۶ مهر ۱۳۹۱، ۱۵:۱۹

فراستی در برنامه هفت:

زمینه تولید آثار دفاع مقدس مختص حضور در جشنواره فیلم مقاومت فراهم شود

زمینه تولید آثار دفاع مقدس مختص حضور در جشنواره فیلم مقاومت فراهم شود

مسعود فراستی در برنامه شب گذشته هفت با گلایه از شخصیت پردازی غیر اصولی در فیلمهای دفاع مقدس بر لزوم تولید آثار دفاع مقدس مختص حضور در جشنواره فیلم مقاومت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین ویژه برنامه هفت که به مناسبت برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس از شهر کرمان پخش می‌شود شب گذشته اختصاص به گفتگو با محمد کاسبی، جمال شورجه و محمد علی باشه آهنگر داشت.

در ابتدای برنامه محمد حمیدی مقدم مسئول بخش بین‌الملل جشنواره اخبار این بخش را بیان کرد و گفت: 9فیلم خارجی و 4 فیلم ایرانی در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارد که خوشبختانه تا امروز با استقبال بسیار خوبی روبرو شده اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که مدتی است جریان تازه‌ای در سینمای دنیا به وجود آمده و مفاهیمی مثل بیداری اسلامی در سینما فراگیر شده است، عنوان کرد: سینمای مستقل آمریکا در حال مبارزه با سینمای هالیوود است و با طرح مباحث بنیادی در حوزه بیداری اسلامی بسیار موفق عمل کرده است.

حمیدی مقدم ادامه داد: در نشست‌های تخصصی که با حضور مهمانان خارجی در جشنواره برگزار می‌شود این مباحث مورد بررسی قرار می‌گیرد امروز نیز در نشستی که با هیات داوران جشنواره داشتیم بحث بسیار خوبی با منتقدان و مردم در این زمینه شکل گرفت و قرار بر این شد فیلمسازانی که ایده‌ها و اشتراک مفاهیم با هم دارند بتواند در تشکلی نقطه نظراتشان را به اشتراک بگذارند.

سینمای دفاع مقدس جایگاه بیان انتقادات اجتماعی نیست

محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون دومین مهمان برنامه بود. وی درباره فعالیتهایش توضیح داد: من در قبل از انقلاب فعالیت‌های تئاتری داشتم و در سال های اولیه انقلاب با کمک دوستان، حوزه هنری را پایه گذاری کردیم. هنرمندانی مانند احمدرضا درویش، شهریار بحرانی، مرحوم ملاقلی پور، جمال شورجه و ... از جمله دوستانی بودند که در آن زمان در حوزه فعالیت داشتند. در آن زمان جمعی که در حوزه حضور داشت تلاش می‌کرد با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را داشته باشد.

وی ادامه داد: شخصاً سینمای دفاع مقدس را از سینمای ملی جدا می‌دانم. این دفاع به این علت صفت مقدس گرفته که از امری مقدس که کیان سرزمین‌مان ایران است دفاع می‌کند بنابراین ما در عرصه سینما هم باید بتوانیم آثاری در خور دفاع مقدس خلق کنیم. این سینما عطر و بوی خاصی دارد و سازنده این آثار باید عاشق باشد تا به درستی به تواند در انتقال مفاهیم موفق عمل کند.

این بازیگر افزود: اگر به آثار دفاع مقدس در دهه 60 نگاه کنیم می‌بینیم که فیلم‌ها رنگ و بوی خاصی دارند چون در آن زمان همه مفاهیم از دل بر می‌آمد. در حال حاضر هجوم دشمن به کشور ما شکل‌های پیچیده‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده بنابراین ما هم باید با تفکر و به صورت علمی به مقابله با این هجمه‌ها برویم چون دیگر درگیری فیزیکی به مفهوم قبلی وجود ندارد.

کاسبی با بیان اینکه اولین فیلمی که خودش کارگردانی کرده در حوزه دفاع مقدس بوده است، عنوان کرد: فیلم‌های "دو چشم بی سو"، "پناهنده"‌ و "دایره سرخ" و مجموعه‌های تلویزیونی "تا صبح"، ‌"خوش رکاب" و "خوش غیرت" آثاری بوده که در زمینه دفاع مقدس بازی کرده ام.

