۳۱ فروردین ۱۳۹۱، ۱۲:۰۹

گزارش مهر/

یاد و خاطر روبیک گریگوریان زنده شد/ خاطرات آریانپور از استاد فقید

یاد و خاطر روبیک گریگوریان زنده شد/ خاطرات آریانپور از استاد فقید

مراسم گرامیداشت یاد و خاطر روبیک گریگوریان آهنگساز، رهبر ارکستر سمفونیک و مدیر هنرستان عالی موسیقی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، گرامیداشت یاد و خاطر روبیک گریگوریان در حالی برگزار شد که گریکور آراکلیان سفیر جمهوری ارمنستان در ایران و نمایندگاه ارامنه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم حضور داشت.

در ابتدای این مراسم سوریک آبنوسیان رئیس هیات مدیره موسسه ترجمه و تحقیق هور- که این مراسم به همت این موسسه برگزار شد- ضمن خوش آمدگویی به مهمانان مختصری درباره اشتراکات فرهنگی ارامنه و ایرانیان سخن گفت . همچنین در بخشی از سخنان خود نقش ارامنه در فرهنگ و هنر مردم ایران پر رنگ عنوان کرد .

پس از پایان صحبت های سوریک آبنوسیان  فیلمی با موضوع زندگی و آثار روبیک گریگوریان برای حاضرین در سالن نمایش داده شد.

درادامه این جلسه دکتر امیر اشرف آریانپور استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر موسیقی و یکی از شاگردان روبیک گریگوریان به روی صحنه آمد و این هنرمند را افتخار موسیقی دانست و گفت : خدماتی که این استاد فقید به جامعه موسیقی کرده را نمی توان فراموش کرد. زمانی که او به عنوان مدیر هنرستان عالی موسیقی فعالیت می کرد و همچنین رهبری ارکستر سمفونیک تهران را به عهده داشت شاگردان بسیاری در سایه تعلیم این استاد بزرگ پرورش یافتند.

وی در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره به خاطراتی ازآشنایی با گریگوریان گفت: به اعتقادمن تاثیر جامعه ارامنه در ارتقاء موسیقی ایرانی را نمی توان نادیده گرفت وبرای من آشنایی با افرادی چون استاد گریگوریان وچکناوریان یک فرصت و شانس بزرگ در زندگی محسوب می شود. 

دکتر امیر اشرف آریانپور درپایان به نقش روبیک گریگوریان در تهیه، جمع آوری و تنظیم ترانه های محلی ایران و انتشار دو جلد "ترانه های روستایی" اشاره کرد.

در پایان این جلسه استاد فرید دهذری نویسنده و پژوهشگر موسیقی به سبک هنری و آثار به جا مانده از روبیک گریگوریان  اشاره کرد.

اجرای گروه کر روبیک گریگوریان به رهبری رازمیک اوحانیان و با همراهی پیانو آلوین آوانسیان پایان بخش مراسم گرامیداشت یاد و خاطر روبیک گریگوریان بود.

این گروه موسیقی قطعات فلکلور مناطق مختلف ایرانی را اجرا کردند ، به این ترتیب که این اجرا با قطعه ای از موسیقی منطقه با عنوان ممسنی "ای سرکوتل" آغاز شد و با قطعاتی چون" دردانه جان و عزیز جان" از مازندران ،"زنگ ها" به زبان ارمنی، "سیمای جان" گیلکی،"لالایی" به زبان ارمنی،"توبیو" ممسنی ،"دست بدسمالم" فارس، "هی یار" گیلکی ادامه یافت و در پایان قطعه دیگر از منطقه ممسی نیز اجرا شد.    

کد خبر 1580862

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha