۱۱ تیر ۱۳۸۴، ۱۳:۴۱

وزارت علوم در بوته نقد صاحبنظران؛ ارائه راهكار به دولت آينده (10)

دكتر عباسپور تهراني فرد: اصلاح هرم مقاطع تحصيلي در دانشگاه ها از ضرورت هاي دولت جديد است // دانشگاه ها بايد متخصصاني معتقد به آرمان هاي انقلاب پرورش دهند

دكتر عباسپور تهراني فرد: اصلاح هرم مقاطع تحصيلي در دانشگاه ها از ضرورت هاي دولت جديد است // دانشگاه ها بايد متخصصاني معتقد به آرمان هاي انقلاب پرورش دهند

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت : كشور ما همانطور كه نيازمند نيروهاي جوان متخصص براي دستيابي به پيشرفته ترين مدارج علمي است به دانشجوياني محتاج است كه به آرمان هاي انقلاب معتقد باشند. در اين زمينه در سال هاي اخير با خلاهاي بسياري مواجه بوديم و جهت گيري هاي چندان مطلوبي از نظر فرهنگي در دانشگاه ها صورت نگرفته است.

دكتر علي عباسپور تهراني فرد در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي "مهر" افزود : وزارت علوم آينده بايد بتواند جايگاه خود را به عنوان هماهنگ كننده و متولي امر تحقيق و همچنين انتقال دهنده فناوري در كشورتثبيت كند. اگر بخواهيم هماهنگ با چشم انداز 20 ساله حركت كنيم بايد به نهادي كه در كشور قانونا به عنوان هماهنگ كننده تحقيقات و فناوري است توجه شود.

وي تصريح كرد: دانشگاه ها بايد در دولت آينده ارتباط گسترده و خوبي با خارج از دانشگاه و داخل كشور داشته باشند تا از نزديك با مشكلاتي كه در داخل كشور وجود دارد آشنا شوند. دانشگاه بايد در خدمت حل مشكلات كشور باشد. دولت آينده بايد از پتانسيل عظيمي كه در دانشگاه ها وجود دارد در راستاي حل معضلات كشور استفاده كند. برقراري ارتباط منسجم بين دانشگاه و دستگاههاي اجرايي و صنعت از مهمترين وظايف دولت آينده است.

وي در اين زمينه خاطرنشان كرد: در اين صورت هم نيروي محقق دانشگاهي درگير حل مشكلات داخلي كشور مي شود و هم در بسياري از زمينه ها، پروژه ها و رساله هاي دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي به صورت كاربردي و واقعي تعريف مي شود و عملا نتيجه اين رساله ها در راستاي حل مشكلات جامعه به كار گرفته مي شود.

دكتر عباسپور افزود: اين امر فقط با عزم وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به ثمر نمي رسد بلكه همه مسئولان اجرايي كشور بايد براي گسترش اين ارتباط بكوشند تا فاصله بين دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي از بين برود و پيوند بين آنها برقرار شود.

وي همچنين يادآور شد:  وزارت علوم در دولت آينده بايد به اعتبارات تحقيقاتي در دانشگاه ها نيز توجه كند. وزارت علوم فعلي اعتبارات لازمي را كه تخصيص داده بودند به كار نگرفت. بنابراين وزارت علوم جديد بايد در اولين گام با تقديم لايحه اي كمبود اين اعتبارات پژوهشي را از مجلس درخواست كند.

وي اظهار كرد: وزارت علوم دولت جديد بايد در جهت ارتباط اساتيد دانشگاه ها با مراكز علمي خارج از كشور بكوشند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: در حال حاضر اساتيد براي شركت در كنفرانس ها و سفرهاي مطالعاتي به خاطر كمبود بودجه پژوهشي دچار مشكلند. اين ارتباط باعث رشد محيط علمي در دانشگاه ها و دستيابي هر چه سريعتر به پيشرفت هاي علمي روز مي شود بنابراين بايد مشكل كمبود بودجه در اين زمينه نيز برطرف شود.

وي خاطرنشان كرد: در دولت آينده بايد به مسئله نشاط دانشجويي در دانشگاهها اهميت داده شود. البته نشاط سياسي يك امر حياتي است كه متاسفانه در سال هاي گذشته با استفاده ابزاري از دانشجو و دانشگاه به انحراف كشيده شده و جنبش هاي دانشجويي دچار ركود شده است. بايد توجه به مفاهيم سياسي به معناي واقعي و صحيح آن صورت گيرد.

رييس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مسائل فرهنگي نيز از اهميت زيادي برخوردارند. در نظام اسلامي، همانطور كه نيازمند نيروهاي جوان متخصص براي دستيابي به پيشرفته ترين مدارج علمي هستيم بايد دانشجوياني را پرورش دهيم تا به آرمان هاي انقلاب معتقد باشند. در اين زمينه در سال هاي اخير با خلاهاي بسياري مواجه بوديم و جهت گيري هاي چندان مطلوبي از نظر فرهنگي در دانشگاه ها صورت نگرفته است.

وي در پايان افزود: وزارت علوم آينده بايد در جهت گسترش دانشگاه ها و رشته هاي مورد نياز جامعه تلاش هاي زيادي انجام دهد. در حال حاضر هرم مقاطع تحصيلي در دانشگاه ها دچار اشكال است به صورتي كه اين هرم در مقاطع ليسانس متورم و در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا با كاستي دانشجو مواجه هستيم. اين هرم نيز بايد اصلاح شود.

کد خبر 201801

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha