۲۷ آذر ۱۳۹۱، ۱۶:۳۵

چالش های پیش روی وحدت حوزه و دانشگاه در کرمانشاه بررسی شد

چالش های پیش روی وحدت حوزه و دانشگاه در کرمانشاه بررسی شد

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: همزمان با سالروز وحدت حوزه و دانشگاه طی میزگردی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه چالش های حوزه و دانشگاه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت سالروز روز شهادت استاد شهید آیت الله محمد مفتح  و روز وحدت حوزه و دانشگاه صبح امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه رازی با حضورحجت السلام حسین انصاریان، آیت الله شیخ مصطفی علما امام جمعه کرمانشاه؛ آیت الله عبدالهی و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد .

در جلسه میزگردی به ریاست دکتر عبدالحمید پاپ زن و با حضور حجت السلام حسینی، حجت السلام فاضلی و استاد زین ا لعابدینی از اساتید حوزه و دانشگاه کرمانشاه در خصوص چالش های پیشرو حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در این میزگردعضو هیئت علمی دانشگاه رازی گفت: موقعیت دانشگاه بر تربیت آموزش و پژوهش استوار است و این ماموریت علماء دینی و طلاب علوم دینی نیز است.

عبدالحمید پاپ زن افزود: بعد انقلاب اسلامی  تلاش های فراوانی جهت رفع چالش های پیش روی مراکز حوزه و دانشگاه صورت گرفت و در راستای این اتفاقات زیادی نیفتاد ولی به صورت رسمی و غیر رسمی  حضور اساتید حوزه در دانشگاه ه ها و جلسات دانشگاهی پر رنگتر شد.

وی ادامه داد: این ارتباط یک طرفه تاثیر عمیقی در ایجاد وحدت کاربردی بین حوزه و دانشگاه ایجاد نکرده است.

پاپ زن گفت: بیش از 125 مورد روش دانشگاهی در سطح دانشگاه های دنیا وجود دارد که در کشور ما تنها از یک یا دو مورد از این روش ها در دانشگاه ها استفاده می شود.

وی افزود: در سیستم های دانشگاهی اعتقاد بر این است که روش های خوبی بالغ بر 125 تکنیک آموزشی وجود دارد که از مقطع ابتدایی تا سطح دانشگاه از آنها برای آموزش استفاده می شود و متاسفانه در دانشگاه های ایران کاربرد جدی  ندارد ولی  باید بگویم این کاربرد ها در دروس حوزوی به کار گرفته می شود و دانشگاه و حوزه به صورت نمادین بایکدیگر ارتباط دارند و در عمل اینگونه نیست.

وی افزود: در خصوص شرکت های دانش بنیان که وظیفه تبدیل علم به ثروت را دارند در کشور و استان ما در قیاس با کشور های غربی و اروپایی ضعیف عمل شده است.

دکتر پاپ زن با ذکر اینکه هیچگاه دانشگاهیان  از تکنیک های مدارس علمیه آگاهی  نیافته اند و اینکه چگونه مورد بهره برداری قرار می گیرد، گفت: برای رسیدن به اهداف پیش روی کشور باید تلاش کنیم از تجارب یکدیگر استفاده کنیم و محسنات دانشگاهیان را با پتانسیل های مدارس دینی باید محور اصلی کار قرار دهیم و ایران را که یکی از قطبهای علوم انسانی است به جایگاه رفیع تری برسانیم.

وی با ذکر اینکه رتبه علمی ایران که حدود 16 بر آورد شده به دلیل آن است که تمامی مقالات علمی و دانش های موجود به زبان انگلیسی ترجمه نشده و اغلب به زبان  فارسی و عربی و دیگر زبان هاست و قیاس مقالات فقط به زبان انگلیسی است.

وی افزود: بخش عمده ای از پتانسیل علمی ایران بایگانی است و باید با رفع موانع پیش روی ظرفیت ها را به ظهور برسانیم.

 در ادامه این  جلسه از دیگر چالش های پیش روی حوزه و دانشگاه را موضوع دیدگاه بی تفاوتی مطرح نمودند که دشمنان از این موضوع بهترین و بیشترین بهره را می گیرند.

دیگر سخنران این جلسه از اساتید حوزه علمیه کرمانشاه بود که در تشریح این موضوع  گفت: جامعه نیازمند تدابیری  و برنامه های دقیقی است  که اساتید حوزه و دانشگاه  باید در بدنه آن راهکار ها و دستورالعمل های خاصی پیاده کنند و در صدد رفع موانع نظری و عملی بکوشند.

حجت السلام حسینی از جمله موانع عملی در جامعه را موانع سیاسی و اخلاقی دانست و گفت: موانع سیاسی یکی از مهمترین موانع در قبل از انقلاب بود که بعد از انقلاب در ایران رفع شد ولی در میان دیگر مسلمانان وجود دارد.

وی ادامه داد: مانع اخلاقی از مهمترین موانع موجود در جامعه است و در بحث "عُجب" که جزء خطرناکترین آثار فردی واجتماعی و سیاسی است در بعضی از دانشگاه ها دیده می شود.

وی افزود: بحث عُجب تنها مختص دانشگاهیان نیست و متوجه دین داران نیز هست.

حجت الاسلام حسینی گفت: دانشگاه هایی که  با در اختیار داشتن علم  و دین در بحث دین انحصاری عمل می کنند و این از خطر ناکترین موارد تک روی است.

در پایان این میزگرد از حجت الاسلام عبدالهی و حجت الاسلام حجتی از اساتید حوزه علمیه کرمانشاه بوسیله نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمانشاه تجلیل شد.

لازم به ذکر است از حجت الاسلام عبدالجلیل جلیلی و حجت الاسلام میبدی در منزل ایشان توسط سه تن از اساتید دانشگاه رازی کرمانشاه تجلیل خواهد شد.

کد خبر 1768817

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha