۴ تیر ۱۳۹۱، ۹:۰۰

سواحلی در انتظار رویش/

مجسمه‌ های شنی؛ تجسمی از ابتکار و خلاقیت/ شنها خمیرمایه دستان هنرمندان

مجسمه‌ های شنی؛ تجسمی از ابتکار و خلاقیت/ شنها خمیرمایه دستان هنرمندان

رشت - خبرگزاری مهر: ساخت مجسمه ‌های شنی که یک هنر بسیار زیبا، سالم و در عین حال کم هزینه است با توجه به وجود سواحل شنی بسیار گسترده در گیلان با برنامه ‌ریزی صحیح و اصولی می تواند بستری برای بروز خلاقیتها باشد.

 به گزارش خبرنگار مهر، اجرای برنامه های فرهنگی متعدد در سواحل زیبای دریای خزر به ویژه برگزاری جشنواره ساخت مجسمه ‌های شنی در غنی سازی اوقات فراغت جوانان و جذب گردشگر از اقصی نقاط کشور و حتی جهان بسیار موثر است.
 
استان گیلان دارای 270 کیلومتر نوار ساحلی دارد که از این ظرفیت غنی می توان در راستای برنامه های فرهنگی بهره گیری شود.
 
بی توجهی به مقوله اوقات فراغت می تواند در وقوع جرم موثر باشد
 
بی توجهی به مقوله اوقات فراغت می تواند در وقوع جرم موثر باشد همان اندازه که انسان به معیشت و کسب درآمد نیاز دارد به همان اندازه نیز به آرامش روح و روان نیاز دارد و یکی از مولفه هایی که می تواند زمینه بهتر زندگی کردن را برای انسان فراهم آورد، اوقات فراغت است.
 
 
موازنه اوقات فراغت و وقوع جرم از دو دیدگاه قابل بررسی است، افراد با رفتن به اماکن عمومی، ورزش، تفریحات و حضور در برخی از مراسم انرژی خود را تخلیه می کنند در این روش، اوقات فراغت بهترین مولفه برای سلامت و بهداشت روانی افراد خواهد بود و از این طریق می توانند استرسهای ناشی از درگیریهای معیشتی را از خود دور کنند، با این رویکرد اوقات فراغت یکی از موارد پیشگیری از وقوع جرم و رفتارهای مجرمانه است.
 
همچنین اگر بی مبالاتی و بی توجهی در اوقات فراغت صورت گیرد، خود این پدیده نیز می تواند جرم زا باشد، هنگام استفاده از امکانات تفریحی درصورت بی احتیاطی، عدم پیشگیری اجتماعی یا بی توجهی فرد و خانواده در حین گذران اوقات فراغت ممکن است شخص قربانی جرائمی مانند سرقت، آدم ربایی، تجاوز و غیره  از سوی بزهکاران شود.
 
درصورتی که برای پرکردن اوقات فراغت برنامه ریزی نشود، این ایام می تواند در شکوفایی استعدادها نقش مهمی داشته باشد. همچنین اگر نظارت روی دانش آموزان صورت نگیرد، این ایام می تواند به عنوان یک تهدید جدی تلقی شود، همانطور که بسیاری از مشکلات و ناهنجاریها از سوی برخی دانش آموزان در ایام تعطیل صورت می گیرد و این نشان دهنده اهمیت ویژه این دوران است که توجه و برنامه ریزی خاصی را می طلبد.
 
 جشنواره مجسمه های شنی درکشف استعدادهای تجسمی جوانان موثر است
 
برگزاری جشنواره مجسمه های شنی علاوه برکشف استعدادهای تجسمی جوانان، در پرکردن اوقات فراغت مسافران و ماندگاری گردشگری نقش موثری دارد.
 
تمرین نگاه زیبایی شناسی به طبیعت ساحل از دیگر دستاوردهای این جشنواره است از اینرو مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در این عرصه داشته باشد.
 
یک کارشناس مسائل برنامه ریزی - فرهنگی در این زمینه گفت: برگزاری جشنواره ساخت مجسمه های شنی موجب آشنایی نسل جوانان با هنرمندان برجسته در فن مجسمه سازی شنی می شود.
 
محمد مهدی رستگار افزود: ایجاد کلاسهای آموزش ساخت مجسمه ‌های شنی با حضور هنرمندان مجسمه ساز علاوه بر شکوفایی استعدادهای تجسمی علاقمندان باعث غنی سازی اوقات فراغت نسل جوان نیز خواهد شد.
 
 
وی اظهارداشت: جشنواره مجسمه های شنی باعث توجه مردم به حفظ محیط زیست، تقویت باورهای فرهنگی و قومی، تعمیم نگاه هنری و جستجوگرانه به مسائل دریا و معرفی استعدادهای خلاق هنرمندان می شود.
 
این کارشناس مسائل برنامه ریزی - فرهنگی یادآورشد: برگزاری جشنوارههای با این رویکرد علاوه بر آشنایی مردم و هنرمندان با عوامل طبیعی، ارج نهادن به نعمتهای خداوند، تقویت نگاه زیباشناسانه مردم به طبیعت در جذب گردشگران نیز موثر هستند.
 
 جشنواره مجسمه های شنی ؛ تقویت نگاه زیباشناسانه مردم به طبیعت و جذب گردشگر
 
به هر حال ذرات شن، عنصر ازلی و ابدی، خمیرمایه خیال در دستان توانمند هنرمند نقش ‌آفرین است و این ذرات، با چرخشی دوباره، دگرگون و به شکلی دیگر ختم می ‌شود و این شروع زیبایی ‌های نو در دامان طبیعت است که تفسیر و تاویلی از تفکر با خود به همراه می‌ آورد و در هنر معاصر فضا ایجاد می ‌کند و ندای قلبی هنرمند از ذرات ازلی خویش که با آن عجین است، با حضور شهودی و گاهی عقلا‌نی دست به اثر می ‌زند.
 
جشنواره مجسمه‌ های شنی جایگاه خاصی در بین مردم پیدا کرده و امروزه به دلیل قرار گرفتن در سواحل خزر و قابلیت فراوان برای تغییر نگاه گردشگران در استفاده از دریا و جذب و افزایش گردشگران و جاذبه ‌های فرهنگی و هنری تبدیل به یک پدیده‌ هنری گشته است.
 
 
 ارتباط تنگاتنگ مردم با هنرمند از دیگر زیبایی ‌های این جشنواره است، گردشگران شاهدند که هنرمند با تلا‌ش، سطحی را برجسته می ‌کند یا با کاردک و کمچه حجمی را سازمان ‌بخشد، واقعیت و ذهنیتهای خود را آزادانه با مواد سیال و روان ‌سازد و این لغزش و ریزش مواد است که هنرمند را بازمی ‌گیرد و با لذت فوق ‌العاده‌ای همراه است و البته قوه عاقله هنرمند، بازیگر نیست و درس تعالی می‌ گیرد و چون ماه بازمی ‌تاباند.
 
ارتباط تنگاتنگ مردم با هنرمند از دیگر زیبایی ‌های جشنواره مجسمه های شنی است
 
همچنین از دیگر زیبایی‌ های جشنواره شنی اینکه مردم در ارتباط با فضای این جشنواره، شور می ‌گیرند و با حضور در بخش جنبی، این شور را مبدل به خلق اثر هنری می‌ کنند و گاهی اوقات آثار آفریده شده زیباتر از آثار هنرمندان حرفه ‌ای می ‌شوند و پا به پای آنان جایزه دریافت می‌ کنند.
 
در این میان کودکان با حضور گرم خانواده هایشان این بار بازی با ماسه را جدی ‌تر می ‌گیرند و داستانهای خود را با شور و حال بیشتری حکایت می ‌کنند.
 
به هر حال سواحل خزری ظرفیتهای زیادی در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارند از اینرو باید با یک رویکرد برنامه ریزی محور از این ظرفیتها در جهت اشتغال، اوقات فراغت، رونق اقتصادی و سایر موارد بهره جست.
کد خبر 1631089

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha