۹ مهر ۱۳۸۴، ۱۰:۱۵

چهره هاي ماندگار موسيقي خراسان (5)

استادي به رنگ باران

استادي به رنگ باران

استاد صحاف معتقد است موسيقي ملي ما دارد به تاراج مي رود و اين ميراث به افرادي سپرده مي شود كه نه صلاحيت علمي و نه مقبوليت اجتماعي دارند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر "مهر" در مشهد، "يعقوب صحاف" در سال 1325 درمشهد متولد شد، هنوز بيش از 2 سال نداشت كه بر اثر حادثه اي بينايي هر دو چشمش را از دست داد .

وي از كودكي به موسيقي  علاقه اي فراوان داشت  و در سال 1336 به منظور  فراگيري  موسيقي و تحصيل خط بريل به تهران سفر كرد و در موسسه  شبانه روزي  رودكي به مدت چهار سال زير نظر استاداني چون  حسينعلي  وزيري تبار، استاد منوچهر رشيدي  و استاد جواد معروفي و ... در دو رشته موسيقي  ايران و موسيقي كلاسيك جهاني با پشتكار به تحصيل پرداخت .

بعد از بازگشت به مشهد، با وجود كمبودها و مشكلات از تلاش و كوشش در راستاي ارتقاي سطح علمي و عملي در زمينه موسيقي، لحظه اي فروگذار نكرد،  بلكه ازطريق مكاتبه  با برخي از دانشگاه هاي معتبر جهان و بعضي از موسسات علمي و فرهنگي ذير بط ، آشنايي با استادان و متخصصين، بويژه  پروفسور مك فرسون و بهره گيري  از دانش  و تجربيات ارزنده وي و تهيه و مطالعه  كتب و جزوات متعدد موسيقي ، تحقيقاتي در خصوص موسيقي محلي خراسان كرد .

 

استاد صحاف درباره  فعاليت هاي  خود مي گويد: من تمام هدفم اين بوده كه موسيقي را به صورت هنري هدفمند، اصولي، آكادميك  درسطح استان به علاقمندان معرفي كنم و با تمام  كارشكني هايي كه در مسير راهم بود، موفق شدم، نگاهي جديد در ارتباط با موسيقي ايجاد كنم، اما متاسفانه داشته هايمان دارد به تاراج مي رود و اين ميراث به افرادي سپرده مي شود كه نه صلاحيت علمي  و نه مقبوليت اجتماعي دارند .

 

وي كه فارغ التحصيل رشته روانشناسي  از دانشگاه فردوسي مشهد است، بيشترين زمان عمر خود را صرف تدريس موسيقي به علاقه مندان كرده و تاكنون شاگردان بسياري از وي بهره مند شده اند .

 

آخرين اثر استاد صحاف، آهنگسازاي و تنظيم و تصنيف "باران" براي واحد موسيقي صدا و سيماي  مركز خراسان است  كه در دهمين جشنواره توليدات صدا و سيماي  مراكز استان، تعجب داوران جشنواره را برانگيخت .

 

 

کد خبر 193544

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • Lenny IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      درود بر این استاد بزرگوار، کاش شرایطی فراهم می‌شد که از خانه‌نشینی ایشان جلوگیری بشه و از محضرشون بیشتر استفاده می‌کردیم.