۲۶ دی ۱۳۹۱، ۲۱:۳۴

اخبار حوزه هنری/

زندگی نامه طاهره صفارزاده در شخصیت‌های ماندگار نگارش می شود

زندگی نامه طاهره صفارزاده در شخصیت‌های ماندگار نگارش می شود

کرمان - خبرگزاری مهر: نگارش زندگی نامه طاهره صفارزاده، کسب رتبه توسط تعزیه خوانان کرمان و برگزاری نمایشگاه در نگارخانه مهر بم از جمله خبرهای حوزه هنری کرمان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زندگی نامه طاهره صفارزاده شاعره متعهد و انقلابی از جمله آثار مجموعه «شخصیت‌های ماندگار» مراحل آماده سازی را در سوره مهر می‌گذارند.

ذبیح الله حبیبی نژاد نویسنده این اثر گفت: همانطور که از سوی دفتر ادبیات انقلاب اعلام شده، قرار است زندگی نامه 100 نفر از شخصیت های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی فعال انقلاب اسلامی تدوین شود که کار نگارش زندگی و شخصیت طاهره صفارزاده شاعره متعهد و انقلابی به من سپرده شد.

وی درباره این اثر توضیح داد: کتاب برگرفته از متونی بود که درباره صفارزاده وجود داشت و همچنین مطالب خودنگاشته ای از ایشان و فیش هایی که در دفتر ادبیات انقلاب درباره ایشان موجود بود که سعی کردم در این کتاب به مخاطب نوجوان یک بینش کلی درباره زندگی و شخصیت و آثار صفارزاده ارائه شود.

حبیبی نژاد یادآور شد: سعی کردم تمام جوانب زندگی ایشان را از نظر شعری و ترجمه قرآن و نهج البلاغه بررسی کرده و آن را در 160 صفحه دست نویس تحویل داده ام.

این نویسنده افزود: سالشماری از زندگی طاهره صفارزاده، مجموعه آثار این شاعر، نقدی کوتاه بر آثار او و مصاحبه هایی که با صفارزاده انجام شده و همچنین تفکرات ایشان به شعر نو و کلاسیک از جمله مطالبی هستند که در این کتاب به آنها اشاره رفته است.

این کتاب یکی از آثار مجموعه «شخصیت‌های ماندگار» دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است که قرار است زندگی 100 شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کمتر شناخته شده که نقش فعالی در انقلاب اسلامی داشته‌اند با هدف آشنایی نوجوانان منتشر شوند.
 
نمایشگاه به روایت نسخه خوانان در نگارخانه مهر بم افتتاح شد
 
رضا کوچک‌زاده کارگردان و پژوهشگر تئاتر که این نمایشگاه با جست‌وجو، گزینش و روایت او برگزار می‌شود، ضمن بیان این خبر افزود: نسخه‌های دست‌نویس این نمایشگاه از میان شبیه‌نامه‌های گنجینه‌ خطی کتاب‌خانه‌های مجلس و ملک انتخاب شده‌اند و بسیاری از آن‌ها به خط دو شبیه‌گردان بزرگ عهد قاجار ـ‌میرزا محمدباقر معین‌البکا و میرزامحمدتقی شبیه‌گردان‌ـ و برخی از آن‌ها از نسخه‌های ویژه‌ تکیه دولت است.
 
وی گفت: در نمایشگاه "به روایت نسخه خوانان"، 65 پوستر از شبیه‌نامه‌ها به نمایش درمی‌آید که هر یک ویژگی‌های نهفته‌ای از هنر شبیه‌نویسی را در بر دارند.
 
این کارگردان تئاتر ادامه داد: این نمایشگاهها شاید از نخستین نمایشگاههای پژوهشی در ایران باشد که قرار نیست تابلویی در آن فروخته شود و یا تنها به زیبایی‌شناسی آثار بپردازد؛ بلکه سندهای پژوهشی ما را از شبیه‌خوانی ـ‌کهن‌ترین نمایش منسجم ایرانیان‌ـ پیش چشم تماشاگران قرار می‌دهد.
 
نخستین نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» سال گذشته در گالری کتاب‌خانه‌ مجلس و دومین دوره‌ آن با 27 تصویر افزوده  در گالری فرهنگستان هنر در تهران برپا شد و سومین دوره آن در نگارخانه مهر حوزه هنری کرمان، پذیرای علاقه‌مندان و پژوهش‌گران بود.
 
دو رتبه نصیب تعزیه خوانان کرمان شد
 
تعزیه خوانان کرمانی رتبه سوم بخش های موافق و مخالف خوانی دومین سوگواره سراسری اراک را کسب کردند. 
 
دومین سوگواره سراسری تعزیه اراک با حضور گروه تعزیه فاطمیه وابسته به حوزه هنری کرمان به همراه گروه هایی از استان های تهران، قم، قزوین، البرز، فارس، گیلان، بوشهر، مرکزی، خراسان شمالی و همدان به مدت پنج روز برگزار شد.
 
تعزیه های طفلان مسلم، امام علی (ع)، خطبه خون، امام حسن مجتبی (ع)، شهادت حضرت ابوالفضل (ع)، بازار شام، شهزاده قاسم، خاتم بخشی حضرت علی (ع)، متوکل عباسی، ابوالفضل (ع)، عابس و شوذب، شاهچراغ، حضرت عباس (ع) و امیرکبیر در این سوگواره اجرا شد.

نمایش «اگر موریانه ها بخندند» به روی صحنه می رود
 
نمایش «اگرموریانه ها بخندند» از تولیدات نمایشی حوزه هنری استان کرمان در سال 91 از تاریخ 26 دی ماه هر روز عصرساعت 17.30 در پلاتو موج نو، خیابان مطهری غربی کوچه شماره 25  به مدت 20 شب برای عموم اجرا خواهد شد.
 
نمایش «اگر موریانه ها بخندند» توسط جلیل امیری نوشته و کارگردانی شده و علی کهن ، فرزانه ابوالهادی ، علی صادقی ، پدرام شیخ مظفری ، بهناز نمازیان ، رضا شیخ زاده ، منصور بافتی پور ، محمد تاری زاده ، محمد رضا سالاری ، پریسا شاهمرادی،  زهرا شیروانی ،روح اله آریس، صمد قربانی نژاد، احسان رضوانی ، آریو سام امیری در آن به ایفای نقش می پردازند ، «نمایش اگرموریانه ها بخندند» در بیست وسومین جشنواره تئاتر استانی کرمان به عنوان نمایش برگزیده جشنواره انتخاب شد وهمچنین در بیست وچهارمین جشنواره تئاتر منطقه ای 5 کشور در قشم موفق به کسب رتبه برتر بازیگری توسط علی کهن وعلی صادقی شد
 
روزهای به یاد ماندنی، مستند داستانی واقعه مسجد کرمان
 
عباس میرزایی داستان نویس کرمانی از انتشار «روزهای به یاد ماندنی»، درباره واقعه حمله به مسجد کرمان در سال 57 در قالب پروژه ادبی «روزهای انقلاب» به همت دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری خبر داد.
 
میرزایی داستان نویس کرمانی گفت: واقعه مسجد کرمان که در 24 مهرماه 1357 رخ داد به اعتقاد بسیاری، یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه واقعه مسجد کرمان کل کشور را تحت تاثیر قرار داد، افزود: بعد از این واقعه ساواک تصور می کرد که توانسته جریان انقلابی مردم را در استان کرمان سرکوب کند اما فردای آن روز سیل جمعیت در کرمان و کل کشور به خیابان ها ریختند و از آن پس انقلاب وارد مرحله و فضای جدیدی شد.
 
وی هدف رژیم از حمله ساواک و عمالش به مسجد کرمان را زهره چشم گرفتن از مردم خواند و گفت: رژیم تصور می کرد که از آن پس مردم به خانه ها می روند و شعله انقلاب در کرمان خاموش خواهد شد.
 
میرزایی خاطر نشان کرد: در این واقعه ساواک با تطمیع و سوء استفاده از کولی های کرمان، مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده و دو نفر هم به شهادت رسیدند.
 
این نویسنده درباره مستند داستانی اش درباره واقعه مسجد کرمان توضیح داد: سعی کردم داستان را از قول 2 نوجوان که درگیر واقعه و در صحنه هستند و در تظاهرات قبل و بعد از آن شرکت داشته اند، روایت کنم تا برای نوجوانان مخاطب جذابیت داشته باشد.
 
میرزایی در پایان افزود: داستان واقعه مسجد کرمان در کمتر از 100 صفحه نگاشته شده و زاویه دید در آن دانای کل است.
پروژه «روزهای انقلاب» به همت دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری تولید شده و از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار کتاب می شود.
 
آلبوم خطبه خوان رستاخیزیک فیلم سینمایی صوتی است
 
بهنام صبوحی آهنگساز با سابقه کشور که آهنگسازی و تنظیم آلبوم موسیقی "خطبه خوان رستاخیز" را به عهده داشت در این رابطه گفت: این کار به صورت یک قطعه متصل به هم ضبط شده که دارای بخش ها ، راویان و خوانندگان مختلف است، به همین دلیل من این کار را یک فیلم سینمایی صوتی می دانم.
 
بهنام صبوحی در گفتگویی با اشاره به سابقه فعالیت خود در زمینه کارهای عاشورایی گفت: من قبل از آلبوم خطبه خوان رستاخیز کار آهنگسازی چندین نماهنگ عاشورایی ، فیلم مستند و سریال های مناسبتی را با این مضمون داشته ام. 
 
