۲۵ خرداد ۱۳۹۱، ۱۴:۵۴

لنکرانی:

بودجه ریزی وزارت بهداشت برمبنای برنامه های هدفمند و عملیاتی باشد

بودجه ریزی وزارت بهداشت برمبنای برنامه های هدفمند و عملیاتی باشد

شیراز - خبرگزاری مهر: وزیر سابق بهداشت گفت: برای موفقیت بیشتر در این وزارتخانه لازم است تا بودجه ریزی بر مبنای برنامه های هدفمند وعملیاتی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر  کامران باقری لنکرانی ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قانون گذاری مناسب این است که در برابر هر اعتبار هدف گذاری صحیح وجود داشته باشد تا بدین وسیله میزان کافی بودن یا بودجه تخصیص یافته  مشخص شود.

وزیر سابق بهداشت در ادامه میزان افزایش اعتبارات وزارت بهداشت ودرمان رادر دولت نهم ودهم مناسب دانست و بیان داشت: اعتبارات بخش درمان در سال 64 افزایش مختصری داشت و سپس تا سال 84 میزان اعتبارات دریافتی بخش درمان از بسیاری نهادها کمتر بود.
 
باقری لنکرانی افزود: از سال 85 تا 91 در قالب چندین برنامه هدفمند اعتبارات وزارت بهداشت ودرمان افزایش چشمگیری یافت ودر برخی موارد بیش از نرخ اعتبارات سایر دستگاههای دولتی شد.
 
وی تصریح کرد: به دلیل عقب ماندگی 20 ساله این افزایش اعتبارات آثار چشمگیری نداشته اما در برخی موارد نیز شاهد بهروری نامناسب مراکز درمانی از اعتبارات هستیم.
 
شورای سیاست گذاری سلامت  زمینه ساز مستند سازی مبتنی برشواهد
 
رئیس شورای سیاست گذاری سلامت  راه اندازی این مرکز  را زمینه ساز مستند سازی مبتی بر شواهد دانست و گفت: در زمان تصدی پست وزارت در بسیاری موارد برای بررسی مضوعات  وتصمیم گیری نیاز به شواهد ومستند بود تامسیر را به نحوه مناسب مشخص کند اما فرد یا گروهی در این زمینه برای همکاری وجود نداشت از این رو برای رفع این معضل شورای سیاست گذاری سلامت  را راه اندازی کردیم.
 
وزیر سابق بهداشت ادامه داد:  پیشرفت کشور در عرصه سلامت احتیاج به مستندات علمی وتحقیقاتی عالمانه وقوی دارد تا بدین وسیله پشتوانه مناسب برای تصمیم گیری های کلان بهداشت ودرمان موجود باشد.
 
مسئولان وزارت بهداشت نگاه یکسان به استان ها نداشته باشد
 
باقری لنکرانی ابراز داشت: مسئولان وزارت بهداشت ودرمان کاهش فاصله ها وپر کردن شکافهای درمانی  موجود در نقاط مختلف کشور را باید از اهداف اصلی خود قرار دهند از این رو لازم است به استانها نگاه یکسان نداشته باشند.
 
وی افزود: مسئولان مربوطه در وزارت بهداشت باید به استانهای با بهره بری پائین تر، بیماران با شرایط خاص و نیز اقشار کم درآمد جامعه به صورت ویژه توجه کنند  و تلاش کنند تا هزینه فاکتور بهره مندی از خدمات نشود.
 
رئیس شورای سیاست گذاری سلامت  تصریح کرد : براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در کل دنیا با تغییرات مختصر در برنامه ها میتوان هزینه ها را20 درصد کاهش دادو در بهره بری تا 40 درصد افزایش داشت.
 
افزایش سلامت جامعه نیازمند همکاری همه افراد
 
وزیر سابق بهداشت در بخش دیگری از سخنانش گفت: این وزارتخانه در بحث سلامت به تنهایی نمی تواند فعالیت داشته باشد از این رو لازم است تا همه افراد به نوعی با این ارگان همکاری کنند.
 
باقری لنکرانی ادامه داد: وزارت بهداشت در موضوعاتی مانند ورزش، فرهنگسازی و... نمی تواند دخالت کند اما می تواند در این زمینه ها به افراد هشداردهد.
 
مشکلات قلبی و عروقی شایع ترین بیماری بانوان
 
وی مشکلات قلبی و عروقی را شایع ترین بیماری بانوان در بانوان دانست و اظهار داشت: عادت غذایی، فعالیت بدنی، دخانیان  سه دلیل عمده بیماری های قلبی وعروقی هستند .
 
رئیس شورای سیاست گذاری سلامت  بیان داشت: با توجه به اینکه  مادران محور سلامت خانواده و اجتماع هستند برگزاری سمینارهای مانند سلامت بانوان ضروری بودتا بدین وسیله سیستم های سلامت در کشور به گونه ای فعالیت کنند که پاسخگویی نیاز بانوان در این زمینه باشند.
 
پیشرفت در زمینه اعمال جراحی
 
وزیرسابق بهداشت همچنین گفت: 25 سال پیش به علت کمبود امکانان جراحی در کشور افراد برای جراحی به خارج سفر می کردند  که خوشبختانه امروز با پیشرفت علم وبهبود تجهیزات این روند در بسیاری موارد برعکس شده و مراجعه کنندگانی از سایر نقاط دنیا برای رفع مشکلات درمانی واعمال جراحی خود به ایران سفر می کنند.
کد خبر 1626758

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha