پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۱۶ دی ۱۳۹۱، ۹:۳۶

فرح‌بخش در برنامه هفت:

آنهایی که با پول دولت فیلم می‌سازند نباید هم دغدغه فروش داشته باشند!

آنهایی که با پول دولت فیلم می‌سازند نباید هم دغدغه فروش داشته باشند!

فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان در برنامه شب گذشته هفت با تاکید بر لزوم خصوصی شدن سینما عنوان کرد برخی فیلمسازان بی‌مسئولیت از دولت پول می گیرند و فیلم‌های خنثی می‌سازند و نگران فروش و بازگشت سرمایه هم نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر،  سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته 15 دی ماه مهمان مجله تصویری هفت بود و درباره اختلافاتی که این روزها در سینمای ایران به وجود آمده است و عملکرد این وزارت در طول سه سال گذشته صحبت کرد. میزگرد هفته نیز که اختصاص به مهندسی سینما و دلائل ریزش مخاطب در سینمای ایران با حضور حسین فرح‌بخش و مسعود فراستی داشت از دیگر بخشهای مهم برنامه شب گذشته بود.

در ابتدای برنامه محمود گبرلو با شاره به اینکه اهالی سینمای ایران به پازلی شباهت دارند که نمی توان هیچ کدام از قطعات آن را جابه جا یا حذف کرد، حمایت و حل مشکلات سینماگران توسط مسئولان دولتی و جذب همه طیف‌ها را مهترین کار در جهت حفظ سینمای ایران دانست.

نظرسنجی برنامه نیز اختصاص به طرح این سوال داشت که به نظر شما مهمترین راهکار پیش روی وزات ارشاد برای حل مشکلات فعلی سینما چیست؟

در پایان برنامه مخاطبان برنامه از میان 5 گزینه استفاده از نیروهای جدید مدیریتی، حمایت قاطعانه از آثار دارای مجوز، تعامل بیشتر با سایر نهادهای فرهنگی، تلاش برای تعامل سینماگران و مدیران و تقویت بخش خصوصی گزینه آخر را انتخاب کردند.

در ادامه برنامه گبرلو از قول روابط عمومی انجمن سینمای جوان در واکنش به صحبتهای هفته گذشته وحید جلیلی مبنی بر حضور نداشتن سینمای جوان در به صحنه کشیدن رخدادهای انقلاب عنوان کرد که در این دوره از جشنواره فیلم عمار حدود 40 فیلم از اعضای انجمن سینمای جوان حضور داشته که سه اثر در بخش‌های مختلف جوایز اصلی را دریافت کرده اند.

در بخش دیگری از برنامه هادی مقدم‌دوست و بهروز شعیبی که امسال با اولین آثارشان تلاش می کنند در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند مهمان تلفنی برنامه شدند و درباره روند ساخت آثارشان توضیحاتی دادند. شعیبی در بخشی از صحبتهایش از مسئولان جشنواره خواهش کرد که برای حضور کارگردان‌های فیلم اولی در جشنواره محدودیت قائل نباشند و این فرصت را از گروه‌های جوان برای دیده شدن اثرشان در جشنواره نگیرند.

گفتگو با جواد مزدآبادی به بهانه پخش تله فیلم "ابابیل" که به موضوع انتخابات سال 88 می پرداخت بخش بعدی برنامه بود. مزدآبادی درباره ساخت این تله فیلم گفت: همه هدف ما این بود که این تابو شکسته شود و بالاخره بتوانیم فیلمی درباره وقایع سیاسی یک دهه اخیر بسازیم.

وی ادامه داد: البته نقاط ضعفی هم در این باره وجود داشت که امیدوارم در فیلم های بعدی برطرف شود. هیچگونه موضع سیاسی و طرفداری از جناح خاصی نیز برای ساخت این فلیم از طرف صدا و سیما به ما اعمال نشد و بیشتر تلاش داشتند با نگاهی عادلانه به اتفاقات انتخابات 88 بپردازیم.

میزگزد هفته نیز اختصاص به ارتباط مردم با سینما با حضور مسعود فراستی و منتقد برنامه و حسین فرحبخش تهیه کننده و کارگردان سینما داشت.

فراستی درابتدای صحبتهایش با تاکید بر لزوم حضور تماشاگر در سینما گفت: سینما بدون مخاطب عام شکل نمی گیرد و بی معنی است اگر قبول کنیم سینما بدون مخاطب شکل می یگرد. سینما تنها مدیوم صنعتی – هنری است که نمی توان منتظر بنشیند تا مخاطب کشفش کند بلکه مخاطب بدون واسطه با سینما مرتبط است. این مخاطب انقدر مهم است که فیلمسازی مثل کوروساوا به خاطر نفروختن فیلمش خودکشی می کند.

معترضان به سینمای اجتماعی به دنبال اهداف سیاسی هستند

فرح‌بخش نیز در این زمینه عنوان کرد: این بحث که سینما سینما است و به مرور مخاطب خودش را می شناسد بحثی انحرافی در ارتباط با سینما است. ما یک سینمای اجتماعی و یک سینمای رویاپردازانه داریم. به سینمای اجتماعی که اجازه ساخته شدن نمی‌دهند. افرادی هم که به این نوع سینما معترض هستند به دنبال منافع سیاسی شان می گردند و بیشتر به دنبال شارلاتانیزم هستند تا حب ایمان. افرادی در حوزه سینما دخالت می کنند که هیچ ارتباطی به آن ندارند.

وی ادامه داد: به سینمای رویاپرداز هم اجازه فعالیت نمی دهند. پس ما یک سینمای خنثی داریم که هیچ اعتباری ندارد. مسئولان ما بین خودشان و مردم دیوار کشیده اند. مشکل سینمای ما دولتی بودن آن است. برخی فیلمسازان بی مسئولیت ما از دولت پول می گیرند و فیلم‌هایی خنثی می سازند و نگران فروش و بازگشت سرمایه هم نیستند. بسیاری از سینماداران ما به این ترتیب ورشکست شده‌اند.

فراستی در ادامه بحث گفت: این مسئله که سینمای ما خنثی است، درست است. سینمای ما شجاع نیست و بیشتر مسئولان هم که ادعای ارزشی بودن می کنند طرفدار همین سینمای خنثی هستند. سینمای دولتی و سینمایی که پول و سفارشش از طرف دولت باشد ارتباطش با مخاطب قطع می شود وقتی این بند ناف بریده شد فیلمساز نیز از بین می رود.

وی ادامه داد: تولید فیلم در بخش خصوصی به این معنی نیست که برای یکی شدن دخل و خرجش باید سینمای مبتذل بسازد. سینما یک هنر سرگرمی ساز است و ما نمی تواینم به مخاطب بگوئیم فیلم های ما روشنفکرانه یا ارزشی است و شما آنها را نمی فهمید. هر دو این قشر بدون اعتقاد به سینما و مخاطب هستند. پس فیلم باید مخاطب را سرگرم کند و بعد از آن حرف هایش را منتقل کند و تاثیر گذار باشد.

در ادامه بحث جهانگیرالماسی نیز پشت خط آمد و گفت: در برخی مواقع ما به جای سرگرم کردن از خیلی مسائل دیگر دور می‌افتیم. همه می دانند روابط جنسی و خشونت مهمترین جنبه سرگرمی در سینما هستند که آقای فرح بخش یک نمونه غیر مستقیم و پنهان ان را در فیلمش نشان داد که جواب هم داد. معتقدم که سینما فقط فیلم نیت و مسائل کلان بسیاری را در خود جای داده است. بحث من از هنر، انگیزه و عقبه حضور است.

ابتذال روشنفکری هم داریم

فراستی در ارتباط با ابتذال در سینما گفت: ما علاوه بر ابتذال فیلم فارسی در قبل و بعد از انقلاب ابتذال روشنفکری هم داریم که مهتر از قبلی است. امروزه یک ابتدال دیگر هم به نام ابتذال به اصطلاح ارزشی در سینمای ایران باب شده که بدتر از بقیه است و با شعارهای انقلاب بی هنری خودش را پس پرده نگاه می دارد.

در بخش دیگری از بحث فریبرز عرب نیا نیز پشت خط آمد و گفت: متاسفانه هر چند وقت یکبار عده ای از دوستان در حیطه مدیریت و سینماداری وارد می شوند که با شعار اصل قضیه را مخدوش می کنند. ما به فرم در سینمای ایران کمتر توجه می کنیم. برخی دوستان که بحث ارزش ها را در آثارش مطرح می کنند حتی قادر نیستند دو فریم را به یکدیگر بچسپانند. مدتهاست در سینمای ما بی سوادها و کارنابلدها در حال فعالیت هستند.

جابر قاسمعلی نیز پشت خط آمد و درباره ارزش مخاطب در سینمای ایران صحبت کرد.

از هفت تا 7، گزارش فروش فیلم های روی پرده، در آرزوی سیمرغ و گزارش تولید اثار سینمایی بخش های بعدی برنامه شب گذشته بودند. به دلیل طولانی شدن صحبتهای وزیر بخش های دیگر برنامه شامل دیدار با اکبر اصفهانی، پشت صحنه فیلم"دهلیز" و بخش رویدادها پخش نشد.

کد خبر 1783437

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha