۲۶ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۱۶

گزارش خبری مهر/

بهانه‌گیری بانکها در پرداخت تسهیلات/ کسی پاسخگوی قانون شکنی ها نیست

بهانه‌گیری بانکها در پرداخت تسهیلات/ کسی پاسخگوی قانون شکنی ها نیست

یزد - خبرگزاری مهر: ابتدای سال جاری، رهبر معظم انقلاب این سال را به نام حمایت از کار و سرمایه ایرانی مزین کردند تا متولیان اقتصادی کشور عملکرد بهتری را نسبت به سال جهاد اقتصادی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، گویا با گذشت سه فصل از سال جاری آنگونه که باید این امر تحقق نیافته و به جای اینکه حمایت از کار و سرمایه و تولید داشته باشیم بنا بر ادعای صاحبان صنایع حمایت ها بیشتر جنبه آزار داشته است.

صاحبان صنایع استان یزد، تاکنون نشست های زیادی را برای حل و فصل مشکلات و مسائل اقتصادی خود برگزار کرده اند که با موافقت و حمایت های استاندار یزد و پیگیری نمایندگان برای حل مشکلات آنها همراه بوده اما گویا این مشکلات تمامی ندارد و صنعتگران این استان در انتظار مشکل جدید، شب را صبح می کنند.

روزی درگیر دارایی و امور مالیاتی، روز دیگر مشکلات تامین اجتماعی و بیمه کارگری، یک روز هم دیوان محاسبات و گمرگ و امروز هم بانک ها برای صنایع مشکل ساز شده اند.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: مشکلات دارایی، بیمه، و ... تنها گوشه ای از مشکلات است که اگر هرکدام را جداگانه موشکافی و موارد آن را بیان کنیم، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد.

مفاد بخشنامه بانک مرکزی هنوز در یزد اجرایی نشده است

محمد حسین فنایی اظهار داشت: اخیرا بانک مرکزی بخشنامه ای را برای پرداخت وام ارزی به صاحبان صنایع ابلاغ کرده که هنوز مفاد آن به اجرا گذاشته نشده است.

وی ادامه داد: این بخشنامه که از سوی بانک مرکزی و مصوب هیئت وزیران صادر شده است نیز دردسرهایی را برای صنایع به همراه دارد.

محمدحسین فنایی، رئیس خانه صنعت و معدن یزد

فنایی به تشریح مفاد این بخشنامه پرداخت و بیان داشت: بر مبنای این بخشنامه، اشخاصی که گشایش اعتبار با ارز مرجع انجام داده اند و کالای آنها تا شهریور وارد کشور نشده است، باید تسویه حساب خود را با ارز مبادلاتی انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین آن دسته از کسانی که با تسهیلات ارزی و با ارز مرجع گشایش اعتبار کرده اند، می توانند تسویه حساب را با ارز مرجع داشته باشند.

بانکهای یزد: بخشنامه به ما ابلاغ نشده است

رئیس خانه صنعت و معدن یزد تصریح کرد: بانک مرکزی همچنین در این بخشنامه آورده است بانکها برای پرداخت تسهیلات ارزی به متقاضیان، از منابع داخلی بانک استفاده کنند و کاری به منابع بانک مرکزی در این زمینه نداشته باشند.

وی عنوان کرد: در این شرایط برخی بانک ها در سطح استان مدعی اند که بخشنامه ای برای آنها ابلاغ نشده و برخی نیز می گویند که منابعی برای پرداخت تسهیلات ندارند.

انتظار صاحبان صنایع، برخورد منطقی و عقلانی است

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن یزد با اشاره به بهانه تراشی بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات گفت: انتظار صاحبان صنایع از بانک ها برخورد منطقی و عقلانی است نه بهانه تراشی و چوب لای چرخ تولید گذاشتن.

وی بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بانک ها به گونه های مختلفی از انجام فعالیت های قانونی و ابلاغی خود سر باز زده اند و مشکلاتی را برای صنایع به بار آورده اند.

بانکها صنایع را وادار به تخلف می کنند

فنایی همچنین به درخواست های ریز و درشت بانک ها برای تشکیل پرونده تسهیلات اشاره و تصریح کرد: بانک ها صنایع را وادار به تخلف می کنند و این اقدامات مانع شفاف سازی در سیستم بانکی می شود.

وی ادامه داد: بی قانونی بانک ها مورد برخورد قرار نمی گیرد و مدیران بانک ها نیز تعهدات خود را عملی نمی کنند و کسی نیز پاسخگو نیست اما اگر مشتریان بانکی به تعهدات عمل نکنند همه شاکی می شوند و برخوردهای سختی در انتظار است.

لزوم بازنگری در قوانین بانکها/ انتظار چنین برخوردی با صنایع را نداشتیم

فنایی با بیان اینکه قوانین بانکها مشکل دارد و باید به طور یقین مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرند، افزود: بانک ها به صنایعی تسهیلات می دهند که سود ده باشند و تنها برای تامین مواد اولیه وام پرداخت می کنند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد عنوان کرد: این در حالی است که برای دستمزد کارگران، تامین انرژی، سرمایه در گردش و ... نیز به تسهیلات نیاز داریم که باید بخشی از آن را از منابع بانک ها تامین کنیم که با مشکلاتی روبرو هستیم.

بانکها واقع بینانه با صنعت برخورد کنند

وی با بیان اینکه بانکهای ما باید واقع بینانه با صنعت برخورد کنند، گفت: در سالی که با شرایط اقتصادی ویژه ای روبرو بودیم و فشار بر واحدهای تولیدی در این سال مضاعف شد، انتظار نداشتیم که این برخوردها را با صنایع داشته باشند.

وی یادآور شد: با وجود پیگیری های نمایندگان استان که قابل تقدیر است و نیز زحمات مدیر ارشد استان، هنوز برخی مشکلات این بخش به قوت خود باقی است.

فنایی افزود: با توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی باید قوانین ما نیز در این راستا باشد و اجرایی هم بشود.

کد خبر 1791286

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha