۲۱ مرداد ۱۳۸۲، ۱۵:۰۷

جلسه گفت و شنود با كارگردان و بازيگران نمايش " روي زمين "

افروز فروزند: فكر كنيد آدم ها ي نمايش من روح نيستند

افروز فروزند:  فكر كنيد آدم ها ي نمايش من روح نيستند

جلسه گفت و شنود با كارگردان و بازيگران نمايش " روي زمين " روز دوشنبه در تالار سايه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هنري " مهر " در اين جلسه " افروز فروزند " كارگردان نمايش " روي زمين " در پاسخ به اين سئوال كه آيا فكر نمي كنيد كه اگر تماشاگر در انتهاي نمايش مي فهميد كه اين افراد روح هستند و از ابتداي نمايش اين را نمي فهميد تعليق بيشتري براي تماشاگرايجاد مي شد، گفت:  فكر نمي كردم  كشش نمايش در صورت لو رفتن اين مسئله كه آنها روح هستند از بين برود. در واقع كشش داستان ما در روح بودن آنها نيست.

وي ادامه داد: ما اين تعليق را مي توانستيم در نيمي از اپيزود اول رعايت كنيم. من فقط از روح به عنوان يك عنصر پيش برنده استفاده كردم. اين گونه نبود كه روح نقطه تعليق كارم باشد. به اين فكر كنيد كه اين ها روح نيستند، آنوقت سه داستان مجزا مي بينيد كه ارتباطي بين آنها وجود دارد.

افروز فروزند در پاسخ به سئوال يكي از تماشاگران مبني بر اين كه جنس بازي ها ، روابط و بافت دراماتيك اپيزود سوم بسيار متفاوت تر از دو اپيزود ديگر است، چرا اين اتفاق در نمايش شما مي افتد، گفت: اگر اپيزود ها بخواهد خيلي به هم شبيه باشد اجرا خيلي يك نواخت مي شود. ما مي خواستيم سه اپيزود كار كنيم كه اولي يك شبه درام باشد، دومي يك كمدي و سومي يك تراژدي. اگر اين اپيزودها اين قدر متفاوت است به اين دليل است.

"شبنم طلوعي " بازيگر اين اجرا در ادامه پاسخ كارگردان نمايش گفت: شخصيت هاي اين نمايش داراي روابط به هم پيوسته هستند.  هر اپيزود بافت جداگانه اي دارد ولي چيزي كه در همه مجموعه جاري است اين است كه هيچ كس از موقعيتي كه دارد راضي نيست. اگر اينگونه  نگاه كنيد هر سه اپيزود حلقه هاي  يك زنجير مي شوند.

در ادامه جلسه " نغمه ثميني " نمايشنامه نويس و استاد دانشگاه، با اشاره به دشواري صحبت در مورد متن نمايش " روي زمين " گفت: نكته اي كه در مورد اين اجرا براي من جالب بود اين مسئله است كه تمامي وقايع در يك زمان اتفاق مي افتد. اين زمان بندي دقيق ما را به ياد تدوين موازي سينما مي اندازد. تمامي وقايع نعل به نعل در يك زمان اتفاق مي افتد. به طور مثال فواصل تلفن زدن ها در اپيزود اول همان فواصل در اپيزود دوم است. و اين در حالي است كه اثر انسجام خود را حفظ كرده است.

وي افزود: شخصيت هاي نمايش توسط نشانه هاي ظريفي به مرتبط مي شوند و اين باعث مي شود كه ما آدم هايي راببينيم كه در سطح باقي نمي مانند. در مورد اپيزود سوم هم بايد بگويم كه در تمام نمايش ارجاعات به بيرون است ولي در اپيزود سوم ارجاعات به درون است.

 در اين جلسه " حسين مهكام " از نويسندگان جوان تئاتر نيز در مورد ساختار نمايش "روي زمين" توضيحاتي را ارائه كرد.

 

 

 

کد خبر 16521

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha