به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ابراهیم رییسی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران، با تبیین عدالت در زندگانی امیر مومنان(ع)، افزود: عدالتی فوق عدالت است که انسان مظهر اسمای حسنای الهی شود.
وی شرط اداره و استمرار جامعه را برقراری عدالت دانست و تصریح کرد: وجود فقیه عادل در راس نظام برای استقرار عدالت کافی نیست و همه دست اندرکاران نظام اسلامی و مردم باید از ملکه عدالت بهره مند باشند تا جامعه مزه عدالت را بچشد.
معاون اول قوه قضاییه در توصیف جامعه عادلی که در اسلام ترسیم شده است، گفت: جامعه ای سالم و عادل است که تمام روابط آن بر اساس دین تنظیم شده باشد و سنگ زیر بنای آن معنویت، عقلانیت وعدالت و مبنای اساسی آن توحید است.
وی عدالت را در سخن گفتن ساده و در عمل کردن سخت دانست و ادامه داد: سخن در این است که عدالت باید در قانون گذاری مبدا، معیار و مقصد باشد.
حجت الاسلام رییسی عدالت را در مسایل حقوقی سقف و در موضوعات اخلاقی، کف آن توصیف کرد و افزود: انسان اخلاقی کسی است که تمام زوایای وجودی او جلوه عدالت باشد.
وی در توصیف عدالت از کلام امیر مومنان(ع)، اظهار داشت: عدل یعنی هرچه را در جای خود قرار دادن و لازمه عدالت آفاقی و دگرخواهی، عدالت انفسی است.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان این که دگر خواهی در زندگی امیر مومنان(ع) تعریف شده است، خاطر نشان کرد: دگرخواهی که در پرتو خدا خواهی باشد، حقیقی، ماندگار و ارزشمند است.
وی خطاب به همه کسانی که می خواهند در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فعایت داشته باشند، گفت:فساد یعنی خروج از اعتدال و جامعه عدالت محور فساد را بر نمی تابد و نباید در هیچ جای جامعه اسلامی فساد لانه کند.
معاون اول قوه قضاییه رمز مبارزه با فساد را احساس مسئولیت آحاد جامعه در برابر ترک معروف و انجام منکر دانست و ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر و تسلط بدان در جامعه دو کفه ترازو هستند که با کم شدن هریک، سمت دیگر رشد می کند.
وی در ادامه به سطوح عدالت اشاره کرد و توضیح داد: سطح اول عدالت این است که ترک گناهان کبیره داشته باشد و بر گناهان صغیره نیز اصرار نورزد.
رییسی، مرحله میانی عدالت را اعتدال در وجود دانست و گفت: در این مرحله قوای عقلانی انسان، نقطه حکمت، قوه شهوت او در تسلط عفت و قوای غضبیه او در مسیر شجاعت باشد.
وی انسان بهره منداز شجاعت، عفت و حکمت را کسی دانست که عدالت را در خود حاکم کرده است.
حجت الاسلام رییسی امیر مومنان علی(ع) را مظهر عدالت دانست و لازمه دوست داشتن ایشان را پذیرفتن ولایتش معرفی کرد و گفت: دوست داشتن، دلدادگی و عشق به مولا برای آنانی که معرفت نسبت به ساحت ایشان دارند، امکان پذیر است.
وی با تاکید بر این که بسیاری از محبت ها احساسی است، اضافه کرد: محبت تعقلی در صورتی محقق می شود که تمام وجود انسان جلوه محبت باشد و در اخلاق، رفتار و عمل او جلوه کند.
رییسی ظهور آثار محبت امیر مومنان در تمام زوایای زندگی انسان را لازم دانست و بیان کرد: کسی که محب علی(ع) است ، اهل فساد و رشوه و مانند آن نیست و در خانواده نیز سیره علی(ع) را حاکم می کند.
وی ایستادگی و مقاومت بسیجیان و مجاهدان در راه خدا را مصداق بارزی از محبت تعقلی و مسلمان متعهد معرفی کرد که محبت و عشق امیر مومنان(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) را تجلی بخشیدند.
نظر شما