۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۲۸

یک تحلیلگر ترک مطرح کرد:

تظاهرات ترکیه مرا به یاد انقلاب 57 ایران می اندازد

تظاهرات ترکیه مرا به یاد انقلاب 57 ایران می اندازد

"ارجان دولابچی" تحلیلگر و روزنامه نگار ترک علت اعتراضات مردم ترکیه را ناشی از سیاست های غلط داخلی و خارجی حزب حاکم در 3 ساله گذشته خواند

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: "ارجان دولابچی" تحلیلگر ارشد روزنامه "آیدنلق" چاپ ترکیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری مهر سیاست های "رجب طیب" اردوغان نخست وزیر ترکیه را عامل بروز نارضایتی ها در جامعه ترکیه خواند که مشروح این گفتگو به شرح زیل است:

خبرنگار مهر - آیا اعتراضات اخیر در ترکیه ناشی از نارضایتی عمومی از سیاست های حزب حاکم ترکیه به رهبری "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر این کشور است؟

ارجان دولابچی- وضعیت حاضر ترکیه دقیقا نتیجه سیاست های اردوغان ، آمریکا و اسرائیل است و قطع درختان در پارک گزی استانبول تنها بهانه ای برای شروع این اعتراضات بود. سیاست های اردوغان در سه سال گذشته برضد مردم ترکیه ، سرکوبگرانه و تحقیرآمیز بوده است. سیاست های او موجب بروز شکاف در بین ترک ها شده است. مردم ترکیه که به استقلال خود افتخار می کنند نمی خواهند نخست وزیری داشته باشند که بگوید "من از شنیدن صدای اوباما خوشحال شدم." مردم ترکیه نخست وزیری می خواهند که در برابر امپریالیسم بایستد.

- در 3 سال گذشته کدام سیاست های اردوغان موجب شده است تا چنین اعتراضات گسترده ای علیه او صورت گیرند؟

سیاست خارجی ورشکسته اردوغان. اردوغان 2 سال است که خود را با سوریه ، عراق و ایران درگیر کرده است. اردوغان شروع به مقابله با روسیه هم کرده است سیاست های ورشکسته ای که تبعات آنها در حال کشیده شدن به داخل ترکیه هم است که انفجارهای ریحانلی که در جریان آن 52 نفر کشته شدند از نمونه های آن است.

- آیا در عرصه داخلی هم نارضایتی هایی از عملکرد دولت اردوغان وجود دارد؟

- دخالت های او در زندگی روزمره مردم ، سیاست های آموزشی ، حمله به هویت ترک ها ، حذف برخی موسسات دولتی ، طولانی کردن عمر سیاسی کروه تروریستی پ.ک.ک ، محکوم کردن نظامیان ترکیه به دروغ گویی ، حبس ، زندانی کردن روشنفکران و بیکاری جوانان  همگی موجب قیام و اعتراض مردم شده است.


- آیا این تحولات موجب قدرت گرفتن گروه های چپ در ترکیه خواهد شد؟

- تحولات به سرعت در حال گسترش است و شعار معترضان این است که دولت باید استعفا دهد. در حال حاضر اردوغان و اطرافیانش عصبانی هستند و بیشتر از این دیگر نخواهند توانست مقاومت کنند به نظر من دولت رفتنی است و گروه های ملی گرا و و حزب کارگر از ماه پیش اتحاد خود را آغاز کرده اند. این گروه ها خواستار روابط دوستانه با کشورهای منطقه اوراسیا ، ایران ، سوریه ، عراق هستند. این تحولات موجب قوت گرفتن گروه های چپ و تضعیف نفوذ آمریکا و اسرائیل در ترکیه خواهد شد.

این تحلیلگر ترک در پایان مصاحبه گفت : اجازه دهید نکته جالبی را برایتان بگویم و آن این است که تحولات اخیر ترکیه من را به یاد انقلاب سال 1979 مردم ایران می اندازد در آن زمان هم هدف انقلاب مردم ایران شاه و آمریکا بودند و هدف کنونی مردم ترکیه هم اردوغان و آمریکا هستند.

کد خبر 2072316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha