۴ خرداد ۱۳۹۲، ۴:۰۷

استقبال پزشکان عمومی از اجرای نسخه جدید پزشک خانواده شهری

استقبال پزشکان عمومی از اجرای نسخه جدید پزشک خانواده شهری

اجرای نسخه اصلاح شده پزشک خانواده شهری در استانهای مازندران و فارس، با استقبال پزشکان عمومی همکار در این طرح ملی همراه شده است به طوریکه در گفتگو با تعدادی از این پزشکان در برخی از مناطق استان مازندران، متفق القول بر اجرای این برنامه ملی تاکید داشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه پزشک خانواده از سال 1384 در روستاهای کشور آغاز شد و به رغم همه مشکلات و موانعی که بر سر راه داشت، ادامه یافت تا اینکه در دوران وزارت بهداشت دکتر وحیددستجردی، اجرای پایلوت این برنامه در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر کلید خورد و به دنبال آن، برای شهرهای بالای 100 هزار نفر نیز این برنامه تحت عنوان نسخه 02 پزشک خانواده آغاز شد. اما مشکلات زیادی در مسیر اجرای نسخه 02 وجود داشت که باعث گردید اجرای آن تا حدودی ناموفق باشد.

بر اساس آنچه که از آن به عنوان نسخه 02 پزشک خانواده نام برده می شد و می بایست در شهرهای بالای 100 هزار نفر اجرایی شود، این برنامه نتوانست آنطور که باید در جذب پزشکان عمومی برای همکاری در این طرح موفق باشد. به طوریکه گزارشهای سازمان نظام پزشکی، حکایت از شکست نسخه 02 داشت.

متاسفانه به رغم تمامی وعده های مدیران ارشد وزارت بهداشت در دوران دکتر وحیددستجردی، اجرای نسخه 02 پزشک خانواده نتوانست قابلیت اجرایی پیدا کند و سرانجام با تغییراتی که در راس این وزارتخانه اتفاق افتاد، شاهد تغییراتی در روش اجرای برنامه پزشک خانواده شهری بودیم. به طوریکه دکتر محمدحسن طریقت منفرد در اولین روزهایی که در وزارت بهداشت حاضر شده بود، عنوان کرد که برنامه پزشک خانواده باید ابتدا در شهرهای کوچک اجرا شود تا نتایج آن به دست بیاید و سپس در تهران که شهر بزرگی است، اجرا شود.

وی البته به این موضوع اشاره کرده بود که اجرای برنامه پزشک خانواده از برنامه های مهم اوست.

دکتر عبدالرحیم اسدی لاری عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز با تاکید بر برخی اشکالات و نواقص موجود در نسخه قبلی 02 پزشک خانواده گفت: تعداد بیماران در نظر گرفته شده برای هر پزشک، کاهش هزینه های پرداختی بیماران، عدم اختصاص بودجه جهت مشاوره‌های تلفنی پزشکان با بیماران تا ساعت 23، ناکافی بودن امکانات و تجهیزات درمانی و همچنین کافی نبودن دریافتهای پزشکان متناسب با تعداد بیماران از مهمترین معایب این طرح است.

از نظر بسیاری از کارشناسان و پزشکان برخی نواقص نظیر زیاد بودن تعداد بیماران در نظر گرفته شده برای هر پزشک، کاهش هزینه های پرداختی بیماران، اختصاص ندادن بودجه‌ای برای مشاوره‌های تلفنی پزشکان با بیماران تا ساعت 23، ناکافی بودن امکانات و تجهیزات درمانی و همچنین کافی نبودن دریافت های پزشکان متناسب با تعداد بیماران از مهم ترین معایب این طرح است.

اسدی لاری، میزان پرداختی برای هر بیمار در نسخه قبلی 02 پزشک خانواده را 1750 تومان دانست و تصریح کرد: میزان مبالغ در نظر گرفته شده برای بیماران با توجه به تحت پوشش قرار دادن جمعیت زیاد بیماران که برای هر پزشک نزدیک به 2500 بیمار با مزایای در نظر گرفته شده پزشکان است، متناسب نبود.

پزشک خانواده از 6 سال پیش در روستاهای زیر 20 هزار جمعیت اجرایی و همچنین به صورت پایلوت در سه استان چهار محال بختیاری، سیستان بلوچستان و خوزستان اجرایی شد و بر اساس برنامه های تدوین شده قرار بود نسخه 02 اصلاح شده معایب و نواقص طرح پزشک خانواده در روستا و پایلوت شده این سه استان باشد.

استفاده از تجارب گذشته در طرح روستاها، اعمال نظر کارشناسان و انجمن پزشکان عمومی در خصوص معایب و نواقص طرح و اجرای این نسخه بصورت آزمایشی برای مدت محدود شش ماهه به منظور رفع نقایص از مهم ترین ملزوماتی است که مسئولان باید برای موفقیت آمیز بودن طرح بکار بگیرند.

دکتر فاطمه رخشانی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ نسخه جدید 02 پزشک خانواده، گفت: در نسخه جدید سعی کرده ایم اشکالات گذشته وجود نداشته باشد و اجرای برنامه به سادگی امکانپذیر شود.

وی افزود: نسخه جدید با تجاربی که از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در استان مازندران و شهرستانهای شیراز، جهرم و فسا کسب شده، تنظیم شده است.

بر اساس آنچه که دکتر محمدحسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، عنوان کرده است در نسخه اصلاح شده برنامه پزشک خانواده شهری، درآمد پزشکان خانواده تا 9 میلیون تومان هم می رسد.

در طرح پزشک خانواده برای هر پزشک 2500 تا حداکثر 3 هزار بیمار تحت پوشش پیش بینی شده که میانگین درآمد پزشکان عمومی 9 میلیون تومان بر اساس استاندارد خواهد بود که هر سال افزایش خواهد یافت. همچنین، 80 درصد سرانه درمان هر ماه توسط بیمه پرداخت خواهد شد و 20 درصد آن تا سه ماه بعد پس از پایش پرداخت می شود و 25 درصد پاداش هم برای کسانی که در دارو صرفه جویی کنند پیش بینی شده و پزشکان از نظر تامین منابع مالی نگرانی نخواهند داشت.

در بازدیدی که خبرنگاران حوزه سلامت از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در استان مازندران داشتند، اکثریت پزشکان عمومی همکار در این طرح ملی، نسبت به آثار مثبت و آینده روشن این برنامه بر اساس نسخه جدید 02 که از اول اردیبهشت ماه امسال در دستور کار قرار گرفته است، ابراز خوشبینی می کردند. به طوریکه در گفتگو با تنی چند از این پزشکان خانواده در شهرهای ساری و قائمشهر، آنها رضایت خودشان را از همکاری با وزارت بهداشت در مسیر اجرای این برنامه اعلام کردند.

دکتر عقیل بزرگی رئیس مرکز بهداشت ساری با اشاره به جمعیت شهری مرکز مازندران که در حدود 310 هزار نفر است، گفت: 60 درصد این جمعیت پزشک خانواده خودشان را انتخاب کرده اند و بقیه نیز در مراحل ثبت نام هستند.

وی با اعلام اینکه 90 درصد پزشکان عمومی از درآمد پایین و ناچیزی برخوردارند، افزود: این دسته از پزشکان عمومی نسبت به همکاری در برنامه پزشک خانواده رضایت دارند و می دانند که درآمدشان نیز افزایش می یابد. تنها در حدود 10 درصد پزشکان عمومی که در شهرها از درآمد بالایی برخوردارند، در مقابل پزشک خانواده مقاومت می کنند.

آنچه مسلم است، اجرای یک برنامه ملی در طول یک سال و دو سال نمی تواند به سرانجام خوبی برسد. بلکه می بایست ابزار کار فراهم شده و پایه های آن خوب بنا گردد تا شاهد لرزش و سستی در ادامه شکل گیری آن نبود.

کد خبر 2056065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha