۲۸ فروردین ۱۳۹۱، ۱۶:۵۸

پیرمرادی در گفتگو با مهر:

توسعه 20 هزار هکتارجنگلهای زاگرس/ ایجاد کمربند تعیین حدود عرصه های ملی

توسعه 20 هزار هکتارجنگلهای زاگرس/ ایجاد کمربند تعیین حدود عرصه های ملی

ارومیه- خبرگزاری مهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از توسعه جنگل در 20 هزار هکتار از دامنه های زاگرس با اجرای طرح جنگل کاری خبر داد.

علی پیرمرداری در گفتگو با خبرنگار مهر از در دست مطالعه قرار گرفتن بالغ بر 20 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس واقع در شهرستان سردشت برای توسعه جنگل کاری خبر داد و گفت: این طرح به منظور تهیه طرح جنگلداری چند منظوره، صیانت از جنگلهای زاگرس ، اجرای پروژه های توسعه جنگل، غنی سازی جنگل با بذز و نهال و مراقبت و نگهداری مناطق احیایی اجرا می شود.

وی در حال حاضر مساحت جنگلهای آذربایجان غربی را بیش از 101هزار هکتار عنوان و با اشاره به اینکه عمده جنگلها در شهرستانهای سردشت و پیرانشهر واقع شده، اظهار داشت: این جنگلها از گونه های بسیار متنوع و نادر تشکیل شده که احیا، حفاظت و مراقبت آن از الویتهای ویژه این اداره کل بوده و در این راستا امسال با مشارکت ارگانها و مردم سطح جنگلها، جلوگیری از تخریب درختان و سرانه فضای سبز را ارتقا می دهیم .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: در راستای اجرای همکاریهای مشترک با دفتر امور روستایی استانداری مقرر شده که با همکاری دهیاریها به منظور توسعه درختکاری و فضای سیز روستاها مناطق مستعد شناسایی و معرفی شوند، که در زمینه اجرای طرح بوستان روستایی در بیش از 40 روستا جنگلکاری به مساحت 60 هکتار در اراضی مستعد، شناسایی شده که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم این طرح امسال اجرایی شود.

پیرمرادی یادآور شد: طی سال گذشته پروژه توسعه جنگل کاری آذربایجان غربی در حوزه شهرستانهای مختلف در بالغ بر  54 هکتار از اراضی به مرحله اجرا در آمد که با احتساب این میزان، سطح جنگلکاری انجام شده استان تا کنون به 657 هکتار رسیده است.

احیا 1850 هکتار از اراضی مرتعی آذربایجان غربی

وی در بخش دیگری از سخنان خود از احیای یک هزار و 850 هکتار از اراضی مرتعی آذربایجان غربی با استفاده از 18 هزار کیلو انواع بذور مرتعی خبر داد و عنوان کرد: هم اکنون درآذربایجان غربی بالغ بر دو میلیون و 700 هزار هکتار عرصه مرتعی وجود دارد که همه ساله با اجرای طرحهای مرتعداری، این عرصه ها حفاظت و احیا می شوند.

این مسئول اجرای دوره های آموزش و ترویجی را از مهمترین موارد در حوزه حفظ و حراست از مراتع و رشد آگاهیهای علمی و فنی روستاییان دانست و گفت: طی سال گذشته در اجرای پروژه تهیه طرحهای مرتعداری، 20 هزار هکتار عرصه مرتعی شناسایی و طرح مرتعداری برای این مساحت تهیه شد که با توجه به اهمیت مراتع در 75 هکتار بیش از طرح مصوب عملیات مرتعداری انجام شد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه مراتع آذربایجان غربی با توجه به دامدار بودن اغلب روستاییان و حضور عشایر، ادامه داد: جلوگیری از فرسایش، تولید علوفه و جذب نزولات آسمانی از کارکردهای مهم مراتع  بوده که همه مردم و مسئولان باید در شکوفایی و توسعه فضای سبز مشارکت کنند.

پیرمرادی افزود: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه زیرساختهای اقتصادی، حمایت از تولید ملی و ایجاد کار و اشتغالزایی، امسال 54 هزار هکتار از اراضی ملی استان ظرفیت یابی و استعداد یابی شده و سهم هر شهرستان نیز مشخص و تعیین می شود که به همین منظور شهرستانها با توجه به رقم اعلام شده باید اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند.

ایجاد کمربند حفاظتی و تعیین حدود عرصه های ملی در آذربایجان غربی

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ایجاد کمربند حفاظتی و تعیین حدود عرصه های ملی با اراضی اشخاص طی امسال خبر داد و اظهار داشت: این طرح با هدف کاهش تعرضات و تخریبات در عرصه های ملی، تعیین مرز بین اراضی ملی و اشخاص طراحی شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی همچنین از اختصاص 14 میلیارد ریال اعتبار برای صیانت از منابع طبیعی و اجرای طرحهای جنگل کاری و آبخیزداری طی سال جاری خبر داد و اظهار داشت: این میزان اعتبار از محل اعتبارات افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای دو بخش جنگل و آبخیزداری اختصاص یافته است.

پیرمرادی افزود: از محل فروش اموال مازاد مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بالغ بر 810 میلیارد ریال اعتبار به حساب صندوق حمایت از بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور واریز شده که باید با برنامه ریزی بتوانیم سهم استفاده مجریان و بهره برداران عرصه های منابع طبیعی از این صندوق را در سطح استان ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: با تزریق اعتبارات مورد نیاز به این بخش و تشکیل تشکلهای مردمی در سطح عرصه ها شاهد اقدامات خوب و گسترده در راستای صیانت، توسعه عرصه های ملی و افزایش مشارکت مردمی در حفاظت از عرصه های طبیعی می شویم.

پیرمرادی یادآور شد: طی سال گذشته از محل اعتبارات افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی قانون ماده 25، بیش از 114 میلیارد ریال برای توسعه عملیات در دو بخش جنگل و آبخیزداری تزریق شده و 10 میلیارد ریال از این اعتبار برای اجرای عملیات آبخیزداری و بقیه برای توسعه جنگلکاری اختصاص یافته است.

کد خبر 1578453

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha