۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۰۱

ادامه قصه هرساله شالیکاران/

افزایش دستمزد نشاکاران در مازندران/ رانندگانی که نشاکار می‌شوند!

افزایش دستمزد نشاکاران در مازندران/ رانندگانی که نشاکار می‌شوند!

ساری - خبرگزاری مهر: دستمزدهای هر کارگر روزمزد برای نشا برنج در شالیزارهای مازندران در سال زراعی پارسال حدود 400 هزار ریال بوده که این رقم در آغاز نشای امسال به حدود 700هزار ریال افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، این افزایش ناخواسته دستمزدهای نشا برنج درحالی به سراغ شالیکاران مازندرانی آمد که بسیاری از آنان توان پرداخت این میزان دستمزد به هر کارگر را ندارند.

افزایش ‏دستمزد روزانه در حالی قصه هر ساله شالیکاران زحمتکش مازندرانی بوده که کمی کارگران نشا کار، همزمانی کشت نشا در مناطق جلگه ای و دشت از دلایل آن اعلام شده است.

کمبود ماشین آلات کشت مکانیزه در مازندران که بنا به گفته مسئولان جهاد کشاورزی این استان امسال فقط در حدود 100هزار هکتار از230هزار هکتار شالیزار این استان مکانیزه نشا خواهد شد، آرزوی مکانیزاسیون درشالیزارها را نمی تواند به واقعیت تبدیل کند.

این در حالی است که به گفته بسیاری از شالیکاران مازندرانی، دستمزد هر کارگر روزمزد در روزهای نخست کشت نشا حدود 300 هزار ریال بوده است.



به گفته آنان، علاوه بر افزایش هزینه بالا برای کشت نشا، سنگینی و کمرشکن بودن قیمت رو به افزایشی تامین نهادهای کشاورزی شامل کود، سوخت و سموم دفع آفات برنج از مشکلات دیگر شالیکاران مازندرانی است.

شالیکاران مازندرانی که در این موقع از سال برای پرداخت دستمزد کارگران به شدت با مشکل کمبود نقدینگی مواجه می شوند با قرض و یا گرفتن بهره های بالا حاصل دسترنج خود را با خون دل هرچه تمام تر برداشت می کنند.‏

این افزایش قیمت به همین جا ختم نمی شود و ورود بسیاری از کارگران اتباع پاکستانی با این رقم توسط تعدادی از افراد به عنوان دلال و نماینده آنان برای کشت نشا در روزهای اخیر در شهرستان آمل مشاهده شده است.

این افزایش دستمزد کارگری نشا برنج در روستاها خلاصه نمی شود و رانندگان تاکسی درون شهری که عمدتآ روستایی هستند  به دهن بسیاری از آنان مزه کرده و با خالی گذاشتن برخی از خطوط تاکسی شهری، سر از شالیزارها در آوردند.



در حالی که یک کارگر روزمزد از ساعت هفت صبح تا 17 عصر به طورمعمول روزانه بین ‏500 ‏تا‏700 ‏متر مربع نشا برنج را انجام می دهد، باید هزینه تامین صبحانه، ناهار و عصرانه را جدا برای کشاورزان کنار گذاشت.

مازندران دارای حدود ‏230 ‏هزار هکتار شالیزار بوده و‏ با تولید حدود 950هزارتن برنج سفید رتبه نخست تولید این محصول را در کشور دارد‏.‏

کد خبر 1587662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha