میلادی یعنی دوران سلجوقیان بود.

با گذشت یازده سده از حمله اعراب به ایران، این شهر در دوران قاجار دوباره شکل شهرنشینی خود را باز یافت و به‌دلیل قرارگرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع‌شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شهر کرمانشاه از شمال به کوه فرخشاد، از شمال باختری به کوه تاق‌بستان و از جنوب به سفید کوه ختم می‌شود و یکی از شاهراه‌های ارتباطی خاور و باختر و کهن‌ترین راه گذر از ایران به میان‌رودان است.

شهر کرمانشاه دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

در سده چهارم میلادی شهر کرمانشاه که در آن دوران روستای خوش آب و هوایی بود به عنوان دومین اقامتگاه پادشاهی ساسانیان برگزیده شد.

در دوران ساسانیان باغ‌های بزرگی در این منطقه ساخته شد و تا مدت‌ها مکان خوش‌گذرانی شاهان ساسانی بوده‌است.

کرمانشاه در دوره‌های مختلف دارای نام‌های مختلفی بوده که معمولاً با تغییر از حکومتی به حکومتی دیگر صورت می‌گرفته ‌است، در قدیمی‌ترین شکل خود اولین بار در دوران باستان و در زمان فرمانروایی گوتی‌ها و کاسی‌ها کرمانشاه را با نام "الیپی" می‌خوانند.

در دوران هخامنشیان از کرمانشاه با نام‌های "کامبادن"، "کارمیسین"، "کارمیشین"، "کرمینشان" یاد می‌شود.

پس از اسلام، اعراب نام کرمانشاه را به "قرمسین" تغییر دادند و در دوره‌های بعدی کرمانشاه با نام کرمانشاهان و کرمانشاه خوانده می‌شد.

نام کرمانشاه پس از پیروزی انقلاب ۵۷ به قهرمانشهر و چندی بعد به باختران تغییر پیدا کرد. ولی از آن‌جایی که این امر با اعتراضات گسترده مردم همراه شد، در نتیجه چندی بعد با تلاشهای اسماعیل ططری و با تصویب قانونی نام شهر به نام قدیمی خود تغییر یافت.

در افسانه‌ها بنای شهر کرمانشاه را به دست طهمورث دیوبند پادشاه افسانه‌ای پیشدادیان بیان کرده‌اند.

در مورد نامگذاری کرمانشاه باورهای متفاوتی است، عده‌ای نام کرمانشاه را به بهرام چهارم منسوب می‌دانند که در سده سوم تا چهارم میلادی پادشاه شهر کرمان بوده و پس از تأسیس کرمانشاه این شهر را با نام او می‌خوانند.

عده‌ای دیگر نام کرمانشاه را برگرفته شده از اقوام کردی به نام "کرمانج" یا "کرمانش" می‌دانند که در این منطقه زندگی می‌کنند.

همچنین نام کرمانشاه را برگرفته از سه جزء "کار، مای، سیای" که در سنگ ‌نبشته بیستون به آن اشاره شده‌ است دانسته‌اند که به معنای مکان مقدس مردم ماد است.

استان کرمانشاه آثار تاریخی و باستانی بسیاری در دل خود نگه داشته است.

این آثار هم در کشور دارای جایگاه هستند و هم در سطح جهانی مطرح و زبانزد هستند.

مجموعه تاریخی بیستون و تاق بستان از جمله این آثار است که ساخت و ایجاد این سنگ تراشها به قرنها قبل از اسلام بر می گردد.

براساس این گزارش، کرمانشاه هر ساله میزبانی خوب و شایسته برای مهمانان است و کمتر روز و ماهی در این شهر داریم که مسافران خارجی و داخلی در خیابانهای قدیمی آن رفت و آمد نکنند.

................

گزارش: مهدی زارعی

کد خبر 1563659

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha