پیام‌نما

وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ * * * یهود و نصاری هرگز از تو راضی نمی شوند تا آنکه از آیینشان پیروی کنی. بگو: مسلماً هدایت خدا فقط هدایت [واقعی] است. و اگر پس از دانشی که [چون قرآن] برایت آمده از هوا و هوس های آنان پیروی کنی، از سوی خدا هیچ سرپرست و یاوری برای تو نخواهد بود. * * * از تو کی خوشنود گردند ای ودود! / از رهی، هرگز نصاری و یهود؟

۲۵ خرداد ۱۳۸۴، ۸:۰۹

در گفت و گو با مهر :

چندين نويسنده بايد كار كنند تا شمائي از چهره زن در ادبيات تصوير شود

چندين نويسنده بايد كار كنند تا شمائي از چهره زن در ادبيات تصوير شود

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : فريبا وفي - داستان نويس ، گفت : واقعيتي كه در اين دهه آشكار شده ، اين است كه صداي زن در ادبيات بلندتر شده است ، مخصوصا در آثار زنان داستان نويس شاهد فزوني آن هستيم و مي توانيم صداي زنان را كه مدت زيادي در ادبيات خاموش بوده ، بشنويم . اين فرصتي براي زنان نويسنده است كه به " دنياي زنان " از زواياي مختلف نگاه كنند .

اين نويسنده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين مطلب ،  افزود :  دنياي زنان در ادبيات ما تاكنون ناشناخته بوده ، دركشور ما آن طور كه بايد ، در ادبيات داستاني به زنان پرداخته نشده است و زواياي مختلف زندگي زنان و زندگي دروني زن در ادبيات پررنگ نشده است .




نويسنده كتاب روياي تبت دراين باره گفت : اين كاري است كه زنان خود بايد انجام دهند ؛ زنان بهتر از هركسي مي توانند درباره زندگي خود بنويسند . من فكر مي كنم زنان نويسنده ما در حال حاضر خيلي خوب پيش مي روند و چيزي كه در بيش ازهر چيز در آثار آنها وجود دارد صداقت صميميت  .

وفي در توضيح اين مطلب گفت : اگرچه زنان از ابتداي ادبيات معاصر ايران حضور پررنگي نداشتند اما در دهه هاي اخير بسيار موفق بوده اند و آثاري كه آنها خلق مي كنند مي تواند براي زنان ديگر روشنگر و هم آموزنده باشد .

وي درباره تجربيات نويسندگي خود به عنوان يك زن به مهر، گفت : در آغاز نوشتن ، اگر جنبه ناخود آگاهي كه هنگام شروع كار در نوشته من حضور پيدا مي كند را در نظر نگيريم ، آن خصوصياتي كه من دوست دارم در داستان هايم باشد و به خصوص درباره شخصيت هاي زن بنويسم چيزهايي است كه در زندگي يك زن وجود دارد ،  ولي در آثار ديگر نويسنده ها ( مردان ) ديده نمي شود ؛  پيچيدگي هايي كه درون يك زن است ولي كسي به آن اشاره نمي كند .


اگرچه زنان از ابتداي ادبيات معاصر ايران حضور پررنگي نداشتند اما در دهه هاي اخير بسيار موفق بوده اند و آثاري كه آنها خلق مي كنند براي زنان ديگر روشنگر و  آموزنده است . 

فريبا وفي -  نويسنده

نويسنده كتاب ترلان درباره اين كه چرا نويسندگان ديگر(مردان ) درباره اين پيچيدگي ها در آثارشان چيزي نمي نويسند ،  توضيح داد : اين مساله چند دليل ممكن است داشته باشد ،  شايد به اين خاطر باشد كه ديگر نويسندگان نمي خواهند اين خصوصيات و ويژگي ها را ببينند يا اين كه اصلا به زن اهميتي نمي دهند .




فريبا وفي درباره تلاش خود در اين باره گفت : من دوست دارم در نوشته هايم به دغدغه هايي كه بسيار ناچيز نشان داده شده ،  بپردازم . واقعيت اين است كه اين دغدغه ها خيلي مهم تر از آن است كه ناديده گرفته وحقير پنداشته شود .

وي تصريح كرد : طرح اين ويژگي ها درباره زنان در رمان يك كار گسترده و پيچيده اي است ، اين كار مانند يك پروسه اي نيست كه شروع كنيم ودر يك جايي به پايان برسد ؛ اين گونه نيست يك نويسنده زن بنشيند وتصميم بگيرد و با اراده بخواهد درباره يك مشكل خاص زنان رمان يا داستاني بنويسد .


اين نويسنده با اشاره به فرايند دشوار نوشتن يك داستان گفت : حتي يك زن هم كه مي خواهد درباره مسائل زنان بنويسند بايد در اين باره بسيار مطالعه كند، با مسائل از نزديك آشنا باشد و نسبت به همه جوانب موضوع شناخت داشته باشد . هيچ زني صرف اين كه زن است ، نمي تواند درباره زنان بنويسد ، همانطور كه هرنويسنده مردي تا از تمام جنبه هاي روانشناختي ، جامعه شناسي و ديگر ابعاد وجودي انسان شناخت دقيقي نداشته باشد نمي تواند رمان قابل قبولي درباره شخصيت مرد بنويسند .


طرح ويژگي هاي زنان در رمان كاري گسترده و پيچيده است ، اين كار مانند يك پروسه اي نيست كه شروع كنيم و در يك جايي به پايان برسد .

فريبا وفي در پاسخ به اين سوال خبرنگار مهر، كه چه زماني اين فرايند در آثار زنان نويسنده آغاز مي شود ، گفت : اين شناخت ذره ، ذره با نوشتن به دست مي آيد وتجربه نوشتن خيلي به كمك ما مي آيد كه بتوانيم زني را در داستان خلق كنيم و احساس او را نشان دهيم . نوشتن از زنان سالها كار نويسندگي مي طلبد و نه تنها يك نويسنده بلكه چندين نفر بايد كار كنند تا شمائي از چهره زن در ادبيات تصوير شود .




نويسنده كتاب روياي تبت درباره لحن زنانه در اين اثرگفت : خواننده اي مي گفت كه مشخص است كه اين كتاب را يك نويسنده زن نوشته است ، دليلش هم اين بود كه در متن از ماشين هاي زيادي صحبت شده است ولي تنها به رنگ آنها اشاره شده است . اين خواننده مي گفت از نظر روانشناسي وقتي يك زن درباره ماشين صحبت مي كند تنها از رنگ آن صحبت مي كند در حالي كه مردها معمولا درباره نام ، مدل و سال ساخت خودرو صحبت مي كنند .

وي درباره اين رمان افزود : برخي ديگرازخوانندگان به من گفتند كه شخصيت پردازي زنها دراين كتاب خيلي بهترازمردهاست . برخي ديگر از خوانندگان نيز اعتقاد داشتند كه در كتاب " روياي تبت " خواننده زياد نمي تواند به درون مردهاي داستان نفوذ كند ومشخص نيست كه در درون آنها چه مي گذرد .

فريبا وفي در تشريح نوع شخصيت پردازي در رمان " روياي تبت " به  مهرگفت : پاسخ اين سوال ، روشن است به اين دليل كه من يك زن هستم راحت تر مي توانم درباره يك زن صحبت كنم . من به عنوان يك زن ،  درون خود را بهتر از درون مردها مي بينم و به راحتي مي توانم درباره درونيات زنها داستان پردازي كنم . دنياي مردها براي من تاحدودي - در بعضي ابعاد - شايد ناشناخته باشد ؛ البته براي خيلي از نويسندگان مرد هم اين گونه است و من مي بينم كه خيلي از مردها هم درباره شخصيت پردازي كاراكترهاي مرد مشكلات زيادي دارند .

وي درپايان گفت : البته همه اين مواردي كه اشاره كردم در آخر به مهارت نويسنده باز مي گردد ، اگر نويسنده در كار خود چيره دست باشد از زن ومرد به راحتي مي نويسد و شخصيت پردازي زنان ومردان براي او تفاوتي ندارد . نويسندگان بزرگي مانند موپاسان خيلي خوب از شخصيت هاي زن در داستانهايشان استفاده مي كنند ، هرچند خودشان مرد هستند .

کد خبر 195528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha