۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۴۲

خسارت به باغهای پسته/

شیوع آفت و سرمازدگی چالش پسته سیرجان/ 35 درصد سطح زیر کشت خسارت دید

شیوع آفت و سرمازدگی چالش پسته سیرجان/ 35 درصد سطح زیر کشت خسارت دید

سیرجان - خبرگزاری مهر: باغهای پسته شهرستان سیرجان به عنوان مهمترین محصول کشاورزی این شهرستان به دلیل بروز آفت و سرمازدگی دچار خسارت 35 درصدی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پسته استان کرمان که به مهمترین محصول ارز آور در بخش کشاورزی شهرت دارد با چالشهای مختلفی در سالهای اخیر مواجه شده که دلیل عمده این مشکلات خشکسالی و تغییرات آب و هوایی در سطح استان کرمان است.

طبق آمار پسته استان کرمان در هر سال معادل 1.5 میلیارد دلار ارز وارد کشور می کند و بخش عمده پسته جهان را تامین می کند.

هم اکنون 80 درصد پسته جهان در ایران تولید می شود که از این میزان 70 درصد در باغهای استان کرمان تولید و روانه بازار می شود اما متاسفانه روند تولید و بازاریابی و قیمت گذاری این محصول استراتژیک دارای روالی مناسب نیست و طی سالهای اخیر نیز کاشت این محصول در ترکیه و آمریکا موجب به خطر افتادن بازارهای جهانی پسته ایران شده است.

تغییرات آب و هوایی و خشکسالی نیز مزید برعلت شده است و هر سال به بخش قابل توجهی از تولید پسته استان کرمان خسارت وارد می کند.

کاهش سطح آبهای زیر زمینی و کیفیت آب نیز موجب شور شدن منابع آبی می شود و بر ادامه این روند تاثیر می گذارد تنها طی چند ماه گذشته سرمازدگی و شیوع آفت در باغهای پسته سیرجان که از مهمترین مراکز تولید پسته کرمان محسوب می شود خسارتی هنگفت را به کشاورزان تحمیل کرده است.

طبق گفته احمد مسعودی، مدیر جهاد کشاورزی سیرجان تاثیرات جوی 35 درصد سطح زیر کشت محصول در این شهرستان را تحت تاثیر شدید قرار داده است.

مسعودی به خبرنگار مهر گفت: طبق بررسیهای صورت گرفته از مجموع 59 هزار هکتار باغ مثمر پسته در شهرستان بخش قابل توجهی از باغها با افت شدید محصول در سال جاری مواجه شده است.

وی دلیل این امر را افت شدید دمای هوا و رسیدن برودت هوا به زیر صفر در روزهای ابتدایی سال جاری عنوان کرد.

مسعودی افزود: هم اکنون گروههای تخمین خسارات در باغهای پسته در حال بررسی وضعیت موجود هستند.

این مسئول از کشاورزان خواست که در راستای جلوگیری از خسارات باغهای پسته خود را بیمه کنند.

کد خبر 1602483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha