۲۱ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۲۵

پرفسور آفریده:

تحریم ها فرصت تولیدکالاهای وارداتی را ایجاد کرد/هدفمندی بازگشت جایگاه واقعی انرژی

تحریم ها فرصت تولیدکالاهای وارداتی را ایجاد کرد/هدفمندی بازگشت جایگاه واقعی انرژی

مشهد - خبرگزاری مهر: رئیس پژوهشکده نفت، گاز و پتروشیمی گفت: تحریم ها برای ایران فرصت ایجاد کرد تا کالاهای وارداتی در صنعت نفت را تولید کند.

به گزارش خبرنگار مهر، پرفسور حسین آفریده یکشنبه شب در نشست خبری شركت بادران توس اظهار کرد: با اجرای تحریم ها بر علیه ایران دانشگاه و پژوهشکده نفت وارد عمل شدند و کالاهای استراتژیک را بهتر از مشابه وارداتی تولید کردند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد بورس انرژی به نفع کشور خواهد بود بیان کرد: ما نباید در ایجاد بازار بورس به امروز مان نگاه کنیم و با نیروی انسانی و ساختار کشور ایران آینده بورس روشن است.

وی با بیان اینکه انرژی کالایی بسیار با ارزش و عامل پیشرفت و تحرک در کشور است.افزود: انرژی شکلهای گوناگونی دارد که شامل انرژی فسیلی وهسته ای و انرژیهای نو می باشد که ایران به لحاظنفت و گاز در منطقه اول است.

آفریده بیان کرد: انرژی فسیلی می تواند تبدیل به کالاهای با ارزشی در صنایع پترو شیمی شود و به رغماینکه در نفت و گاز مقام اول را درمنطقه داریم اما وقتی به منابع انرژی و نیاز جامعه نگاه کنیم آن زمان نگرانی ها ظاهر می شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد جهان در استفاده از انرژیهای تجدید پذیر است افزود: کشور ما 45 هزار مگا وات ظرفیت تولید ابرق از انرژی باد را دارد که متاسفانه از این ظرفیت کمترین استفاده می شود.

آفریده با بیان اینکه اگر آفتاب ایران را داشتند نیازی به خرید نفت نداشتند تاکید کرد: با برخورداری ایران از نعمت آفتاب باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی یادآور شد: ایران کشوری با وسعت زیاد است و نباید برای رساندن برق به نقاط دورافتاده هزینه های زیاد را متحمل شویم بلکه با نصب پنل های خورشیدی می توانیم برق این مناطق را تامین کنیم.

آفریده تاکید کرد: استفاده از سوخت های فسیلی به محیط زیست نیز آسیب می زند و تا سال 20015قوانین برای محیط زیست اعمال می شود و باید زیر ساخت های لازم در مصرف از این انرژیهای نو در کشور ایجاد شود.

وی بیان کرد: در کشور ما در زمینه انرژیهای تجدید پذیر بسیار کم کار شده است زیرا انرژی بسیارارزان در اختیار مردم قرار داشت و هدفمند نیز نبود.

پرفسور آفریده با بیان اینکه مردم دانش کافی در کشور وجود دارد و اقبال مردم نیز برای سرمایه گذاری هست تصریح کرد: از آرزوهای من این بود که با هدفمند شدن، انرژی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

وی بیان کرد: برخی کشورها 90 در صد از برق خود را از طریق هسته ای تولید می کنند و در صورتی که در ایران نیز ظرفیت ها بالا برود قیمت پایین می آید.

پرفسور آفریده گفت: در زمینه انرژی هسته ای هیچ کشوری در منطقه به قدرت ایران کار نکرده است و ایران هم اکنون تمام رادیم داروها به تولید رسانده است.

وی در خصوص آلایندگی نیروگاه سیکل ترکیبی در نیشابور گفت: هر نیروگاهی نهایتا آلاینده ایجاد می کند و این می تواند در فضای نیشابور اثر گذار بوده باشد البته در آلودگی هوای این شهر آلاینده های این نیروگاه با چند آلاینده دیگر می توانند نقش داشته باشد.

پرفسور آفریده تاکید کرد: تردیدی در ایجاد آلاینده و گاز co2 نیست اما اینکه این آلودگی باعث خشکسالی در نیشابور شده باشد بعید است.

کد خبر 2016021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha