۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۳۷

رویترز گزارش داد:

قدرت گرفتن اخوان المسلمین عامل ایجاد تنش در روابط قاهره و ریاض

قدرت گرفتن اخوان المسلمین عامل ایجاد تنش در روابط قاهره و ریاض

یک خبرگزاری غربی امروز در گزارشی نوشت: با توجه به قدرت گرفتن اخوان المسلمین، عربستان سعودی درباره روابطش با مصر به عنوان اصلی ترین هم پیمان عرب خود نگرانی زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی با عنوان "قدرت گرفتن اخوان المسلمین در مصر روابط قاهره و ریاض را متشنج کرده است" نوشت: عربستان سعودی که مصر را قویترین هم پیمان عرب خود می داند، از تاثیر اخوان المسلمین بر تصمیم گذاریها در روند سیاسی مصر نگران است.

بنابراین گزارش، فراخوانده شدن سفیر عربستان از قاهره پس از برگزاری تظاهرات ضد سعودی در مصر، یکی از نشانه های نگرانی آل سعود از تحولات پس از انقلاب مصر است.

مقامات سعودی از این مسئله نگرانی دارند که شرایط سیاسی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری مصر موجب دگرگونی کامل روابط استراتژیک ریاض و قاهره شود که پیش از این با سرنگونی مبارک آسیبهای فراوانی به آن رسیده است.

"رابرت جردن" سفیر آمریکا در ریاض طی سالهای 2001 تا 2003 در این باره می گوید: سعودیها سرنگونی مبارک را تحولی بسیار منفی ارزیابی کردند. آنان در قبال قدرت گرفتن اخوان المسلمین و تحولات مصر که احتمال وقوع حوادث مشابه آن در عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وجود دارد، حساسیت و نگرانی شدیدی دارند.


موضع گیری نیروهای امنیتی مصر برابر سفارت عربستان در قاهره جهت جلوگیری از تظاهرات مردمی

رویترز در ادامه تاکید کرد: فراخوانده شدن سفیر عربستان از قاهره پس از تظاهرات ضدسعودی که در اعتراض به بازداشت یک وکیل مصری انجام شده بود خود حجم این نگرانیها را به رخ می کشد.

مقامات امنیتی سعودی اخیرا "احمد الجیزاوی" وکیل مصری را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرده اند. این در حالی است که مردم مصر معتقدند انتقادات الجیزاوی از سوء رفتار مقامات سعودی با مصریهای مقیم عربستان دلیل اصلی بازداشت وی بوده است.

خاطرنشان می شود این تنشها برای نخستین بار در روابط قاهره و ریاض رخ نداده و این دو کشور از زمان ریاست جمهوری "جمال عبدالناصر" در مصر و پادشاهی "ملک سعود" در عربستان تنشهایی را با هم بر سر مسائل مختلف داشته اند که می توان به تقابل غیر مستقیم عربستان و مصر در جنگ یمن در دهه 70 میلادی و رهبری تحریم علیه مصر از سوی عربستان پس از امضای پیمان کمپ دیوید اشاره کرد.

کد خبر 1591309

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha