۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۵۵

خاتمی مقدم خواستار شد:

دولت از کنترل دستوری قیمت ها پرهیز کند/ کاهش تولید شیر خام

دولت از کنترل دستوری قیمت ها پرهیز کند/ کاهش تولید شیر خام

ساری - خبرگزاری مهر: رئیس انجمن صنایع همگن غذایی مازندران از دولت خواست از کنترل دستوری قیمت ها در راستای تنظیم بازار نامتوازن پرهیز کند.

اسماعیل خاتمی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر، دلایل اصلی رشد قیمت لبنیات را کاهش تولید شیر خام، افزایش قیمت تمام شده شیر خام به دلیل رشد بی سابقه نهاده های دامی، سوق حدود 10 درصد شیر خام به سمت تولید شیر خشک به دلیل قطع واردات شیر خشک، جاذبه های صادراتی و خرید نقدی مواد اولیه اصلی در دو بخش دامپروری و صنایع لبنی دانست.

وی افزود: همه این تهدیدها از تابستان سال 90 به طرق مختلف به دست اندرکاران و مدیران دولت گوشزد و راهکارها اعلام و پیگیری اما متاسفانه بخشی نگری مسئولان مانع از اقدام موثر و به موقع شد.

خاتمی مقدم گفت: طی چندین جلسه ستاد تنظیم بازار چند تصمیم در این زمینه گرفته شده که برخی به مرحله اجرا رسیده و تعدادی همچنان محل چالش است.

وی گفت: واردات شیر خشک به منظور تنظیم بازار شیر خام آزاد اعلام شد و سایت ثبت سفارش آن فعال شده و متقاضیان با  ثبت سفارش در حال حرکت محموله های شیر خشک از اروپا و نیوزلند هستند.

خاتمی مقدم ادامه داد: دولت باید عرضه و تقاضا با ورود مقدار مناسب شیر خشک و نهاده های دامی به قیمت جهانی و با یارانه دولت تنظیم  و این سیستم متعادل شده عرضه و تقاضا خود قیمتها را کنترل خواهد کرد.

وی گفت: اصرار دولت برای قیمت گذاری شیر خام و لبنیات، آثار مفید فعالیتها و تصمیمات اخیر را به خطر خواهد انداخت.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت با درک صحیح واقعیت های بازار و اقتصاد و به دور از عافیت طلبی های رایج هر چه زودتر پای خود را از قیمت گذاری خارج و آن را به مدیران بنگاه ها و تشکلهای مرتبط بسپارد.

خاتمی مقدم در پاسخ به تقاضای به جامانده صنایع لبنی برای افزایش قیمتها و اصرار دستگاه های نظارتی برای برگشت قیمت لبنیات گفت: تقاضای دولت برای کاهش قیمتها غیر عقلانی است.

وی افزود: طبق موازین مندرج در قانون، قیمت گذاری کالاهای تولید داخل سازمان حمایت مصوب مرداد 88، صنایع می توانند با  ارائه اسناد هزینه نسبت به قیمت گذاری محصولات خود اقدام کنند.

خاتمی یادآور شد: در تصمیمات اخیر اگر چه سرعت رشد قیمت شیر خام کاهش یافته اما ورود قطعی نهاده ها و شیر خشک زمان بر بوده و در این مدت عرضه و تقاضا نا متعادل است.

کد خبر 1591488

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha