دکتر علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سؤال که حضرت امام(ره) نگاه انقلابی و نظریه حکومت اسلامی خود را بر چه مبانی و مبادی استوار و ترسیم کردند، گفت: حکیمی متأله، مفسری متعمق، انسانی اخلاقی، عارفی عریف مثل حضرت امام(ره) در سرزمینی با دیرینه و پیشینه مدنی و دینی ایران برخاست و شعار، انقلاب و تحول را که باید حکمت وارد حکومت شود و اساس حاکمیت قرار گیرد و حکومت و سیاست براساس حکمت طرح، تبیین و تحقق پیدا کند را به منصه ظهور رسانید.
وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) از نخستین آثار و آرای خویش مانند «مصباحالهدایة الیالخلافة والولایة» که اثری کاملا عرفانی حِکَمی و حِکَمی عرفانی و در عین حال معطوف به هدایت، ولایت و خلافت یا رهبری و راهبردی محسوب میشود، نگاهی خاص به حکمت به مثابه هدایت به ویژه ارائه طریق یا راهبرد راهبری و هم نگاه حکومتی و حاکمیتی به حکمت به مثابه ایصال یا رسانیدن به مطلوب یعنی راهبری راهبردی دارد.
این محقق و استاد دانشگاه در ادامه سخنانش بیان کرد: حضرت امام(ره) در آثار بعدی مثل شرح حدیث جنود عقل و جهل، کاملا رویه حِکَمی خود را نشان میدهد. راهبرد راهبری و راهبری راهبردی حکمت که بسان کوه یخی در دریای و اقیانوس علم راهبردی و راهبرد علمی امام و امامت امام بعدها در نظریه و اثر حکومت اسلامی، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی او بسان قله این کوه بازتاب یافته و به چشم میخورد.
صدرا با بیان اینکه در حقیقت حکومت و رهبری فقه به معنای علم و علمی، دین و دینی و قانون و قانونی است، تصریح کرد: خصوصا دین و قانون دینی مانند اسلام که دینی جامع و مدنی(اجتماعی و سیاسی)است که بر بنیادهای عقلانی استوار شده به ویژه در قرائت راهبردی ولایت و امامت شیعی که اصول دین در آن فطری عقلی برهانی و قلبی شهودی حِکَمی و عرفانی متعالی هستند.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه در حقیقت حضرت امام(ره) رهبر، مرجع و امامی است که حکمت بهویژه نوع متعالی آن را که معطوف به سیاست؛ هدایت و راهبرد بوده را پیشینه و پشتوانه نظری خود و نظام مطلوب خود قلمداد میکند و میداند، گفت: بر این اساس ایشان تداومبخش و تحققبخش جریان متکامل حکمت در ایران و جهان اسلام بلکه در جهان بشری محسوب میشود.
وی تأکید کرد: حضرت امام(ره) تداومبخش و تحققبخش حکمت متعالی محسوب میشود که به صدرا منسوب بوده و حتی صدرایی بوده و در حقیقت و مبادی، در ماهیت و مبانی و در واقعیت و اصول؛ متعالی است و سیر متکاملی از ابتدا به عنوان پیشینه و پشتوانه حکمت متعالی داشته و در نهایت حکمت سیاسی انقلاب اسلامی محسوب میشود.
نظر شما