۵ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۵۲

استراتژی کسب و کار بازآفرینی شد/ سودآوری در اقتصاد شبکه‌ای

استراتژی کسب و کار بازآفرینی شد/ سودآوری در اقتصاد شبکه‌ای

«مدل دلتا» مدلی نوین و کاربردی در عرصه استراتژی کسب‌وکار است که تمامی مراحل تدوین تا اجرا و حتی ارزیابی استراتژی را به عهده می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کتاب به تشریح و تبیین ابعاد مختلف مدل دلتا می‌پردازد. مدل دلتا؛ مدلی نوین و کاربردی در عرصه استراتژی کسب‌وکار است که تمامی مراحل تدوین تا اجرا و حتی ارزیابی استراتژی را به عهده می‌گیرد.
 
توجه به رفع نقایص مدل‌های رایج در زمینه استراتژی (مدل پورتر و نگاه مبتنی بر منابع) باعث گشته تا این مدل در صحنه عمل و آزمون نیز خوش درخشیده و تحسین‌ صاحب‌نظران را برانگیزد. این مدل ابزار بسیار ارزشمندی است که مشتری را به‌مثابه اهرمی خطیر برای موفقیت در دنیای پر تراکنش و به‌هم‌ پیوسته امروز درنظر می‌گیرد.
 
همچنین بیانگر روشی قدرتمند در جهت تغییراتی است که لازمه رساندن نتایج حاصله به هدف نهایی می‌باشند. این کتاب رویکردی نوین و نوآورانه به استراتژی بنگاه است، که واقعیت‌های بازار جهانی را در یک اقتصاد شبکه‌ای، به نحو مطلوب‌تری منعکس می‌کند. این مدل که در دانشگاه MIT تکوین و توسعه یافته است بیان‌گر دیدگاهی کاملاً متفاوت با دیدگاه سنتی‌ای است که توسط اغلب مدیران به‌کار گرفته می‌شود بر آن است تا مدیران را در شکل‌دهی، تبیین و اجرای مؤثرتر استراتژی یاری کند و در نتیجه، آنان به عملکرد مالی پایدار و سودآوری بلندمدت دست یابند.
 
این کتاب از یازده فصل تشکیل شده است. فصل نخست با عنوان «ضرورت بازآفرینی استراتژی» در مورد آسیب‌های تعریف مرسوم استراتژی، مقابله با هم‌رنگی، مدیریت در اندازه بزرگ و کوچک، انتخاب استراتژی و شناسایی قابلیت‌های لازم، وظایف استراتژیک مدل دلتا و اصول هکسی بحث و بررسی شده است.
 
فصل دوم تحت عنوان «مدل دلتا؛ ایجاد منابع جدید رشد و سودآوری در اقتصاد شبکه‌ای» پیرامون سه گزینه استراتژیک اصلی در مدل دلتا یعنی بهترین محصول، راه‌حل جامع مشتریان و پایبندسازی به سیستم بحث شده است. در فصل سوم با عنوان «بخش‌بندی مشتریان و پیشنهاد ارزشی آنان: اولین وظیفه حیاتی استراتژی» ضمن ارائه پیش درآمدی بر فرآیند بخش‌بندی مشتریان، در مورد ملاک تفاوت مشتریان، معیارهای کلی و عمومی بخش‌بندی و ارزیابی کیفیت پیشنهاد ارزشی مشتریان بحث و بررسی شده است.
 
در فصل چهارم با عنوان «شرکت به‌ مثابه مجموعه‌ای از قابلیت‌ها: شناخت عمق و گستره توانمندیهای خودمان» در مورد شناسایی مجموعه‌ قابلیت‌ها در عمل، رویکردی نوین به تجزیه و تحلیل رقیب، استفاده از مدل دلتا برای ارزیابی مزیت ادغام‌ها و خرید بحث شده است. فصل پنجم تحت عنوان «مأموریت کسب ‌و کار: دست‌یابی به تحول استراتژیک» پیرامون استراتژی، مأموریت کسب ‌و کار، افق برنامه‌ریزی و بیانیه‌ مأموریت بحث شده است.
 
در فصل ششم با عنوان «ایجاد دستورالعمل استراتژیک: فراخوانی برای عمل» پیرامون مؤلفه‌های دستورالعمل استراتژیک، دستورالعمل استراتژیک به‌عنوان یکپارچه‌ساز استراتژی، ساختار، فرآیند، عملکرد؛ شناسایی اولویت پیشرانه‌های استراتژیک و آزمون کیفیت دستورالعمل استراتژیک بحث شده است. در فصل هفتم با عنوان «ردگیری اجرای استراتژی» پیرامون بودجه هوشمند و کارت امتیازی متوازن بحث شده است.
 
 
در فصل هشتم با عنوان «جمع‌بندی آموخته‌ها: چگونگی یکپارچه‌سازی وظایف اساسی استراتژی؛ یک مثال کاربردی» به بررسی وضعیت شرکت بین‌المللی DMK در این زمینه پرداخته است. در فصل نهم با عنوان «مدیریت بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMES)؛ درس‌هایی از مدل دلتا» پیرامون اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط؛ چالش‌های مدیریت بنگاه‌های کوچک‌ و متوسط، استراتژی بهترین محصول، استراتژی راه‌حل جامع مشتریان و استراتژی پایبندسازی به سیستم بحث شده است.
 
در فصل دهم با عنوان «چالش‌های مدیریت در سازمان‌های غیرانتفاعی» در مورد مشتری کیست؟، تعدیل قابلیت‌ها متناسب با سازمان‌های غیرانتفاعی، تأملاتی در باب چالش‌های استراتژیک سازمان‌های غیرانتفاعی و پویایی غیرمعمول در تحول سازمان‌های غیرانتفاعی بحث شده است.
 
در فصل یازدهم با عنوان «مقایسه‌ای میان سه چارچوب استراتژیک: پورتر، نگاه مبتنی بر منابع‌ به شرکت و مدل دلتا» پیرامون چارچوب موقعیت رقابتی پورتر، فرمول موفقیت پورتر، توضیحاتی در باب چارچوب‌های پورتر، هشدارهایی در باب چارچوب‌های پورتر، نگاه مبتنی بر منابع‌ به شرکت، مقایسه‌ای میان الگوی پورتر، نگاه مبتنی ‌بر منابع به شرکت و مدل دلتا و بازتفسیر مدل نیروهای پنج‌گانه پورتر به کمک مدل دلتا بحث شده است.
 
«مدل دلتا: بازآفرینی استراتژی کسب و کار» اثر آرنولد سی هکس، با ترجمه محمدمهدی مهدی‌خواه و سعید حسین زاده به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) به بهای 105000 ریال منتشر شد.
کد خبر 1705308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha