پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۱۱

منزلت زن در اسلام/

زن و مرد؛ نفس یگانه‏ با دو تجلی

زن و مرد؛ نفس یگانه‏ با دو تجلی

خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه : زن و مرد نفس یگانه‏ای هستند که در دو وجود تجلی یافته‏اند انسان نفس یگانه‏ای است که در دو وجود تجلی یافته است و همانطور که در مظاهر وجودی نفس، دوگانگی نیست، ژرفای مفهوم نفس نیز دوگانگی را بر نمی‏تابد.

انسان، هر روز سعی در تأمین نیازهایی دارد که نتایج آن، برای خود او فایده ایجاد می‎کند، حیوان نیز چنین حالتی دارد، اما تفاوت انسان با حیوان در این است که انسان در تلاش و حرکت و سعی خود، تنها کارهایی را که نتیجه آن، منافع صرفاً مادی او را تأمین کند، نمی‎پردازد، بلکه منافع کلی‎تری مانند دفاع از مظلومان، سیرکردن گرسنگان و آموزش به افراد نیازمند تعلیم، و به طور کلی کارهایی را که در آن خدمت به مردم وجود دارد، در نظر می‎گیرد. در این نوع کارها، شخص هویت انسانی و ارزش وجودی خود را باز می‎یابد، زیرا انسان، تنها یک ظاهر انسانی نیست، بلکه مفهوم و محتوایی دارد که مظهر آن، در عدل و رحمت و رأفت نسبت به دیگران و عدم پذیرش ظلم و جور تجلی می‎کند.

فیلسوفان اتفاق نظر دارند که هر شخص، سعی در رسیدن به بهره و لذت و دوری از درد و رنج دارد، اما در تشخیص تلاش و نوع آن دچار اختلاف شده‏اند. گروهی معتقد به حمایت از اصالت فرد هستند و عده‏ای دیگر قائل به اصالت جامعه و گروهی دیگر، جمع بین منافع فرد و منافع جامعه را مقدم می‎دارند که مسلمانان همین عقیده را دارند، اما همگی بر یک چیز اتفاق نظر دارند و آن، ضرورت احساس مسئولیت انسان برای محقق کردن ماهیت و هویت انسانی و رسیدن به بهره و لذت است.

وقتی اسلام بیان می‎کند که زن از نظر ارزش انسانی همانند مرد است، باید ماهیت و هویت زن را هم با پذیرش مسئولیت از طرف وی به اثبات برسانیم. تفاوت اسلام با دیگر مکاتب و ایدئولوژی ها در آن است که اسلام، هم مرد و هم زن را به طور یکسان به پذیرش مسئولیت انسانی در راستای آبادانی اجتماعی و طبیعی زمین فراخوانده است. زن، درست مثل مرد، در رویارویی با ظلم و برپایی عدالت نقش دارد.

پس واجبات و عبادات در اسلام تنها مربوط به مردان نمی‎شود، بلکه تا به جایی که جانشینی و خلافت خداوند در زمین به وسیله انسان (زن و مرد) را محقق ‏کند، زنان را نیز بر می‎گیرد. از دیدگاه مکتب اهل بیت(ع)، بویژه در عرصه‏های سیاسی و واجب شرعی ( از لحاظ دفاع از اسلام و فرضیه امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری) زن نیازی به اجازه و اذن دیگران ندارد.

امام خمینی(ره) به خاطر حضور آگاهانه در صحنه‎های اجتماعی و خصوصاً سیاسی، افتخاری را برای زن ایرانی رقم زد که جا دارد برای این افتخار به خود ببالد، ایشان می‏فرمایند: " ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خردو کلان در صحنه‎های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند، و آنان که توان جنگ دارند، در آموزش نظامی که برای دفاع از اسلام و کشور اسلامی از واجبات مهم است شرکت می‎کنند".

حضور در عرصه سیاست، علاوه بر اینکه یک ضرورت شرعی است، ضرورتی است عقلی؛ زیرا عقل انسان، بی تحرکی و سکون را نمی‎‏پذیرد و در برابر بحران‎ها و رنج‏هایی که بر اثر استبداد رژیم‎های حاکم، عالم را فراگرفته است، سکوت را روا نمی‏دارد.

اهمیت دادن انسان به یاری مظلومان، نشانه انسانیت و احساسات انسانی اوست، پس آیا درست است که به زن بگوییم" این کارها در شأن و وظیفه تو نیست و به مردان مربوط می‏شود؟!"

همانطور که قاعده اصولی بیان می‏دارد که"هرکس ضرری را می‎پذیرد، منفعت آن نیز به او می‏رسد".اگر مسئولیت‏پذیری انسان، راهی برای درک و رسیدن به لذت باشد، و شخصیت و هویت فرد را اثبات کندتلاش برای برپایی حکومت مبتنی بر حق و کمک به مستضعفان و جلوگیری از ظلم و گسترش عدالت اجتماعی، از بزرگترین مصداق مسئولیت‎پذیری انسانی است که زن نیز از این طریق کمال مطلوب خود را در می‎یابد که دانشمندان روانشناس از آن به عنوان اثبات کننده شخصیت و هویت نام می‏برند.

از آنجا که شارع مقدس، زن را در مقابل حوادث جامعه بی‎طرف و خنثی قرار نداده است و توصیه‏های کتاب و سنت در این زمینه مرد و زن را در بر می‏گیرد تنها اختصاص به مردان ندارد، زن می‎تواند به شناسایی جامعه و امت بپردازد و اعمال دولت و سیاستمداران، و مواضعشان را در پرتو آشنایی با نیازهای جامعه و امت زیرنظر بگیرد و در موافقت، مخالفت و یا انتقاد بر آن عملکردها، ابراز عقیده کند و برای برآوردن نیازها و حل مشکلات تلاش کند و در صورت ضرورت مسئولیت بپذیرد.

فرمان خدا نیز مؤید پذیرش این نوع مسئولیت است و بلکه بالاتر از آن، آن را یک تکلیف بر زن و مرد مسلمان می‎داند و چنین می‏فرماید: مردان مؤمن و زنان مؤمن دوستان یکدیگرند و به نیکی فرمان می‏دهند و از ناشایست باز می‎دارند و نماز می‎گزارند و زکات می‎دهند و از خدا و پیامبرش فرمانبرداری می‎کنند خدا اینان را رحمت خواهد کرد؛ خدا پیروزمند و حکیم است.

امام خمینی(ره) می‏فرمایند: "زنان از نظر اسلام، نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند، و اسلام را تا حدی ارتقا می‏دهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز یابد و از حد شیء بودن بیرون بیاید و متناسب با چنین رشدی می‎تواند در ساختمان حکومت اسلامی مسئولیت‎هایی به عهده بگیرد".

اصولاً وقتی اسلام محور قانون‎گذاری را انسان و حقیقت انسانی می‎داند چرا بعضاً تلاش می‎شود تفکیک دو جنس زن و مرد را به عنوان دو عنصر متقابل با یکدیگر معرفی کنند؟انسان نفس یگانه‏ای است که در دو وجود تجلی یافته است و همانطور که در مظاهر وجودی نفس، دوگانگی نیست، ژرفای مفهوم نفس نیز دوگانگی را بر نمی‏تابد.سوره نساء آیه 18 می‏فرماید:"ای مردم بترسید از پروردگارتان، آنکه شما را از یک تن آفرید".

کد خبر 1725955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha