مهدی تقیپور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تورم اقتصادی و دست مزدها در سینما و به خصوص تلویزیون با یکدیگر هماهنگی ندارد و با توجه به اینکه کار سینما تلویزیون پروژهای است هنرمندان این عرصه نیازمند حمایت شغلی توسط مسئولان مربوطه هستند.
وی افزود: در شرایط کنونی فشارهای اقتصادی بر سینمای ما بسیار زیاد است و به سبب آنکه بودجه دولتی مناسبی برای هنر فیلمسازی اختصاص داده نمیشود اسپانسرهای خصوصی بسیار زیاد شدهاند.
این کارگردان فیلم تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که منبع درآمد هنرمندان سینما و تلویزیون از طریق همین هنر است و مسئولان باید بیشتر کمک کنند تا زندگی سینماگران تنها از همین طریق تأمین شود و آنها مجبور نباشند در کنار هنر خود به کارهای دیگر اقدام کنند.
وی با بیان اینکه بدین منظور مخاطبشناسی از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: مردم مخاطبان اصلی فیلمهای ما هستند بنابراین این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد که فیلمنامهنویسان پس از واکاوی جامعه به کمک روانشناسان و جامعهشناسان و شناسایی دغدغههای فکری آنها مطابق با ضرورتهای جامعه به نگارش فیلمنامه بپردازند.
تقیپور با بیان اینکه هنر سینما وارداتی و صنعتی هزینهبر است، تاکید کرد: برخی کارگردانان ما نشان دادهاند که میتوانند در این صنعت به خوبی و مطابق با پیشرفتهای جهانی گام بردارند.
وی ادامه داد: در دنیا یک فیلم پس از اکران سینماهای متعددی را آماده پذیرش دارد در حالی که در ایران این تعداد بسیار محدود است و مخاطبان اندکی نیز دارد و با وجود تمام این مسائل از این فن و هنر وارداتی به خوبی استفاده میشود که به طور مثال عبدالله اسکندری که میتوان او را تک طراح حرفهای گریم در ایران دانست، همراه با پیشرفتگریم دنیا پیش میرود.
آمادگی بازیگران سینما و تلویزیون باید دائمی باشد
این دوبلور و کارگردان سینما گفت: بازیگری امری تخصصی است که نیازمند صرف وقت و انرژی برای مطالعه، پرورش احساس و بیان و آمادگی بدنی است و این آمادگی باید همیشگی باشد.
وی اضافه کرد: بازیگران جوان ما تصور میکنند اگر در کاری بازی کردند، دیگر حفظ همان شرایط کافی است و این در حالی است که در واقع بازیگری جلوی دوربین رفتن و دیالوگ گفتن نیست، بلکه علم است و بازیگران پیشکسوت ما هنوز برای این دانش زحمت میکشند.
تقی پور با اشاره به اینکه جامعه فیلمنامهنویس باید با خلق ایدههای جدید و بکر قدرت فیلم را دو برابر کنند تصریح کرد: زمانی که ما یک فیلم خوب را به مخاطب نشان میدهیم دیگر نمیتوانیم وی را با فیلمی سطح پایین اقناع کنیم و لازم است تمام تلاش جامعه فیلمنامهنویس این باشد که مرتب کار کند و ایدههای نو را با توجه به شرایط تولید در اختیار کارگردانان قرار دهد که این موضوع درباره فیلمهای طنز که مخاطبان از آن استقبال میکنند نیز حاکم است.
وی افزود: نویسندگان فیلمنامه باید مطالعه دایمی داشته باشند و در میان جامعه و افراد آن برای خلق ایده حضور داشته باشند و مسافرت نیز به آنها کمک میکند تا فیلمنامههای قوی خلق کنند که کارگردان با قدرت بخشیدن به آن فیلمی فاخر تولید کنند.
نظر شما