دکتر محمد بقایی ماکان درمورد تعریف غیبت و زشتی آن به خبرنگارمهر گفت: غیبت یعنی بدگویی و انتقاد در غیاب کسی که برای شنونده مسلم نباشد. این ویژگی در همه مذاهب و فرهنگها مورد تقبیح قرار گرفته است. زیرا کسی که مورد عیب جویی و انتقاد قرار میگیرد نمیتواند از خود دفاع کند. این خصوصیت اخلاقی از دیرباز در جوامع مختلف از جمله جامعه ایرانی حضور داشته است.
وی افزود: به طوری که شواهد آن را میتوان در آثار نظم و نثر فارسی مشاهده کرد که پدید آورندگان این آثار آن را نهی کردهاند. در درهههای اخیر به دلیل ضعف مدیریتهای کلان در جامعه غیبتهای فردی تبدیل به غیبتهای اجتماعی شده است به این معنا که اکنون به سبب ایرادات بسیار نازل و مشهود که در سطوح مختلف مدیریتی مشاهده میشود هر کسی به نوعی زبان به انتقاد و عیب جویی میگشاید که درواقع آن را باید در شمار نوعی غیبت دانست که در میان مردم به شدت قوت گرفته است و گاه موجب اظهار نظرهایی میشود که از حیطه ذهن گوینده یا به عبارتی غیبت کننده بسیار فراتر است.
این محقق و پژوهشگر حوزه ادبیات و فلسفه ادامه داد: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که یکی از بزرگترین عوامل ایجاد چنین ویژگی ناپسندی میتواند ضعف مدیریتها باشد که سبب تنگناهایی در زندگی مردم میشود و آنان را بر آن میدارد که شِکوههای خود را درقالب مفاهیمی بیان کنند که شامل تعریف غیبت میشود.
بقایی در مورد دلایل عادت زشت غیبت در مردم هم گفت: علاوه بر دلیل مذکور میتوان فقر مدنی و عدم آگاهی را نیز از دلایل دیگر این شیوه تفکر(غیبت) دانست.
وی درمورد راهکار اصلاح عادت بد غیبت در مردم هم تصریح کرد: غالباٌ پنداشته میشود که برای از میان برداشتن این ویژگی ناپسند یا هر خصوصیت دور از معیارهای صحیح اخلاقی باید به پند و موعظه متوسل شد و از بزرگان و حکیمان برای قبح آن شاهد آورد. ولی حقیقت این است که زدودن رذایل از یک جامعه و جانشین نمودن فضایل تنها از راه عمل میسر است. به این معنا که دستگاههای تربیتی و آموزشی و همچنین نهادهای فرهنگی نقش مؤثری در چنین طریقی دارند تا برنامه ریزیهای صحیح از مراحل ابتدایی آموزش تا عالیترین سطوح تعالیم عملی لازم در جامعه پدید آید تا افراد از طریق تربیت عملی اصول پسندیده اخلاقی را مرعی دارند. این ویژگی را میتوان در سه اصل اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک که از قدیمیترین آموزههای فرهنگ ایرانی است جستجو کرد.
این نویسنده و مترجم درباره رابطه گپ های خودمانی و دورهم خوش بودنها با غیبت کردن هم یادآورشد: چنانچه از قدیم گفتهاند «نشخوار آدمی حرف است» و چون اذهان ناآگاه و نامأنوس با مدنیت، موضوعی برای تبادل افکار ندارند معمولاٌ رو به غیبت میآورند که در حقیقت ایرادات اثبات نشده است که همین سبب آشفتگیهای اجتماعی میشود و گاه به عنوان حقایقی فراگیر ذهن جمعی را مخدوش میسازد. همچنین ضعف مدیریتها در کشور سبب میشود که پدیدهای به نام غیبت در میان مردم بروز کند در حالیکه چنین موردی را در جوامع پیشرفته که دارای مدیریت استواری هستند دیده نمیشود که به عنوان مثال میتوان جوامعی مثل ژاپن را مثال آورد.
نظر شما