صبوحی پیرامون مضمون آلبوم خطبه خوان رستاخیز گفت: این آلبوم راوی خطبه معروف امام سجاد (ع) در مسجد شام بعد از واقعه عاشورا و در حضور یزید است که با ایراد این سخنان از سوی امام افراد متوجه وارد آمدن مصیبتی بزرگ به خاندان پیامبر می شوند.
 
این آهنگساز با سابقه کشورمان خوانندگان و گویندگان این اثر موسیقایی را برشمرد و خاطر نشان کرد: این آلبوم به گویندگی حسین عرفانی، همت مومیوند، امیر حسین مدرس، بیژن علی محمدی و خوانندگی محمد رضا ابراهیمی، علیرضا وکیلی منش و امیر حسین مدرس ضبط شده است.
 
صبوحی دیگر عوامل اثر را معرفی کرد و افزود: پاشا هنجانی نی، پرویز وزیری فلوت عربی، کریم قربانی ویالون سل، علی جعفری و میثم مروستی ویالون، شهرام رکوعی فلوت، پریچهر خواجه وند قانون، عباس صالحی ترومپت ایرانی از دیگر عوامل کار بودند.
 
انیمیشن خطبه‌خوان رستاخیز در کرمان تولید می‌شود
 
عباس سالاری رییس حوزه هنری استان کرمان اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای تولید اثر یاد‌شده از اردیبهشت‌ماه سال جاری آغاز شد و پس از انجام هماهنگی لازم با شاعر این مجموعه آقای محمدحسین کاظم‌زاده و آقای پیروز ارجمند آهنگساز کار آهنگ‌سازی آلبوم توسط پیروز ارجمند و بهنام صبوحی آغاز شد و با یک گروه همدل و حسینی تبار به انجام رسید.
 
این مسئول با بیان اینکه آلبوم خطبه‌خوان رستاخیز هشتمین آلبوم تولید‌شده توسط حوزه هنری کرمان است افزود: دو آلبوم موسیقایی دیگر در این حوزه تولید و آماده انتشار است و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری منتشر خواهند شد.
 
سالاری با تاکید بر لزوم تبیین مفاهیم عاشورایی در جامعه و نیاز جامعه به تولید آثار فاخر با این موضوع افزود: در این راستا با توجه به دراماتیک بودن این خطبه بی‌نظیر انیمیشن خطبه‌خوان رستاخیز نیز در حوزه هنری کرمان تولید می‌شود.
 
مدیر تولید خطبه‌خوان رستاخیز از مدیرعامل مدیریت تولید برق کرمان و مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای با اهداء لوح، تقدیر کرد.
 
گفتنی است دو تصنیف از آثار این آلبوم توسط آقای علی‌رضا وکیلی‌منش اجرا شد.
 
خطبه‌خوان رستاخیز به زبان‌های عربی و انگلیسی در گستره بین‌المللی تولید می‌شود
پیروز ارجمند رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری در آئین رونمایی آلبوم موسیقی خطبه‌خوان رستاخیز گفت: تولید خطبه‌خوان رستاخیز بهانه‌ای بود برای نمونه‌سازی در نمونه الگوهای موسیقی مذهبی و رویکرد مرکز موسیقی هم به سمت همین نمونه‌سازی است.
 
وی ضمن اشاره به آسیب‌های نوحه‌خوانی، روضه‌خوانی و مداحی‌ها و در بخشی از موسیقی مذهبی افزود برآنیم تا با الهام و بهره‌مندی از نمونه‌های خوب، اصیل و فاخر موسیقی مذهبی، گونه‌هایی از این موسیقی را نمونه‌سازی کنیم در قالب‌های ارکسترال، کرال و خطبه‌خوان رستاخیز یک بخشی از این نمونه‌هاست که تلفیقی از نمایش، موسیقی، تعزیه، نوحه‌خوانی و موسیقی دستگاهی ایران است.
 
رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری ضمن قدردانی از شاعر، خوانندگان، گویندگان و نوازندگان این اثر و مسئول واحد موسیقی حوزه هنری کرمان، از رییس حوزه هنری استان کرمان قدردانی کرده و وی را از گنج‌های حوزه هنری برشمرد و حضور وی را یک فرصت گرانقدر دانست همچنین وی از حامیان تولید خطبه‌خوان رستاخیز شرکت مدیریت تولید برق کرمان و شرکت سهامی برق منطقه‌ای تقدیر کرد.
 
آهنگ‌ساز خطبه‌خوان رستاخیز در ادامه از تولید این اثر در گستره بین‌المللی به زبان‌های عربی و انگلیسی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: حوزه هنری کرمان در زمینه خیلی از امور الگوسازی کرده و این اثر یکی از الگوهاست.
 
وی اظهار امیدواری کرد که تولید خطبه‌خوان رستاخیز شروعی برای تولیدات بعدی از این دست باشد.
کد خبر 1792118

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha