۱۹ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۳۸

نحوه معاملات برق در بورس انرژی اعلام شد

نحوه معاملات برق در بورس انرژی اعلام شد

معاون وزیر نیرو ضمن اعلام نحوه معاملات برق در بورس انرژی گفت: برنامه بعدی برای توسعه معاملات برق این است که ابتدا مصرف کنندگان عمده برق و در مرحله بعدی سایر مصرف کنندگان از طریق خرده فروشان برق بتوانند برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد بهزاد امروز در مراسم راه اندازی رسمی بورس انرژی ضمن اعلام نحوه معاملات برق در بورس انرژی گفت: وزارت نیرو با مدیریت بازار فیزیکی برق، کار را به گونه ای سامان داده است که تمامی خریداران و فروشندگان برق می توانند به راحتی در بورس انرژی به معاملات بپردازند.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: آغاز معاملات برق در بورس انرژی در طرف عرضه برق با حضور 15 نیروگاه خصوصی آغاز و اجازه داده شده تا 40 درصد از ظرفیت خود را که حدود چهار هزار مگاوات است، را در بورس انرژی عرضه کنند. در طرف تقاضای برق نیز در مرحله اول به 11 شرکت توزیع اجازه داده شده است که به میزان 40 درصد از کل مصرف خود را از بورس انرژی خریداری کنند.

به گفته وی، برنامه بعدی برای توسعه معاملات برق این است که ابتدا مصرف کنندگان عمده برق و در مرحله بعدی سایر مصرف کنندگان از طریق خرده فروشان برق بتوانند برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند.

بهزاد با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای راه اندازی بورس برق در5 سال گذشته در وزارت نیرو اظهارداشت: تدوین گزارش توجیهی راه اندازی بورس و ارسال آن به شورایعالی بورس ، اخذ موافقت اصولی راه اندازی بورس برق از شورایعالی بورس و اوراق بهادار، تهیه و ارسال تمامی مستندات درخواستی سازمان بورس و اخذ مجوز رسمی تشکیل بورس انرژی با محوریت برق از شورایعالی بورس از اقدامات وزارت نیرو برای راه اندازی بورس برق بوده است.

وی ادامه داد: با اخذ مجوز رسمی تاسیس بورس انرژی، قرار شد 20درصد از سهام به فعالان حوزه برق و نفت، 60 درصد سهام به نهادهای مالی و 20 درصد سهام به عموم مردم اختصاص یابد. شرکتهای حوزه صنعت برق توانستند 14.6 درصد از 20 درصد سهام اختصاص یافته را کسب کنند.

معاون وزیر نیرو گفت: سامانه های نرم افزاری در بخش معاملات، تسویه وجوه معاملات و هچمچنین بازار فیزیکی که تحت مدیریت شرکت مدیریت شبکه برق ایران است تهیه و با یکدیگر هماهنگ شده اند.

 

کد خبر 2014773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha