۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۴۶

خیمه با «فتح خون» به شماره هشتاد و ششم رسید

خیمه با «فتح خون» به شماره هشتاد و ششم رسید

تازه‌ترین شماره ماهنامه فرهنگی ـ مذهبی خیمه با اختصاص موضوع ویژه خود به کتاب «فتح خون» شهید سیدمرتضی آوینی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجله خیمه در این شماره خود، ابتدا در بخش هیأت به سراغ چهره سرشناس منبر، حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی، واعظ و سخنران هیأت‌ها و مجالسی چون مسجد ارک تهران رفته و گفتگوی مفصلی را با این روحانی ترتیب داده است. مؤمنی به عنوان یک منبری پرمخاطب از صداوسیما به خاطر نحوه پخش منبر و مداحی از رسانه ملی انتقاد کرده و آن را دارای «لیست سیاه» دانسته است.

در همین بخش، محمود تاری، شاعر و مداح درباره گفته‌های سیاسی مداحان اظهار نظر کرده و ضمن انتقاد از مداحان جوان و تازه‌کار به دلیل رعایت نکردن حرمت بزرگ‌ترها، اعلام کرده که وقتی همه 75 میلیون ایرانی اظهار نظر سیاسی می‌کنند، چرا مداح نمی‌تواند حرف سیاسی بزند؟

«آخرین نسل برتر» عنوان گزارش دیدار با حاج علی ترابی، ذاکر پیشکسوت و مداح 81 ساله اهل بیت (ع) است که ماه‌هاست در منزل دوران نقاهت خود را سپری می‌کند. ترابی، سرحلقه یک خانواده بزرگ مداحی است که فرزندان او نیز در سلک مداحان قرار دارند.

«زیر سایه حضرت ارباب» هم عنوان صفحه «یادمان» این شماره خیمه است که به مرحوم مصطفی ذوالفقار می‌پردازد. این مداح باسابقه نیز زمستان سال گذشته در سن 96 سالگی دار فانی را وداع گفت.

اما موضوع ویژه این شماره خیمه به کتاب «فتح خون‌» شهید آوینی پرداخته است. دکتر محمدرضا سنگری، شاعر معتقد است که این کتاب، نتیجه و محصول 40 سالگی آوینی و کتاب پیامبرانه اوست. بنابراین تعبیر او از فتح خون آن است که آوینی با این کتاب مبعوث شده است!

یکی از خواندنی‌ترین بخش‌های این پرونده، روایتی داستانی از آخرین روزهای شهید آوینی است که زهرا زواریان، سردبیر سابق مجله ادبیات داستانی آن را با عنوان «یک دسته ریحان» قلمی کرده است. دکتر محمدصادق کوشکی، در همین پرونده به بررسی جایگاه عاشورا در نظام فکری سیدمرتضی آوینی نشسته است. گفتگو با علیرضا کمری با موضوع کنکاشی در ادبیات و ساختار زبانی فتح خون، از دیگر مطالب خواندنی این پرونده پژوهشی است.

گفتگوی اختصاصی با مریم امینی، همسر شهید آوینی نیز از دیگر بخش‌های پرونده «فتح خون» در تازه‌ترین شماره مجله خیمه است.

قرآن، اهل بیت و زینبیه، از دیگر بخش‌های شماره 86 این مجله است که با خبر و یادداشت‌های متعدد پیوند خورده و سرانجام مجله فروردین‌ماه خیمه را شکل داده است.

خیمه 86 در 125 صفحه و قیمت 2000 تومان از روزنامه‌فروشی‌ها قابل تهیه است.

کد خبر 1587304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha