۷ تیر ۱۳۹۱، ۷:۴۰

حماسه ای در غربت-4/

مهران دیگر مین ندارد/ واگذاری زمین ها به مردم برای کشاورزی

مهران دیگر مین ندارد/ واگذاری زمین ها به مردم برای کشاورزی

ایلام - خبرگزاری مهر: ‏مدیرکل امنیتی، انتظامی استانداری ایلام گفت: شهرستان مهران از وجود مین به طور کامل پاکسازی شده است.

جعفر نظری در گفتگو با خبرنگار مهر از پایان یافتن کار مین‌زدایی مناطق آلوده به مین و مواد ناریه در شهرستان مرزی مهران خبر داد و گفت: این کار به سادگی صورت نگرفته است و افراد زیادی در این راه شهید و جانباز شده‌اند و جشن به پایان رسیدن مین‌زدایی همزمان با سالروز آزادسازی مهران برگزار می شود.

هوی بیان داشت: هم‌اکنون اراضی پاکسازی شده از مین شهرستان مهران که به نقطه صفر رسیده به تدریج به بخش‌های حقوقی و حقیقی که پیش از جنگ تحمیلی سنددار این زمین‌ها بودند، واگذار می‌شود.

نظری درباره چگونگی اطمینان از پاکسازی 100 درصدی این‌گونه اراضی، تصریح کرد: در پایان هر عملیات پاکسازی آزمایش‌های تخصصی ذیربطی انجام می‌گیرد تا از پاکسازی‌ها اطمینان حاصل شود.

وی تأکید کرد: در پیش از جنگ تحمیلی بسیاری از اراضی به مردم تعلق داشت و بخش‌های دیگری از آن به منابع طبیعی و تحت نظارت محیط‌زیست قرار گرفته بود و در شرایط پس از پاکسازی نیز بر مبنای اسناد موجود این زمین به مالکان اصلی واگذار می‌شود.

مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری ایلام با بیان اینکه در بسیاری از اراضی شهرستان دهلران از دو سال پیش پس از واگذاری به بخش خصوصی هم‌اینک محصولات کشاورزی تولید می‌شود، اظهار داشت: جالب اینجاست محصولات زراعی حاصل از زمین‌های پاکسازی شده از مین در شهرستان دهلران هم‌اینک به کشور عراق صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: مجموع زمین‌های آلوده به مین در سطح 420 کیلومترمربع مرز مشترک با عراق ‏و نیز سایر نقاط بیش از  یک میلیون و 700 هزارهکتار برآورد شده بود که طی سال‌های 89،90 و91 با شتاب ‏بخشیدن به روند عملیات پاکسازی، اینک در فصل پایان این کار بزرگ که بدون تکیه به هیچ ‏مرجع خارجی از جمله کشور آلوده کننده زمین‌های مرزی ما، تنها هشت هزار هکتار زمین آلوده به ‏مین و گلوله باقی مانده است.‏

وی با بیان اینکه عملیات پاکسازی مناطق جنگی مهران به طور 100 درصد در آغازین ماه های ‏سالجاری به پایان رسید و اینک با شتاب بخشیدن به کار پاکسازی مناطق آلوده به مین و گلوله ‏در شهرستان مرزی دهلران در سطوح ارضی مورد ادامه داد، تصریح کرد: بر این اساس با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده عملیات پاکسازی اراضی باقیمانده تا پایان سال 91 به اتمام می‌رسد.

این مسئول اضافه کرد: کار پاکسازی مناطق آلوده به مین و مواد منفجره از جمله مهران و دهلران از سال 85 آغاز شده است و جشن پاکسازی مهران از مین همزمان با سالروز آزادسازی مهران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تا دیروز باید در جبهه های حق علیه باطل شاهد از دست دادن مردان بی ادعای این سرزمین بودیم اما  “قاتل خفته در خاک” نیز جان عزیزمان را گرفت و شیاد هم در آینده بگیرد.

ایلام جایگاه خاطرات هشت سال دفاع مقدس و تداعی کننده بسیاری از موفقیتهای رزمندگان اسلام در زمان جنگ است که در تیر ماه سال ۱۳۶۵ در یک حماسه به یاد ماندنی و در عملیات کربلای ۱، مهران با رمز یا ابوالفضل العباس از اسارت دشمن بعثی آزاد شد و برگ زرین دیگری به افتخارات تاریخ دفاع مقدس افزود.

ایلام سرزمین مهر و مهربانی، دیار جانبازی و جاودانگی، مشهد شهیدان، دیار مردانگی و ماندگارترین نام در تاریخ ایلام و ایران است که هنوز در دشتهای پر از مین اش، لاله هایی سر از خاک بیرون می آورند و یاد شهیدان دفاع مقدس را در سراسر ایران اسلامی طنین انداز می کنند اما هنوز هم مین ها، این آتشهای زیر خاکستر، ناجوانمردانه قربانی می گیرند.

امید است در سال جاری با پایان پاکسازی همه میدانهای مین در استان ایلام دیگر شاهد قربانی بعدی نباشیم. 

کد خبر 1635790

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha