ناصر عنصري تهيه كننده سينماي ايران در گفت وگو با خبرنگار سينمايي "مهر" در مورد تاسيس استوديوي بين المللي هشتگرد گفت: ايجاد و راه اندازي اين استوديو يك ضرورت اجتناب ناپذير است. حتما هم بايد با تمام توان و نيرو اين كار را انجام دهيم.
اين پروژه يك طرح ملي محسوب مي شود و همه مسوولين ، متوليان و اهالي سينما بايد كمك بكنند تا معنا و ضرورت تشكيل اين پروژه جا بيافتد، در كنار آن هم بايد توجه داشته باشيم هر تكنولوژي كه وارد اين مملكت گرديد متاسفانه آموزش و تربيت كادر فني آن بعدا مورد توجه قرار گرفت .
بايد متوليان سينما با توجه به اينكه پروژه در ابتداي راهش قرار دارد، همزمان به تربيت نيروي انساني متخصص و آگاه، جهت انجام كارهاي مختلف مديريتي، فني، تكنولوژي اين استوديو همت بورزند. اگر درحال حاضر اين استوديو راه اندازي شود مشكلات ما در زمينه نبود نيروي متخصص و آگاه به شدت به چشم خواهد خورد.
وي افزود: علاوه بر اين ما با كمبود فيلمنامه و فيلم نامه نويسي خوب و حرفه اي مواجهه هستيم. در نظر داشته باشيد با راه اندازي اين استوديو بايد فيلمنامه هايي داشته باشيم كه ظرفيت استفاده از اين تكنولوژي روز و به روز را داشته باشند.
وي گفت: در كنار راه اندازي اين استوديو ما نبايد تحت تاثير و مرعوب سينماي غرب و اهدافش قرار بگيريم. ما فرهنگ و ادبيات بسيار غني و پرباري داريم كه از درون آنها قصه و داستان هاي خوبي نظير: شاهنامه فردوسي و قصه هاي اساطيري متعددي وجود دارد كه مي توان با بهره بردن و تلفيق آنها با تكنولوژي و فن آوري جديد و پيشرفته و عرصه آن در قالب يك اثر سينمايي به دنيا ، سينماي ايران راجهاني كرد. پس راه اندازي اين استوديو از واجبات براي سينماي ايران است.
وي در مورد بالا رفتن يا كاهش هزينه هاي توليد فيلم بعد از راه اندازي اين استوديو گفت: اين عواملي كه در صحبتهايم به آن اشاره كردم، اگر رخ ندهد، قطعا در يك دوره اي هزينه توليد فيلم ها را افزايش خواهد داد. چون هزينه و بودجه اي كه صرف ساخت و راه اندازي اين استوديو شده است، بودجه كلان و زيادي بوده است و قيمت تمام شده فيلم ها هم قطعا بالا خواهد رفت. درنتيجه ما بايد به سرعت به سراغ ساخت موضوعاتي برويم كه مخاطب جهاني غير ايراني هم بتواند با آن ارتباط برقرار سازد.
وي گفت: اين فيلم هاي كه مخاطب جهاني دارند مي توانند جوابگوي هزينه اقتصادي فيلم ها و كاهش قيمت توليد بشوند. خب اگر بستر ساخت اين نوع فيلم ها مهيا نشود قطعا توليد فيلم غير اقتصادي خواهد شد.
ناصرعنصري درمورد جايگاه سوبسيد دولتي بعد از ساخته شدن اين استوديو گفت: مساله حساس و پيچيده اي است. كمك هاي دولت تا زماني كه زير ساخت هاي سينما درست نشود و ما به بازارهاي جهاني وصل نشويم بايد تداوم داشته باشد. حالا چه به شكل سرمايه گذاري در بخش سخت افزاري و يا پرداخت سوبسيدهاي نقدي و مالي ، كلا بحث در اين مورد نيازمند نظرات كارشناسي بسيار است. عمده مساله اي كه من در اين سالها كه با سينما در ارتباط هستم و با آن رو به رو بودم ضعف زير ساختارهاي سينمايي است كه عمدتا مربوط به كمبود نيروي انساني متخصص ، با سواد در بيشتر زمينه هاست . نظير وجود به تعداد انگشتان دو دست فيلم نامه نويس حرفه اي در مقابل 400 كارگردان سينمايي ايران است.
نظر شما