به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چاینا دیلی، این نشریه با تکیه بر این که مو یان با ارایه سخنرانی خود در آکادمی سوئد، با عنوان «قصهگویان» درک جدیدی از ادبیات چین به دنیا ارایه کرد و یگانگی بین فرهنگ چین و غرب را بیان کرد، نوشت: مو یان درسوئد با صحبت درباره آینده ادبیات چین گفت: تا زمانی که خوانندگانی وجود دارند که این آثار را بخوانند، نیازی به بدبین بودن به چشم انداز جدی ادبیات در چین وجود ندارد.
اما نویسنده این مقاله مینویسد: خوشبینی مو یان نشان دهنده امیدواری یک نویسنده به ادبیات است. در هر حال اشتیاقی که در مردم برای خواندن آثار او به وجود آمده، تصویر خوشبینانه تری را نسبت به آینده ترسیم نمیکند و واقعیت ترسناک این است که مطالعه در میان مردم چین در حال کاهش یافتن است.
آمار نشان میدهد شمار کتابهای چاپی که چینیهای بین 18 تا 70 سال در یک سال خوانده اند به طور متوسط برابر 35/4 نسخه است که بسیار کمتر از آمار 11 کتاب در کره، 20 کتاب در فرانسه و 40 کتاب در ژاپن است.
چینیها عادت کرده اند به فرهنگ غنی خود در شعر و کتاب ببالند ، اما اکنون به نظر میرسد باید به کاهش کتاب خوانی در میان مردم اقرار کرد. بسیاری از کتابفروشان در حال تعطیل شدن هستند و کتابخوانان در کتابخانهها روز به روز مسنتر میشوند و کودکان و جوانان به نظر میرسد برای مطالعه وقتی نداشته باشند.
به همین دلیل نویسنده این مقاله بر این تاکید میکند که ما نیاز داریم تا راهی مناسب برای تشویق مردم به مطالعه پیدا کنیم و به صدای قلب «قصه گویان» گوش دهیم.
اهدای جایزه نوبل به مو یان نباید به تفسیرهای فراواقعی منجر شود ، اما موفقیت مو و سخنرانی او باید فرصتهای مغتنمی را برای مردم چین برای تفکر بر مسیر زندگی در جامعه مدرن و ترفیع ادبیات چینی در سراسر جهان ایجاد کند.
نظر شما