وی افزود: معتقدم که اگر نقدی به معضلات جامعه وجود دارد سینمای دفاع مقدس جایگاه بیان آن نیست. تماشاگر باید در انتهای این نوع فیلم‌ها حس وطن پرستی‌اش زنده شود و نباید حتی یک لحظه شعله دفاع و وطن پرستی در فیلم‌های دفاع مقدس ما خاموش شود. بنابراین نقدهای اجتماعی را نباید به این حوزه وارد کنیم.

در ادامه برنامه‌ نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره شامل فیلم‌نامه نویسی، کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، جلوه‌های ویژه و بهترین فیلم جشنواره مقاومت اعلام شد.

"ملکه" با آگاهی و دانش تفکر جدیدی را در حوزه دفاع مقدس مطرح می کند

محمد علی باشه آهنگر کارگردان سینما که با فیلم "ملکه" در این دوره از جشنواره حضور دارد مهمان بعدی برنامه بود.
باشه آهنگر در ابتدای صحبت‌هایش با بیان اینکه به همه جوانان فعال در عرصه سینما احترام می‌گذارد و آنها را به سخت کوشی تشویق می‌کند عنوان کرد: چون در این عرصه ناملایمات بسیار زیاد است من همیشه به جوانان می‌گویم که قدم در راه سختی گذاشته‌اند چون متاسفانه در این روند ما گاهی رفتارهای صادقانه نمی‌بینیم.

وی افزود: زمانی که از سینمای متعهد حرف می‌زنیم و منت می‌گذاریم بر شهدا و خانواده‌هایشان نباید رفتارهای غیر صادقانه داشته باشیم چون کافی است یک حرکت غیرصادقانه انجام دهیم تا همه زحمات‌مان از بین برود.

وی ادامه داد: نمی توانم بگویم که فیلم "ملکه" را برای قشر خاصی از جامعه ساخته‌ام. اگر سوژه و فکری در زمینه فیلمسازی من را به خودش جذب نکند به سمتش نمی روم. همیشه با تفکر متفاوتی به سینما نگاه می‌کنم. خیلی از افراد تنها یک زاویه از جنگ را دیدند چون در مقطع خاصی وارد جبهه شدند اما امثال من که در بطن جنگ حضور داشتند مطمئناً زیر و بم جنگ را بهتر درک می‌کنند.

کارگردان"فرزند خاک" گفت: برای من برخلاف نظر برخی از منتقدان ایده مهمتراز خود قصه در روایت فیلم‌هایم است. ما در زمینه دفاع مقدس با کمبود ایده روبرو هستیم.

باشه آهنگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید کرد:‌ اگر قائل به حدود الهی باشیم چه در واقعیت و چه در فیلم‌هایمان به راحتی نمی‌توانیم به سوی دشمن شلیک کنیم. امیدوارم خلط مبحث نشود اما حرکت کردن در حدود الهی بسیار سخت است. من معتقدم که اگر قرار است از این حدود خارج شویم نباید به غلط ادای دینداری در بیاوریم و خودمان را به دین منتسب کنیم. این مساله را هم فیلمسازان و هم منتقدان باید رعایت کنند.

کارگردان "بیداری رویاها" ادامه داد: فیلم "ملکه" تفکری را با آگاهی و دانش مطرح می کند. باید فضا برای گفتگو و تعامل باز شود و فیلم‌هایمان باید ارجاعات و دلایل روز را در بطن خود منعکس کنند. ژانر دفاع مقدس سخت‌ترین گونه‌ سینمایی چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ قصه پردازی است. فضای این نوع فیلم‌ها سخت و خشن هستند و تماشاگر ما هم یاد گرفته که برخی فیلم‌ها را دنبال نکند. پس باید با نگاه درست وارد این حوزه از فیلمسازی شد.

گفتگو با جمال شورجه کارگردان سینما بحث دیگر برنامه شب گذشته بود. قبل از حضور وی به عنوان میهمان در برنامه تصاویری از گفتگو با قاسم زارع بازیگر فیلم‌های دفاع مقدس و بخش هایی از فیلم‌هایی که وی در آ‌نها ایفای نقش کرده پخش شد.

لزوم تشکیل نهادی در جهت ساخت آثار ارزشی احساس می شود

جمال شورجه که با فیلم "33 روز" در جشنواره حضور دارد با ابراز خرسندی از حضور این فیلم در سه بخش از جشنواره عنوان کرد: ساختن فیلم‌هایی در زمینه مقاومت کشورهای اسلامی کارکردهای بسیار خوبی دارد و خوشبختانه حدود یک سال است که بیداری اسلامی در کشورهای مختلف در حال شکوفایی است و قاعدتاً هنرمندان این کشورها نیز وظیفه سنگینی بر عهده دارند.
وی افزود: مستندسازان و فیلمسازان مستقل بسیاری در این زمینه فعال هستند. به عنوان نمونه باور این نکته سخت است که فیلمی از کشور آمریکا در این دوره از جشنواره حضور دارد که به مساله وال استریت می‌پردازد. در حال حاضر در همه جای دنیا تفکرات سیاسی را با مقوله فرهنگ القا می‌کنند. فیلمسازان با همکاری فیلمسازان همکاری باید در این زمینه به تبادل اطلاعات و ایده‌ها بپردازند.

وی ادامه داد: خروجی جشنواره فیلم مقاومت باید به این شکل باشد که نهادهای مدنی در تولید فیلم‌های فاخر اسلامی شکل بگیرد. زمان این است که این نوع تشکل و اتحادیه‌ها در میان فیلمسازان ایرانی و خارجی در جهت ساخت آثار ارزشی ایجاد شود.
پخش قسمت‌هایی از نشست تخصصی بازتعریف سینمای دفاع مقدس در جشنواره که با حضور مهدی کلهر و اکبر نبوی برگزار شده بود بخش دیگری از ویژه برنامه هفت شب گذشته بود.

بخش پایانی برنامه دیشب اختصاص به گفتگو با جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، روح‌الله سهرابی قائم مقام انجمن دفاع مقدس داست که مسعود فراستی نیز به عنوان منتقد برنامه در این بخش حضور داشت. مهمان در این قسمت درباره وضعیت سینمای دفاع مقدس به بحث و گفتگو پرداختند.

محمد گبرلو سردبیر و مجری برنامه در ابتدای بحث با بیان اینکه مسئولان در ظاهر همیشه از سینمای دفاع مقدس حمایت می‌کنند اما خروجی‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد از جباری خواست در این زمینه توضیحاتی دهد.

جباری درباره رویکردهای بنیاد فرهنگی روایت گفت: از سال 88 رویکردهای تازه‌ای در بنیاد روایت مبنی بر تولید محوری، تنظیم شده است. برای شروع ما تولید برخی آثار را به عنوان نمونه سازی در انجمن آغاز کردیم. همچنین فیلم‌هایی برای پژوهش در زمینه نگارش فیلمنامه نیز شکل گرفته است.

در ادامه مسعود فراستی با بیان اینکه باید دید خروجی جشنواره دفاع مقدس در طول سال‌های مختلف چگونه بوده است، عنوان کرد: متاسفانه در جشنواره‌هایی مثل مقاومت آثار تازه‌ای وجود ندارد و هر ساله فیلم‌هایی در این جشنواره به نمایش در می‌آید که مخاطبان سال گذشته آنها را در جشنواره فیلم فجر دیده‌اند بنابراین باید برنامه ریزی برای تولید آثار تازه و مختص حضور در جشنواره مقاومت شکل بگیرد.

در بخش دیگری از برنامه روح‌الله سهرابی درباره رویکردهای انجمن دفاع مقدس توضیح داد: تقریباً کلیه آثاری که در انجمن تولید می‌شود براساس تحقیقات و پژوهش شکل گرفته مانند فیلم‌های "دلتنگی‌های عاشقانه" به کارگردانی رضا اعظمیان و "قلاده‌های طلا" که هر دو فیلم براساس تحقیق و پژوهش ساخته و مورد حمایت قرار گرفتند. خوشبختانه انجمن دفاع مقدس سال گذشته حدود 60-70 درصد از فیلم‌ها را مورد حمایت قرار داده بود. همچنین بنای تولید 50 اثر کوتاه در سال 91 گذاشته شده که تا به حال 10 فیلم کوتاه ساخته شده است.

جباری متذکر شد: تلاش می‌کنیم فضایی را آماده کنیم تا فیلمسازانی که می‌خواهند در زمینه دفاع مقدس کار کنند بتوانند در انجمن حضور یابند حتی ما بعضی سوژه‌ها را خودمان سفارش می‌دهیم و بودجه مناسبی را هم در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهیم.

فیلم های دفاع مقدسی باید پرداخت و ساختار دفاع مقدسی داشته باشند

فراستی نیز با بیان اینکه انجمن سینمای دفاع مقدس در گذشته بیشتر برای فیلمسازان سد ایجاد می‌کرده، گفت: متاسفانه آثاری که در گذشته در انجمن سینمای دفاع مقدس تولید می‌شده بسیار نازل بوده است. باید دید رویکرد این سازمان در حال حاضر چگونه شده است. بسیاری از مسایل در فیلم‌های دفاع مقدس ما اجازه پرداختن نداشتند و انجمن نیز به بسیاری از سوژه و معضلات جنگ نمی‌پرداخت.

وی افزود: فیلم دفاع مقدس از موضوع شروع می‌شود اما هر فیلمی که در فضای جنگ رخ می‌دهد لزوماً دفاع مقدسی نیست و بوی جنگ دفاعی ما را نمی‌دهد. فیلم دفاع مقدس باید پرداخت و ساختار دفاع مقدسی داشته باشد و این امر مهمتر از موضوع است. ژانر دفاع مقدسی اصلی‌ترین ژانر سینمای ایران است چرا که ارزش‌های ما در این گونه سینمایی به فعل رسیده است.

فراستی عنوان کرد:‌ اما شخصیت‌های این نوع فیلم‌ها نباید کلیشه‌ای باشند و لازم نیست حتماً زمانی که از جبهه باز می‌گردند شبیه آدم‌های جنگ شده باشند. تحت تاثیر قرار گرفتن آدم‌ها لزوماً نباید به یک شکل بیان شود بلکه درصد تاثیری که آدم‌ها گرفته‌اند اهمیت دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره کرد: متاسفانه بودجه هنرجویان انجمن سینمای جوان تنها یک میلیون تومان در سال است. باید به این جوانان بودجه و امکانات داد تا با آموزش مناسب بتوانیم این استعدادها را شکوفا کنیم. این وظیفه دولت است. همچنین باید تولیداتی در ارتباط با فتح خرمشهر نیز در دستور کار انجمن قرار گیرد.

سهرابی در این زمینه گفت:چون در گذشته انجمن دفاع مقدس بودجه لازم نداشت شائبه اشکال تراشی و حمایت نکردن شکل می‌گرفت اما در حال حاضر می‌توانم ادعا کنم که یکی از بهترین قراردادها را انجمن دفاع مقدس با فیملسازان می‌بندد و رویکرد فرهنگی و تولیدی صرف در انجمن مورد توجه قرار می‌گیرد اما این به این معنی نیست که هر فیلمسازی با هر فیلمنامه‌ای باید مورد حمایت انجمن قرار گیرد. اما نگاه ما حمایت حداکثری از فیلمسازان است.

وی افزود:همچنین انجمن سینمای دفاع مقدس با هنرمندان جوان برای ساخت فیلم‌های کوتاه وارد مذاکره شده و دراین زمینه بسیار حرفه‌ای عمل کرده و تلاش می کند تا جایی که در توان دارد از تولید فیلم‌های کوتاه حمایت کند.

نظرسنجی برنامه نیز اختصاص به طرح این سوال داشت که از میان شخصیت‌های زن فیلم‌های "از کرخه تا راین"، "سرزمین خورشید"، "نجات یافتگان"، "هیوا"، "شیدا" و "روزهای زندگی" کدام یک ماندگارتر بوده‌اند که در پایان برنامه شخصیت لیلا با بازی هما روستا در فیلم "از کرخه تا راین" توانست بیشترین رای را از آن خود کند.

کد خبر 1706341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha