۳ دی ۱۳۹۱، ۱۵:۵۶

تهیه اسناد تخصصی باقیمانده سموم آفت کش در محصولات کشاورزی

تهیه اسناد تخصصی باقیمانده سموم آفت کش در محصولات کشاورزی

مدیرعامل سازمان میادین شهرداری تهران با اشاره به پایش 3 هزار نمونه از محصولات کشاورزی شهر تهران گفت:میزان بقایای باقیمانده سموم آفت کش در محصولات کشاورزی مشخص شده وهم اکنون اسناد معتبر و تخصصی در این بخش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر ،حسین صفایی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه معرفی عرضه محصولات ارگانیک و سالم با بیان این که کشور در شرایطی است که باید به خودکفایی تمام محصولات اساسی کشاورزی دست یابد، گفت: خوشبختانه هم اکنون دغدغه ما برای تامین محصولات اساسی برطرف شده است و ما به دنبال افزایش کمیت محصولات غذایی مورد نیاز مردم هستیم.

پایش و کنترل محصولات کشاورزی پایتخت

وی با اشاره به برنامه پایش و کنترل محصولات کشاورزی، اظهار کرد: در این پایش محصولات کشاورزی از منظر باقیمانده سموم مواد شیمیایی و فلزات مورد بررسی قرار می‌گیرد چرا که این مواد خطراتی برای مصرف کننده ایجاد می‌کند، در واقع باقیمانده سموم آفت کش و قارچ کش و انواع کود شیمیایی بر محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته است.

نبود استاندارد های لازم در محصولات ارگانیک

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه از سال 88 برپایی نمایشگاه عرضه محصولات ارگانیک با همت شهرداری آغاز شده است، گفت: این برای پنجمین بار است که این نمایشگاه با هدف عرضه محصولات ارگانیک برگزار می‌شود.

صفایی ادامه داد: شورای عالی استاندارد طبق مصوبه‌ای ملزم شد تا برای کنترل کود شیمیایی بر محصولات کشاورزی برنامه خود را کامل کند و در این مسیر علاوه بر رعایت زیرساخت‌های لازم کمبود استاندارد‌ها را نیز جبران کند.

ارائه اسناد تخصصی به نهادهای مسئول

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش تولیدات کشاورزی متاسفانه کنترلی بر مواد غذایی صورت نگرفت گفت: خوشبختانه با مصوبه شورای شهر در سال 88بیش از سه هزار نمونه از محصولات کشاورزی شهر تهران پایش شد تا میزان بقایای باقیمانده از سموم آفت کش و کود شیمیایی و حتی فلزات سنگین اندازه گیری شود وهم اکنون اسناد معتبر و تخصصی در این بخش وجود دارد.

صفایی ادامه داد: هم اکنون این اسناد قابل ارایه به وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست است و می‌توانند براساس این پایش‌ها علاوه بر شناسایی مزارع آلوده نسبت به باقیمانده فلزات سنگین حتی باقیمانده محصولات پروتینی اطلاعاتی داشته باشند.

تحقیقات بر روی میوه هایی که تغییر ژنتیکی داده اند

وی با بیان اینکه تحقیقاتی در خصوص موارد ژنتیکی محصولات وارداتی نیز انجام شده است گفت: کمیته راهبردی با حضور یازده دستگاه به نظارت محصولات کشاورزی مشغول هستند ودر برپایی نمایشگاه محصولات ارگانیک همکاری صمیمانه‌ای با شهرداری تهران دارد.

به گفته مدیرعامل سازمان میادین همزمان با برگزاری این نمایشگاه شبکه تامین و توزیع محصولات دارای گواهینامه و سایت سلامت غذایی راه اندازی می‌شوند.

کد خبر 1773603

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha