۲۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۷:۳۸

انتخاب رمان برتر کانون پرورشی/

«هستی» برترین رمان مخاطبان کانون پرورش فکری شناخته شد

«هستی» برترین رمان مخاطبان کانون پرورش فکری شناخته شد

رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن زاده با کسب نظر اکثریت بیش از 3 هزار مخاطب کانون برترین رمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال جاری شناخته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تجلیل از آثار نویسندگان برگزیده طرح رمان نوجوان امروز به انتخاب اعضای مراکز کانون در استان تهران و رونمایی از تازه‌ترین تولیدات انتشارات کانون پررش فکری کودکان و نوجوانان عصر امروز یکشنبه 21 آبان در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال قابل توجهی از سوی اعضای مراکز کانون در استان تهران روبرو شده بود، مهدی محمدیان مسئول برگزاری طرح انتخاب برترین رمان نوجوان به معرفی فرم داوری این طرح که در اختیار مخاطبان قرار گرفته و همچنین مقایسه آماری آثار برگزیده پرداخت.

بنابر اعلام محمدیان و براساس اعلام نظر مخاطبان کانون در استان تهران، برای برگزاری این نظرسنجی در تابستان سال جاری 4000 فرم از سوی 30 مرکز به دفتر آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران ارسال شد که از این میان 3000 فرم که از سوی 24 مرکز ارسال شده بود حائز کیفیت داوری بود و بر اساس آنها رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده با بیش از 84 درصد آرا رتبه نخست، «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان رتبه دوم و «توران تور» نوشته عباس جهانگیریان رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

در ادامه این مراسم سه نفر از اعضاء منتخب مراکز کانون در تهران با نام‌های محمد طارق منصوری از مرکز شماره 33، سارا نوظهوری از مرکز شماره 2 و امیرخانی از مرکز شماره 15 به ارائه نظرات خود درباره آثار داوری شده توسط خود پرداختند.

حس صمیمی و جستجوگری که در متن این آثار به چشم می‌خورد، در کنار شیوه قابل تقدیر در بیان اساطیری از برخی رویدادها، ارائه قطره‌چکانی اطلاعات برای ایجاد جذابیت و البته جنس نامناسب کاغذ انتشار از مهم‌ترین مطالبی بود که در نظر این افراد درباره آثار برگزیده به چشم می‌خورد.

در ادامه این مراسم نماهنگی با موضوع برگزاری این فراخوان و مسابقه به نمایش در آمد که در آن حمید‌رضا شاه‌آبادی دبیر طرح رمان نوجوان کانون در سخنانی با اشاره به این طرح و اجرای آن عنوان داشت: من زمانی که این طرح را شروع کردم در نظرم بود که در سال اول 20 رمان از آن منتشر شود. در ادامه به 40 رمان فکر کردم و الان که در سال دوم از این طرح هستیم 56 اثر در دست تولید و انتشار است که با آثار منتشر شده نزدیک به 80 عنوان رمان را دربر می‌گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: در این طرح تاکید داشتیم که مخاطب به عنوان یک عنصر اصلی در کار تالیف نظر بدهد و به نظرم این نظرسنجی بهترین شیوه برای این کار است.

در ادامه این نماهنگ، عباس جهانگیریان، محمدرضا شمس، آتوسا صالحی و طاهره ایبد نیز در اظهارنظری نوجوانان را بهترین کارشناسان قضاوت درباره این آثار عنوان کردند که بدون هیچ ملاحظه‌ای نظر خود را ارائه می‌کنند و این نظر به دلیل اهمیت مخاطب بودن آن بسیار حائز توجه است.

سخنرانی‌های کوتاه نویسندگان برگزیده در این طرح نیز بخش دیگر این مراسم بود.

مخاطبان دوربین مدار بسته برای نویسندگان هستند

فرهاد حسن‌زاده به عنوان نخستین نویسنده در سخنانی اظهار کرد: جایی می‌خواندم که جهان امروز ما در تمام نقاط خود مجهز به دوربین‌های مداربسته است و من داشتم به این فکر می‌کردم که داوری این فراخوان برای من مثل دوربین مدار بسته است. من خوشحالم که خودم را در جمع این مخاطبان و در میان برگزیدگان آنها می‌بینم و اعتراف می‌کنم از حدود 25 جایزه‌ای که برای 60 عنوان کتابم تاکنون دریافت کردم، جایزه‌ای شیرین‌تر از این دریافت نکرده‌ام.

عباس جهانگیریان دیگر نویسنده برگزیده در این نشست نیز در سخنان کوتاهی گفت: من 33 سال است که برای نوجوانان می‌نویسم، ولی به نظرم جایزه امروز بهترین جایزه‌ای است که یک نویسنده می‌تواند دریافت کند، چرا که مخاطبان من به من جایزه داده‌اند.

داوود امیریان نیز در ادامه در سخنان کوتاهی اظهار کرد. من خودم را خیلی نویسنده نمی‌دانم، اما به این جایزه افتخار می‌کنم. به نظر من بزرگ‌ترین جایزه برای یک نویسنده، داشتن مخاطبانی است که او را قبول دارند.

69 کتاب ارمغان فعالیت هشت ماهه نخست امسال کانون

مریم فرخی، سرپرست انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سخنران بعدی این مراسم بود که به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز در سال جاری پرداخت و گفت: در 8 ماه گذشته 69 عنوان کتاب چاپ اولی و 65 عنوان کتاب تجدید چاپی داشته‌ایم که 35 عنوان از آنها در مهرماه امسال رونمایی شد و 10 اثر هم امروز رونمایی خواهد شد.

وی همچنین از انتشار 4 اثر در قالب مجموعه گام به گام، 5 رمان از مجموعه چگونه روی می‌دهد، 8 داستان کودک و دو عنوان از مجموعه ادبیات کودک خبر داد.

در ادامه مراسم و پس از رونمایی از این آثار، سیدصادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به سخنرانی پرداخت.

با اخلاص از گذشته خود بهره می‌بریم

رضایی در سخنان خود با بیان اینکه محوریت تمام برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند، گفت: کانون تنها یک قبله دارد و آن مراکز فرهنگی کانون است که 60 مرکز آن در تهران واقع شده است.

وی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مشابه با این مراسم در سایر استان‌های دیگر گفت: نویسندگان متعددی از کانون برای ارتباط با مخاطبانشان به استان‌های مختلف کشور سفر کرده‌اند و افتخار ما در کانون این است که به صورت تمام قد در اختیار کودکان و نوجوانان عضو خودمان هستیم.

رضایی با تاکید بر بهره‌گیری با اخلاص از گذشته‌ کانون در برنامه‌های پیش روی آن تاکید کرد: امروز هم طرح رمان نوجوان با خوشنامی هرچه تمام‌تر در حال جلو رفتن است و ما هم عطش سیری‌ناپذیری برای ادامه دادن آن داریم. حتی اگر به تعداد روزهای سال هم رمان نوجوان داشته باشیم باز هم تولید و انتشار آن را کافی نمی‌دانیم.

رضایی تاکید کرد: هنر بهترین زبان برای ارتباط با نوجوان امروز است و ما هم با درک این واقعیت برای لحظه لحظه عمر مخاطبانمان در کانون برنامه‌ریزی کرده‌ایم و خود من به شخصه جریان پیشرفت طرح‌هایی مثل رمان و شعر نوجوان را دائما رصد می‌کنم.

در پایان این مراسم برترین مراکز کانون در طرح انتخاب بهترین رمان نوجوان و برترین نویسندگان منتخب این طرح به همراه نویسندگان منتخب فعال در کانون که در جشنواره‌های مختلف کشوری موفق به دریافت جایزه شده بودند، تجلیل شدند. 

یادآور می‌شود، رمان «هستی» نوشته فرهاد حسن‌زاده در نظرسنجی پیامکی گروه فرهنگ و ادب خبرگزاری مهر، سال گذشته در میان هفت رمان پیشنهادی سال 90 به مقام دوم از نگاه مخاطبان رسید.

کد خبر 1741165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha