۱۰ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۳۰

زیبایی نژاد:

برای اصلاح حجاب باید نظام معنایی اذهان عمومی اصلاح شود

برای اصلاح حجاب باید نظام معنایی اذهان عمومی اصلاح شود

قم - خبرگزاری مهر: مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با انتقاد از قوانین زندگی فردگرایانه گفت: نگاه انتزاعی به پدیده‌های اجتماعی ما را به راهکار موثری نمی‌رساند و تا زمانی که شبکه معنایی در اذهان عمومی تغییر نیابد بدحجابی راه حل کلی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد در بازدید جمعی از دانشجویان دانشگاه اهل بیت(ع) اصفهان از دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، طلاق و امر به معروف و نهی از منکر را از جمله سایر اموری دانست که باید شبکه معنایی مرتبط با آنها در اذهان عمومی تغییر یابد.

وی با انتقاد از ترویج قوانین زندگی فردگرایانه افزود: به نظر می‌رسد نظام اسلامی باید بیش از این به مقوله تربیت تاکید داشته باشد.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد با اشاره به شبکه معنایی دنیای مدرن گفت: برای تحلیل و درک مسائل اجتماعی در جامعة امروز باید دو شبکه معنایی فردگرا و خانواده‌گرا را مورد بررسی قرار بدهیم.

وی مفهوم آزادی را از مهم‌ترین مفاهیم و مدار ارزش‌ها و  شبکه معنایی فردگرا بیان کرد و افزود: مفاهیمی مثل آزادی در هر شبکه معنایی، معنای متناسب با همان شبکه را می‌رساند.

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با بیان اینکه آزادی به معنای رسیدن به شادکامی به‌شرط سلب نشدن شادکامی دیگران مفاهیم این شبکه معنایی است، ادامه داد: در این راه نوع و شیوه رسیدن به شادکامی اهمیتی ندارد، بلکه تنها امر غیر مجاز، ایجاد مزاحمت برای دیگری است. وقتی انسان در شبکه معنایی فردگرا با مفهوم آزادی زندگی می‌کند توهین به یک شخصیت تاریخی مانند پیامبر اکرم(ص) از نظر او مزاحمت برای دیگری محسوب نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اگر ارزش‌های فردگرایانه را بپذیریم، درمی‌یابیم از اولین مفاهیمی که در این شبکه به چشم می‌آید، مفهوم برابری است، که بر مواردی از قبیل  برابری در حقوق، نقش‌ها، آموزش و تربیت تطبیق می‌شود.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد گفت: در شبکه معنایی خانواده‌گرا، خانواده مهم‌ترین بستر برای رشد فضائل و کمالات انسانی است. در نگاه دینی تمام امور باید به مصلحت ختم می‌شود، اما فرد در این جا موجودی مادی و موجودی است که با خداوند معنا می‌شود و مصلحت فردی هم با شاد‌کادمی در شبکه معنایی فرد‌گرا بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد: به هر حال گرچه مصلحت پایدار فرد مهم است اما خانواده بهترین ظرفیت برای شکوفایی افراد است و شادکامی در سایه مصلحت فرد معنا می‌یابد. هنگامی که مصلحت را با قید پایداری مطرح می‌کنیم عقلانیت خانواده‌گرایی تولید می‌شود و مفاهیم و ارزش‌های متفاوتی به‌وجود می‌آید. در این فضاست که مفاهیمی از قبیل ایثار، سلسله مراتب، تمایز در نقش‌های مادری، پدری و همچنین تواضع در برابر والدین توجیه می‌شود.

مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان مفهوم استقلال را یکی دیگر از مفاهیم مهم شبکه معنایی فردگرا بیان کرد و گفت: زمانی که عقلانیت این مفهوم  توجیه شد، خانواده وظایف حمایتی، هدایتی و نظارتی خود را با حمایت صرف عوض می‌کند و مناسبات سنتی تخریب می شود.

وی یادآور شد: در این شبکه، حجاب به عنوان یک عمل اختیاری و امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان برهم زدن شادکامی دیگران تلقی می‌کنند زیرا در این گفتمان همه چیز حتی تکالیف درخدمت شادکامی فردی است.

 

کد خبر 1709405

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha