۱۸ اسفند ۱۳۸۳، ۱۱:۴۱

عضو هيات مديره سازمان حمايت از مصرف كنندگان در گفت و گو با "مهر":

سهم واردات كالاهاي اساسي كاهش مي يابد

به علت اينكه در حال حاضر عمده يارانه ها به كالاهاي وارداتي اختصاص دارد ، سهم واردات كالاهاي اساسي بشدت كاهش خواهد يافت.

عضو هيات مديره سازمان حمايت از مصرف كنندگان در گفت و گو با خبرنگار اقصادي مهربا بيان اين مطلب گفت: حدود 75 درصد از مجموع يارانه كالاهاي اساسي ما به گندم توليد داخل اختصاص دارد .

رسول مژده شفق افزود: سال گذشته از جمله معدود سالهايي بود كه كل نياز داخل به گندم از گندم توليد داخل تامين شد لذا هر اندازه كه نيازبه گندم از توليد داخل تامين شود پرداخت يارانه نان بيشترخواهد شد.

وي با اشاره به اينكه قيمت گندم داخل از قيمت جهاني آن گرانترمي باشد، تصريح كرد: در سال گذشته گندم را حدود 150 تومان خريداري مي كرديم اما در سالجاري اين ميزان به 180 تومان رسيده است و اين درحالي است كه چنانچه بخواهيم با دلار 800 تومان  وارد كنيم قيمت تمام شده آن از توليد داخل ارزانترخواهد بود.

به گفته وي، به هر ميزان خريد كالاهاي اساسي ازداخل بيشتر باشد به همان نسبت  يارانه هايي كه اختصاص مي يابد افزايش پيدا مي كند ازجمله شكركه هم اكنون قيمت پايه آن 580 تومان است كه در سيستم كالابرگي 40 تومان ، قيمت يارانه تعادلي آن 250 تومان است و حتي كارخانه نمي تواند از 460 تومان گرانتر بفروشد.

شفق خاطر نشان كرد: به علت اينكه عمده يارانه ها به كالاهاي  وارداتي از جمله برنج اختصاص دارد بر اين اساس سهم واردات كالاهاي اساسي بشدت كاهش خواهد يافت.

کد خبر 163914

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha