۷ تیر ۱۳۹۱، ۱۱:۰۳

با رونمایی از ارج‌نامه استاد/

معاون وزیر ارشاد از عبدالحسین حائری تقدیر کرد

معاون وزیر ارشاد از عبدالحسین حائری تقدیر کرد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد، عبدالحسین حائری را یکی از چهره‌های تاثیرگذار در حوزه فهرست‌نگاری نسخ خطی دانست و لوح یادبود موسسه خانه کتاب را به وی اهدا کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از مقام علمی استاد عبدالحسین حائری نسخه‌شناس و فهرست‌نگار برجسته کشور عصر روز سه‌شنبه 6 تیر با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی کشور مانند سلیم نیساری، توفیق سبحانی، سیدمحمود دعایی، نجفقلی حبیبی، مصطفی محقق داماد، جمشید کیانفر و اکبر ایرانی در محل سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: حضور من در این مراسم به خاطر تجدید ارادت خدمت این استاد بزرگ است. انگیزه برگزاری این مراسم نکوداشت فعالیت‌های پژوهشی استاد حائری در حوزه نسخ خطی و فهرست‌نگاری و همچنین معرفی این پیشکسوت به جوانان ایرانی به عنوان فردی که نماینده مهندسی فرهنگ در ایران زمین است.

وی افزود: گاه پیش می‌آید برای بزرگانی که در دوره‌های گذشته می‌زیسته‌اند و صاحب قلم بوده‌اند بزرگداشت گرفته می‌شود، اما اگر این نکوداشت‌ها در زمان حیات بزرگان باشد ارزش بیشتری دارند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد اضافه کرد: بسیاری از نکوداشت‌ها در سال‌های اخیر از بزرگانی بوده است که اکنون دیگر در قید حیات نیستند، ما اکنون در تلاش هستیم تا از بزرگان و اهالی فضل و ادب در زمان حیاتشان قدردانی کنیم.

بهمن دری در پایان این سخنرانی از عبدالحسین حائری به عنوان یکی از تاثیرگذاران حوزه فهرست‌نگاری نسخ خطی یاد کرد و لوح یادبودی از سوی موسسه خانه کتاب توسط معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نسخه‌پژوه ایرانی پیشکش شد. در این برنامه لوحی هم از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به استاد حائری اهدا شد.

عبدالحسین حائری 17 سال عضو هیأت مؤلفان لغتنامه دهخدا بود و بر چاپ چند جلد از آن نیز نظارت داشت. وی بیش از نیم قرن در کتابخانه مجلس شورای اسلامی حضور داشته که نزدیک به 20 آن ریاست کتابخانه مجلس را نیز بر عهده داشته است.

این اندیشمند ایرانی صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» است که جایزه‌ای جهانی نیز برای وی به ارمغان آورده است.

در مراسم تجلیل از مقام علمی استاد عبدالحسین حائری همچنین از کتاب «ارج‌نامه استاد عبدالحسین حائری» هم رونمایی شد. این اثر به کوشش مالک شجاعی جشوقانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در حوزه فلسفه و نسخ خطی گردآوری شده و علی شجاعی صائین مدیرعامل خانه کتاب نیز بر آن مقدمه نوشته است.

«ارج‌نامه عبدالحسین حائری» در چهار بخش تدوین شده است؛ «مقالات اهدایی به استاد حائری»،‌«سخنرانی‌های نخستین آئین بزرگداشت حامیان نسخ خطی»، «دیدارها و گفتگوها» و «گزیده مقالات استاد» عنوان این بخش‌ها را تشکیل می‌دهند.

در بخش نخست این کتاب،‌ مقالاتی به قلم فریبا افکاری، ‌منصوره تدین‌پور،‌ سیدصادق حسینی‌اشکوری، ‌علی صدرایی‌خویی و چند پژوهشگر دیگر درباره استاد حائری ارایه و به وی تقدیم شده است.

بخش دوم نیز شامل سخنان حسن حبیبی، رییس بنیاد ایران‌شناسی، پروفسور فرانسیس ریشاردمو، رییس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی فرانسه و استاد عبدالحسین حائری در آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی است.

در سومین بخش از کتاب «ارج‌نامه عبدالحسین حائری» گزارشی از دیدار آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، فریبا افکاری و منصوره تدین‌پور با استاد حائری آمده است. علاوه بر این گفت‌وگوهای علی اوجبی، احسان‌الله شکراللهی طالقانی و مالک شجاعی جشوقانی با استاد حائری در این بخش قرار دارد.

ارج‌نامه استاد عبدالحسین حائری با شمارگان 1000 نسخه، 244 صفحه و بهای 5500 تومان از سوی انتشارات خانه کتاب منتشر شده است.

کد خبر 1636342

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha