۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۴۶

مهر گزارش می دهد/

مشکلات موسسات همیار سلامت روان اجتماعی/ لزوم حمایت بیشتر مسئولان محلی و استانی

مشکلات موسسات همیار سلامت روان اجتماعی/ لزوم حمایت بیشتر مسئولان محلی و استانی

بوشهر – خبرگزاری مهر: موسسات همیار سلامت روان اجتماعی که زیر نظر اداره بهزیستی فعالیت می کنند با مشکلات فراوانی در زمینه اعتبارات تخصیص یافته از بهزیستی مواجه هستند و حال که آنها به صورت داوطلبانه وارد عرصه خدمت رسانی سلامت روان به اجتماع خود شده اند، نیازمند حمایت بیشتر مسئولان محلی و استانی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، موسسات همیار سلامت روان اجتماعی با هدف کلی ارتقای سلامت روانی اجتماعی زیر نظر ادارات بهزیستی سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

سال 75 اجرای پروژه (شهر سالم ) توسط سازمان بهداشت جهانی (who) در کوی 13 آبان شهر ری مطرح شد و از سازمان های مختلف برای ارائه طرح های سالم سازی تقاضای همکاری شد.

در همین ارتباط کارشناسان دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی حوزه معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور به بازدید از محله مذکور و گفتگو با مردم و همچنین مطالعه و بررسی زمینه ها و عوامل موثر بر مشارکت مردم در ارتقای سلامت در ایران و جهان پرداختند.

پس از مرور منابع و ادبیات موجود طرح پیشنهادی دفتر با عنوان همیاران سلامت روان تهیه، تنظیم و ارائه شد و سپس تیمی متشکل از معاونت های امور فرهنگی و پیشگیری، کارشناسان مسئول طرح و مردم داوطلب ( همیاران سلامت روان) کار خود را از کوی 13 آبان در شهر ری و شهرستان بندرعباس آغاز کردند.

به تدریج پس از ارزشیابی های فرایندی، طرح به سایر مراکز استان های کشور گسترش داده شد و در سال 81 طرح همیاران در قالب یک سازمان غیر دولتی با عنوان جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی به ثبت قانونی رسید.

پس از آن هر چند وقت یکبار تغییراتی در دستور العمل اجرایی این موسسات ایجاد شده و در اردیبهشت 87 آخرین بار دستور العمل اجرایی این موسسات مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفته است.

این موسسات امروزه در سراسر کشور زیر نظر ادارات بهزیستی هر استان به فعالیت در زمینه سلامت روان اجتماعی مشغول هستند و نیازمند آن هستند تا مقامات شهرستانی و استانی که به نوعی  فعالیت این موسسات با حوزه کاری آنها مرتبط است، از این موسسات حمایت بیشتری به عمل آورند.

فعالیت چشمگیر موسسات همیار سلامت روان در گناوه

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناوه در خصوص موسسات همیار سلامت روان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موسسات همیار سلامت روان به راستی همیاران ما در راستای اهداف مورد نظر بهزیستی هستند.

سید محمد حسین ساتری گفت: این موسسات تا به حال با استقبال خوب کارشناسان و دانشجویان رشته های روانشناسی و علوم اجتماعی به طور اخص و سایر رشته ها به طور اعم رو به رو شده و فعالیت بسیار چشمگیری در زمینه سلامت روان اجتماعی در شهر گناوه داشته اند.

خدمات گسترده آموزشی و اجتماعی همیاران سلامت روان

مسئول واحد امور فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان گناوه به خبرنگار مهر گفت: موسسات همیار آوای مهرگان، ندای سلامت بندر و اندیشه برتر موسسه های همیار بخش مرکزی وموسسه همیار بندر ریگ از بخش ریگ چهار موسسه فعال همیار سلامت روان هستند.

خیری شهابی گفت: این موسسات زیر نظر واحد امور فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان گناوه به صورت داوطلبانه مشغول فعالیت در حوزه بهداشت روان هستند.

شهابی ادامه داد: عمده فعالیت این موسسات آموزشی است که موضوعات آموزشی آنها شامل آموزش مهارت های زندگی ویژه مقاطع دبستان، راهنمایی، متوسطه، دانشجویان، شاغلان ادارات و بزرگسالان است.

وی بیان داشت: همچنین این آموزش ها شامل زندگی خانوادگی مثل آموزش فرزند پروری و روابط همسری، آموزش پیش از ازدواج، آموزش آگاه سازی از اعتیاد و ... می شود.

شهابی در پایان گفت: این موسسات یکسری فعالیت های اجتماعی از قبیل برپایی نمایشگاه با موضوعات و مناسبت های مختلف و یا فعالیت هایی مثل راه اندازی پیاده روی خانوادگی را در تقویم کاری سالانه خود دارند.

مشکلات مالی فراوان موسسات همیار سلامت / عدم فضای فیزیکی مناسب برای خدمت رسانی

رئیس هیئت مدیره بنیاد همیار آوای مهرگان نیز به خبرنگار ما گفت: بنیاد همیار آوای مهرگان در سال 1390 فعالیت خود را  در حوزه سلامت روان در شهر گناوه آغاز کرد.

معصومه درایی گفت: این بنیاد توانسته با توسعه چشمگیر فعالیت های خود در همین مدت زمان کوتاه خدمات بسیار ارزنده ای را در زمینه خدمات رسانی در حوزه سلامت روان اجتماعی به گروه های مختلف  از مردم شهر گناوه ارائه کند.

رئیس هیئت مدیره بنیاد همیار آوای مهرگان در پایان گفت: این بنیاد محل ثابتی برای فعالیت خود به دلایل مختلف ندارد و ممکن است در آینده بسیار نزدیک خدمت رسانی این بنیاد در حوزه سلامت روان اجتماعی به مردم شهر گناوه با توجه به نبود فضای مناسب برای فعالیت با مشکل بسیار جدی رو به رو شود.

مسئول مالی بنیاد همیار آوای مهرگان نیز با اشاره به برخی کمبود ها و مشکلات این بنیاد به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه با وجود تمام همکاری های اداره بهزیستی شهرستان گناوه هنوز بنیاد مهرگان از نظر مکان فعالیت خود با مشکل جدی مواجه است و حجم گسترده حوزه کاری با این اعتبارات تخصیصی، انگیزه خدمت همیاران سلامت و روند توسعه فعالیت آنها را کم و کند می کند.

زهرا عربزاده گفت: اعتبارات اختصاص یافته از سوی بهزیستی به بنیاد ناچیز است و می طلبد تا مسئولان محلی و استانی از محل اعتبارات فرهنگی مساعدت های بیشتری نسبت به این بنیاد داشته باشند.

عربزاده در پایان تاکید کرد: این بنیاد با بهره گیری از کارشناسان باتجربه در حوزه های روانشناسی، علوم اجتماعی، رسانه و ... همچنان به فعالیت خود با تمام مشکلات فرا رو ادامه می دهد.

.............................
گزارش از حسین غلامی

کد خبر 2051697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha