۲۷ تیر ۱۳۸۴، ۱۳:۳۵

پس از استقبال رسمي و در جمع خبرنگاران عنوان شد:

تاكيد روساي جمهور ايران و توگو بر ارتقاي روابط دو جانبه

تاكيد روساي جمهور ايران و توگو بر ارتقاي روابط دو جانبه

سيد محمد خاتمي رييس جمهوري اسلامي ايران و فائوره ناسيبه در جمع خبرنگاران بر علاقمندي دو كشور ايران و توگو در ارتقاي روابط دو جانبه و همكاري هاي مشترك تاكيد كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، رييس جمهور توگو ، پس از مراسم استقبال رسمي در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خرسندي از سفر به ايران گفت: مراتب قدرداني و سپاسگذاري خود ، دولت و ملت توگو را از جمهوري اسلامي ايران به علت دعوت به ايران  ابراز مي كنم.

رييس جمهور توگو با اشاره به حضور خود در حرم مطهرحضرت امام (ره) اظهار داشت : رهبر فقيد انقلاب اسلامي ايران همه عمر خود را وقف ملت ايران و احياي هويت ديني و فرهنگي آنها كرد و من در همين جا از فرصت استفاده مي كنيم و مراتب قدرداني و احترام خودمان را به روح بلند بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران عرض مي كنم.

وي افزود: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي روابط ايران و كشورهاي آفريقايي با جهش عظيمي روبرو شده است.

رييس جمهور توگو با بيان اينكه اراده اي جدي در مقامات و مسوولين دو كشور ايران و توگو براي گسترش همكاري و ارتقاي روابط وجود دارد، تاكيد كرد : مردم ، مسئولين و نمايندگان مجلس توگو بر ارتقا روابط با ايران تاكيد دارند و قصد ما از اين سفر تجديد حيات  و تقويت روابط فيمابين مي باشد.

وي اعلام كرد : در اين سفرقرار است پروژه هاي زيادي بين ايران و توگو مورد بررسي قرارگيرد كه  تاسيس دومين دانشگاه ، و همچنين مقوله هايي مانند تحقيقات ، كشاورزي و بهره گيري از پتانسيل هاي موجود، محمور مذاكرات ما است.

رييس جمهور توگو با بيان اينكه استقلال اقتصادي مهمتر از استقلال سياسي است افزود: ما نيز مانند ملت ايران به دنبال خود كفايي و استقلال در عرصه اقتصاد هم پاي استقلال سياسي هستيم .

بنا بر اين گزارش، سيد محمد خاتمي نيز در جمع خبرنگاران؛ سفر رييس جمهور توگو به كشورمان را نقطه عطفي در تاريخ روابط  دو كشور توصيف كرد و گفت: توگو كشوري با ثبات و مهم در غرب آفريقا ست كه هم توسعه و هم دموكراسي را با يكديگر تجربه مي كند و به دنبال ارتقاي  علم و اقتصاد در اين كشور است.

خاتمي با بيان اينكه روابط ميان ايران و توگو بر اساس احترام متقابل و تقويت پايه هاي حكومت مردمي و پيشرفت دو كشور خواهد بود  افزود: اهداف و تهديدات مشترك ، ايران و توگو را به هم نزديكتر كرده است .

رييس جمهور؛ تقويت آموزش ، تحقيقات ، صنعت ، كشاورزي و اقتصاد را از محورهاي  مهمي دانست كه مي تواند در همكاري هاي دو جانبه مورد توجه قرار بگيرد.

خاتمي افزود: جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را براي ارتقاي سطح روابط و گسترش همكاريهاي در همه زمينه ها اعلام مي كند و البته مهمتر از همه آن است كه اين همكاريها از مراحل گفت وگو به اجرا در آيد .

وي اظهار داشت : همكاري توگو و ايران كه يكي در غرب آفريقا و ديگري در منطقه خاورميانه قرار دارد مي تواند به ثبات و امنيت دو منطقه بيانجامد.

گفتني است ؛ كشور آفريقايي توگو 5/5 ميليون نفر جمعيت دارد و فائوره ناسيبه از 26 آوريل 2005 از سوي مردم توگو به رييس جمهوري انتخاب و جانشين مرحوم پدرش شد.

بنا بر اين گزارش، پس از استقبال رسمي و گفت وگوي دو رييس جمهور با خبرنگاران ، دور اول مذاكرات هياتهاي  ايران وكشور آفريقايي توگو آغاز شد.

کد خبر 207742

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha