امین زندگانی بازیگر سینمای ایران درباره تجربه حضور خود در لبنان و بازی در فیلم "شهابی از جنس نور" به کارگردانی محمدرضا اسلاملو گفت: با توجه به فضای حاکم بر لبنان گمان میکردم که کار کردن در این کشور سخت باشد اما با مدیریت خوب کاظم دارابی مدیر تولید این فیلم در لبنان و روحالله برادری مدیر تولید بخش ایران و مشاوره سایر بزرگواران، کار بدون هیچ مشکل خاصی در موقع مقرر و طبق برنامهریزی مسعود میمی به پایان رسید.
فضای کارمان امن بود
وی در ادامه به تجهیزات جنگی برای فیلمبرداری صحنههای مختلف این فیلم اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه قرار بود برای فیلمبرداری این فیلم از تجهیزات مشقی استفاده شود اما در طول کار از فشنگهای جنگی واقعی در فضایی امن و بی خطر بهره بردیم و از جهت کارگردانی هم هیچ مشکلی برای آقای اسلاملو به وجود نیامد. به همین دلیل تصور من از لبنان با سفر به این کشور برای بازی در فیلم "شهابی از جنس نور" تغییر کرد و با توجه به نگرانیهایی که درباره حضور در جنوب لبنان وجود دارد زندگی مردم در کمال امنیت و آرامش در شهرهای جنوبی لبنان در جریان است.
زندگانی در پاسخ به این پرسش که پس از پایان فیلمبرداری "شهابی از جنس نور" چند روز اجازه خروج از آن کشور را نداشته است؟ گفت: به دلیل مشکلات روادید سه روز در این کشور در بازداشت بودم تا مشکل حل شود و خوشبختانه در این مدت هم برخورد خوبی با من داشتند و یک شب در حراست فرودگاه ماندم و دو شب دیگر هم در مکانی به نام" دارالامن" سپری کردم پس از آن هم با پیگیریهای کاظم دارابی مدیرتولید این فیلم در لبنان و آقای قنادزاده کنسول محترم و بسیار دوست داشتنی ایران در لبنان به ایران برگشتم که جا دارد تشکر ویژه ای از این دو بزرگوار از طریق این خبرگزاری داشته باشم.
این بازیگر سینمای ایران در ادامه صحبتهای خود با اشاره به دلایل پذیرش بازی در این فیلم سینمایی گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم حضور در این فیلم را براساس فیلمنامه دوست داشتم؛ چراکه علاوه بر وجود مفاهیم امداد غیبی و عملیات استشهادی در فیلم که فی نفسه خوب بود، آنچه مرا برای حضور در این فیلم ترغیب کرد وجود دیالوگی در اعتراض به عملیات انتحاری بود که عملیاتهایی از این دست را تکذیب کرده بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا این بخش از فیلمنامه در اجرا خوب از آب درآمد، گفت: آنگونه که انتظار داشتم به این موضوع در اجرا پرداخته نشد و نگاهی گذرا به این ماجرا شده بود. البته پرداخت به مسایلی از این دست نیاز به شناخت کافی از ابزار سینما و فیلمنامه دارد.
بازیگر فیلم سینمایی "شهابی از جنس نور" در پاسخ به این پرسش که حاصل این اثر سینمایی را چگونه پیشبینی میکند، گفت: حاصل یک کار سینمایی بعد از تولید مشخص خواهد شد و معتقدم که این فیلم بیانی مستند و داستانگو دارد که باید دید روی میز مونتاژ چه اتفاقی برای آن میافتد. منتها آنچه در فیلمنامه وجود داشت هنگام اجرا در اتاقفکر دستخوش تغییراتی شد که این تغییرات بر کلیت اثر تاثیر خواهد گذاشت.
سختیهای بازی در فیلمی با زبان غیرمادری
این بازیگر درباره تجربه بازی در این فیلم با لهجه عربی گفت: تجربه سختی بود و من به عنوان یک بازیگر به هیچ یک از بازیگران توصیه نمیکنم که در فیلمی به زبانی غیرمادری همه دیالوگهایشان را بگویند. سختی این نوع بازی این بود که تمام بازیگران لبنانی بودند و باید به اشکال مختلف با آنها هماهنگ میشدم.
زندگانی در ادامه افزود: رسیدن به این امر مستلزم هماهنگی منسجم و مدیریتی محکم و حساب شده در جهت تمرکز و ارتقای کار بازیگر و فراهم کردن شرایطی ایده آل برای اجرای خوب هر صحنه از فیلمنامه است که متاسفانه این شرایط هرگز در سینمای ایران برای یک بازیگر محیا نمی شود و بهروز تولید شدن فیلمنامه در اتاق فکرهای دور همی رخ می دهد و این پدیده رسیدن به شرایط مطلوب را غیرممکن میکند.
وی در پایان با اشاره به هم بازی شده با بازیگران لبنانی افزود: نقش مقابل من "باسم مغنیه" یکی از ستارگان لبنان بود که بازیگری خوب و حرفهای و دوستی همراه و صمیمی برای من بود. به کمک او و آموزشهای دوست خوبم مهدی فخرالدین که بازنویس فیلمنامه به زبان عربی نیز بود، توانستم به زبان عربی دیالوگها را بیان و بازی خود را به اجرا بگذارم. درنهایت امیدوارم کار به لحاظ کیفی خوب از آب درآمده باشد چون کار کردن در آن شرایط بسیار سخت بود.
نظر شما